VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu har vi påbörjat poolprojektet  (läst 17517 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corba

SV: Nu har vi påbörjat poolprojektet
« Svar #20 skrivet: juli 31, 2015, 08:16:51:51 »
Det fanns flödespilar och jag hade vänt dem rätt (otroligt nog)
Det är bara att konstatera att trycket när cirkpumpen startar är lite för högt. Hela kulan och den yttre ringen som har en o-ringstätning flög ur. Detta trots att jag hat 50mm slang och att bypassen har öppen, eller återcirkulerande, dvs VPn var bortkopplad men vattnet kunde ändå cirkulera.
I framtiden kommer VPn alltid att vara på plats så det lär inte ske igen (hoppas jag) men idagsläget innebär det att jag inte kan ha filtret igång.

Poolgiganten

Utloggad Corba

SV: Nu har vi påbörjat poolprojektet
« Svar #21 skrivet: juli 31, 2015, 08:20:55:55 »
Här är ett par bilder över trädäcket, så långt jag nu har kommit.
Det är 21meter brett och ca 13m djupt så det gäller att ha tungan rätt i mun för att få trallen rak  :D

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Nu har vi påbörjat poolprojektet
« Svar #22 skrivet: juli 31, 2015, 12:00:23:23 »
Det fanns flödespilar och jag hade vänt dem rätt (otroligt nog)
Det är bara att konstatera att trycket när cirkpumpen startar är lite för högt. Hela kulan och den yttre ringen som har en o-ringstätning flög ur. Detta trots att jag hat 50mm slang och att bypassen har öppen, eller återcirkulerande, dvs VPn var bortkopplad men vattnet kunde ändå cirkulera.
I framtiden kommer VPn alltid att vara på plats så det lär inte ske igen (hoppas jag) men idagsläget innebär det att jag inte kan ha filtret igång.
Rett många ventiler er tyvärr konstruerade så att "inmaten" hålls på plats av samma skruvkopplingen som håller på plats röret. Detta medför att om du vill koppla bort något, så måste du ha en lös skruvkoppling att sätta dit temporärt om du ska undvika att kulan "flyger" iväg. Lärde detta själv den "hårda" vägen da jag startade cirkulationen innan rörmokeriet till VP'en var klar, och jag hade som dig en ventil som stod utan skruvkoppling. Allt gick bra i typ 5-10 minuter, sen small det, och vattnet forsade ut dörren i källaren. Mycket tankar som flög genom skallen på en självbyggare som sekunder tidigare var mycket stolt över att äntligen kunna dra igång poolen efter två års byggande!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu har vi påbörjat poolprojektet
« Svar #23 skrivet: juli 31, 2015, 19:49:06:06 »
Här är ett par bilder över trädäcket, så långt jag nu har kommit.
Det är 21meter brett och ca 13m djupt så det gäller att ha tungan rätt i mun för att få trallen rak  :D

Mätningar med jämna mellanrum och snörslå så är det fixat. Men jag förstår vad du menar, det räcker inte med ögonmått.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag