CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: galvade poolstommar  (läst 2921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian

galvade poolstommar
« skrivet: juli 09, 2007, 22:48:44:44 »
Ni som har galvade poolstommar,

Kan ni dela med er av era erfarenheter avseende hållbarhet. Har fått för mig att eftersom man återfyller med sand, som förblir fuktig trots dränering, så är rostfritt att föredra. Vad är era erfarenheter? Skulle ni välja galvat igen, eller rostfritt om ni skulle bygga ny pool idag?

Christian

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: galvade poolstommar
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2007, 08:42:34:34 »
Hej,

Hoppas det dröjer många år innan jag har några bra svar, vår pool är bara 1 år gammal...

Känner mig dock trygg med galvat efter att ha kämpat med en brygga utanför Göteborg i hela mitt liv.
Bryggan är konstruerad i galvade rör "byggställning" och nuvarande rör har varit med ca 20 år. När man drar upp dem
ur botten och spolar av dem ser de helt fräscha ut trots den salta miljön. Det rostar där vattnet "skvalpar" dvs där syret kommer åt
annars klarar sig galven bra..

Hoppas galven på poolen är lika bra, miljön i allafall ilte snällare än i havet...

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad christian

SV: galvade poolstommar
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2007, 10:59:37:37 »
Tack för bryggexemplet. Talande! Frågar eftersom jag väljer mellan tre material, joraplankan, plåt (galvat eller rostfritt) respektive styroform!

Ett litet förtydligande: menar du att den delen av rören som var under vattenytan men över lerbottnen oxå var oskadda, dvs enbart den delen av rören som satt just i vattenlinjen blev angripna?

Christian

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: galvade poolstommar
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2007, 20:45:52:52 »
Hej igen,

Det som är nere i leran är helt opåverkat, det som sitter i saltvattnet tär på galven men väldigt sakta, och i vattenlinjen är det enda stället där galven tagit slut och det börjat rosta på riktigt, som sagt 20 år.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad christian

SV: galvade poolstommar
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2007, 20:58:29:29 »
OK, tack för detta. Landar vi i plåtalternativ blir det galvat.

 :) christian

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag