CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: sandfiltret för klent?  (läst 6607 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qungen

SV: sandfiltret för klent?
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2009, 09:45:47:47 »
Hoppas du blir nöjd, enda problemet är att det bara blir värme när <sol> lyser. Men men, man kan ju inte få allt.

//
Z

jag har en liten elvärmare på 3kw som jag kan stöd köra med. men det kostar ju en slant med el så med mattor så blir det nog bättre. jag köpte ett billigt soltäcke oxå det är blå bubbelplast som ska flyta på ytan, jag hoppas att det ska hjälpa till o hålla värmen. men det var som sagt väldigt billigt så det kanske inte funkar som dom dyra från poolbutikerna?
har du någon erfarenhet av soltäcken o om det är bättre med dom dyra eller är det åxo bara blå bubbelplas?

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: sandfiltret för klent?
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2009, 12:19:50:50 »
Har tyvärr bara ett blått, så jag har inget att jämföra med tyvärr. Men det finns andra som har bättre koll på just detta.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Rookie

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: sandfiltret för klent?
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2009, 12:00:04:04 »
Har inte haft några problem med för högt tryck (ligger långt ner på det gröna). Med mattorna följde det med en bypass, så jag kör ca 70% direkt tillbaka till poolen.

Här kan du se hur jag hade det förra året.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3324.msg24996#msg24996

Min pool är på ca 10m3

//
Z

Hej,

Är själv nybliven "El nino-ägare" (2st bas-kit till min Intex 4,57x0,91 med Rustas sandfilter).

Sitter och tittar på bilden med din "slangdragning".
Har du köpt egna kopplingar till och från mattorna till Bypass-ventilen?
Jag har bara två ingångar i resp. ände, (för parallellkoppling av två bas-kit enl. manualen).
Varför har du bytt i så fall?
Du verkar kunnig på det här med El Nino så därför frågar jag.
Jag har som sagt 2st bas-kit (4st mattor) som jag har parallellkopplat från Bypassen.
Kopplat enl. manual (tror jag), se bild.
Är detta rätt, eller ska man seriekoppla för att få bättre effekt?

/Magnus

Utloggad Zaphod

SV: sandfiltret för klent?
« Svar #13 skrivet: juni 29, 2009, 21:14:32:32 »
Kul att man kan vara till hjälp, trots mitt mycket "exklusiva" slangarrangemang :angel:

När jag köpte mitt bas-kit följde det med en bypass med fyra in/utgångar, så det är inget hemmabygge. Anledningen till att jag inte användet t-kopplingarna mellan mattorna är att flödet blev lite klent.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag