VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rolltop pooltäckning  (läst 2729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

Rolltop pooltäckning
« skrivet: september 16, 2021, 12:59:45:45 »
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av pooltäckning? Är den hållbar? Är den tung att rulla upp och hantera?

Den rekommenderas inte som vintertäckning men jag förmodar att det är snölasten som kan böja strängarna. I Malmö har vi nästan aldrig något snötryck att tala om så det kan vara värt att chansa. I värsta fall får man byta någon Al-stång. Jag har mycket björkfrö och annat som hopar sig på solfolien. Skulle vilja slippa det.

Men är det en vettig produkt?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #1 skrivet: september 18, 2021, 07:09:37:37 »
Vi har ju ett sånt, och det fungerar väl skapligt, men plasten är ju perforerad med ca 10 mm stora hål mitt mellan stängerna så vattnet skall kunna rinna ned i poolen, det gör tyvär också att frön och pollen hamnar i poolen också.
Jag brukar försöka spola av det åt sidan med en vattenslang med bra tryck, så man kan får bort hälften.  <dontkn>
Regnar det innan man spolat manuellt så rinner allt ned i poolen.
Vi fick 5-7 cm blötsnö på vårt första året, det klarade täckningen stänger precis av, men det var mitt i natten, och i grevens tid vi skottade av snön!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #2 skrivet: september 18, 2021, 09:38:35:35 »
Björkfrön i poolen är ett elände. Överdrag med hål skulle jag inte välja. Pooltaket håller det mesta borta men en mindre mängd frön letar sig in mellan taksektionerna nere mot rälsen. Om man kan vända pooltaket så att den största sektionen är vänd mot vinden så fungerar det bäst. Ska det vara överdrag så välj ett som är tätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #3 skrivet: september 21, 2021, 20:23:17:17 »
Vi har haft ett RIB-cover från Folkpool denna säsong. Det är väl ungefär samma sak som rolltop. Jag har inget att jämföra med men tycker det funkar bra. Hög kvalitetskänsla i Folkpools variant, har sett andra som känns lite enklare. Dock tycker jag att alla varianter är sjukt dyra för en presenning med några alu-rör och lastspännare.

Jag skulle själv inte våga ha den på under vintern. En dm blötsnö så har vi runt ett ton på vår 3x6-pool. Men ett pooltak kanske inte heller grejar det, vad vet jag. Dessutom skulle jag inte lita på att duken håller för höststormar.

Precis som Rickard har vi hål i för att leda bort regnvattnet. Vi har väl inte så mycket björk som i Norrland, men två st mindre som står precis i anslutning till vår tomt + ligusterhäck och äppelträd med grenar över poolen. Trots det tycker jag inte att vi haft några större problem med skräp i poolen. Det mesta blåser faktiskt bort och det lilla som kommer ner i poolen tar skimmern. Har backspolat en gång i sommar så det kan inte vara några mängder.

Vi har ingen sarg runt poolen utan trädäcket går ända fram till poolkanten vilket gör att duken ligger plant mot trädäcket och håller undan skräp bra. Håller sig bra på plats när det blåser också, så länge det inte blåser väldigt hårt då kanterna på duken börjar fladdra betänkligt. Tror vi plockar bort det innan höststormarna drar in.

Tycker det är lite småmeckigt att rulla av duken. Hämta vev, lossa lastspännarna, sätta fast veven i rullen, veva, reda ut duken när den korvar och veckar sig, veva lite till, tillbaka med veven… Tar några minuter. Man får bättre flyt med lite övning. Däremot är det supersmidigt att dra på, tar max 30 sek inkl att säkra med lastspännarna. Tycker inte heller att det är speciellt tungt. Det är bra utväxling på veven som följde med.

Om man inte vill/kan ha eller lägga pengar på pooltak tycker jag att detta är ett bra alternativ. Bra säkerhetsgrej också, inga barn lär ramla igenom.
/Johan

Utloggad henrik79

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #4 skrivet: april 07, 2022, 13:36:08:08 »
Hur bra håller en rolltop värmen i poolen jämfört med bubbelplast och glastak?

/H

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #5 skrivet: april 07, 2022, 16:11:37:37 »
Pooltak är ju överlägsna när det gäller just det.
Och inte bara det.
Problemen med pooltak är främst 2:

De kräver utrymme som alla kanske inte har.
De är väldigt dyra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #6 skrivet: april 08, 2022, 08:35:37:37 »
Jag har precis skaffat Capella och rullat ut den. Kanske samma produkt som andra liknande. Den täcker bra och verkar ligga stabilt även när det blåser.

Det blir nog lite bökigt att rulla av den men det spelar inte så stor roll. Ska bli intressant att lära känna den i sommar.

Pooltak har sina fördelar men är alldeles för dyra, tar mycket plats som vi inte har och passar inte in i vår trädgård.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #7 skrivet: april 08, 2022, 18:11:25:25 »
Det blir nog jättebra!  O0

Utloggad henrik79

SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #8 skrivet: april 12, 2022, 11:30:02:02 »
Pooltak är ju överlägsna när det gäller just det.
Och inte bara det.
Problemen med pooltak är främst 2:

De kräver utrymme som alla kanske inte har.
De är väldigt dyra.

Någon form av värmeisolering borde väl ett rolltopp ge? Antar att det är sämre än bubbelplast? Funderar hur man rankar de olika pooltäcken som finns beroende på isoleringsförmåga?

1) Glastak
2) Bubbelplast? (ger dock ingen säkerhet)
3) rolltop
4) Inget alls

Håller med, pooltak runt 80-100" finns inte i vår budget. Och det verkar bökigt att ha både rolltop OCH bubbelplast, även om detta nog hade varit det bästa alternativet för oss. Har sett att plastman säljer en kombo, men hur gör man om man redan har grejorna var för sig? Det går ju med en vevställning på ena sidan för bubbeltäcket och sen snurrar man upp rolltop åt andra sidan. Mycket grejor runt poolen.

/H

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Rolltop pooltäckning
« Svar #9 skrivet: april 12, 2022, 12:47:32:32 »
Observera att jag spekulerar eftersom jag inte har erfarenhet av pooltak eller bubbelplast…  :angel:

Själva duken i en rolltop har nog knappast någon större isolerande funktion. Det är den stillastående luften mellan vattenytan och duken som isolerar och det är ganska mycket luft jämfört med bubbelplasten men ganska lite jämfört med pooltaket. Så på den punkten skulle jag säga att rolltopen borde minska värmeförlusterna bättre än bubbelplast.

Men sedan finns ju annat som påverkar också. Duken på min rolltop är silverfärgad och reflekterar därför stor del av solljuset. Ett pooltak och bubbelplast släpper igenom solljuset till viss del vilket borde kunna bidra till uppvärmning av poolvattnet soliga dagar.

Sedan påverkar ju även vinden. Duken på min rolltop ligger normalt ganska tätt mot poolsargen så luften under isolerar nog rätt bra även när det blåser lite, men beroende på vindriktning så kan den fladdra när det blåser hårt. Då kan jag tänka mig att värmeförlusterna blir större, men det gäller nog även med bubbelplast.

Så jag skulle nog sätta rolltop som bättre isolerande än bubbelplast, med reservation för alla ”nog” och ”borde”.

Att kombinera rolltop och bubbelplast vet jag inget om. Det låter lite som tårta på tårta. Men någon kanske har testat det?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan