Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool i slänt  (läst 2541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grännabo´n

Pool i slänt
« skrivet: augusti 23, 2009, 22:36:49:49 »
Har alltid tyckt att forum som detta är nördigt... nu sitter jag visst själv här och tycker ändå att det är riktigt bra...  :)

Jag har tänkt att bygga mig en liten pool i en slänt som vi har på tomten.
Slänten är ca 4m bred och höjdskillnaden är ca 1,8m.
Jag har tänkt mig ett bygge där jag kan kombinera förråd/pumprum/pool i ett.
Poolen har jag tänkt mig med innermåtten 3x5m.
Bottenplattan som jag tänkt gjuta skall vara ca 11x6m.
I ytterkant på bottenplattan tänkte jag mura upp leca-väggar, likaså tänkte jag göra med pool-väggen som då blir indragna från ytterväggarna.
Jag kommer alltså få ett utrymme runt poolen där jag kan gå runt. Har även tänkt förvara sådant som inte får plats i garaget såsom, yttermöbler/gräsklippare, cyklar mm.
Mellanrummet mellan poolvägg & yttervägg kommer jag sen då få ett rejält altandäck/trallgolv, som jag även vill ha i liv med gräsmattan...
För att få bra höjd i "förrådet" under så kommer jag försänka bottenplattan ca 60cm.

I ena hörnet på denna byggnad har jag även tänkt mig att mura upp en grill... grillen kommer visserligen att användas som grill... men hela tanken är att jag på det sätt skall kunna dölja en rökkkanal som jag vill få ut i det fria.
Hade nämligen tänkt mig en vedpanna som ett alternativ till uppvärmning av poolen.
Då poolen inte är så stor så skulle jag kunna ha den som "badtunna" vintertid om jag så vill, å tycker det är roligt att elda  O0

Jag har försökt att läsa på lite både här och där, och nog kommit fram till att de flesta som gör pool i leca lägger cellplasten på utsidan av pool-väggen.

Då jag vill minimera mina förluster så hade jag tänkt mig följande konstruktion på min pool-vägg:
- 19cm leca-vägg
- 100mm cellplast
- reklamplastskiva (sådan som vi gör stora byggskyltar av)
- ev. vintermatta
- platssvetsad liner

Min fråga till alla pool-byggare är om inte någon annan i detta avlånga land gjort på liknande sätt...?
Kanske då inte bara just själva pool-väggen utan konceptet som helhet... jag kan väl inte vara den enda idioten i detta land...  :-\


Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag