VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är  (läst 15041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« skrivet: juni 19, 2012, 20:59:13:13 »
I dagens tidningar står tyvärr en tragisk poolrelaterad nyhet. En flicka i 5-7-årsåldern drunknade i en pool utanför Göteborg idag. Nu har det inte släppts några detaljer om vad som egentligen hände, men oavsett detta så gäller det att aldrig för ett ögonblick glömma att med en pool följer ett stort säkerhetsansvar. Barn är snabba som blixten och kan företa sig det mest oväntade.

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2012, 08:36:49:49 »
Lite mer info.

http://www.expressen.se/gt/mamman-hittade-sin-dotter-dod-i-poolen/

Från de personer från området som är med i artikeln kan man härleda vart någonstans i Landvetter olyckan skett. Om man tittar på sattelitbilder/flygfoto över dessa områden så ser man att det finns flera pooler i det lilla området. Det som gör mig arg och besviken är att dessa pooler är helt öppna. Dvs. inga poolskydd på. En pool är en potentiell livsfara. Att inte använda någon form av poolskydd är oansvarigt. Jag har ALLTID poolöverdraget på när vi inte badar. Min största skräck är att hitta något av mina egna barn eller något av grannarnas barn livlös i poolen. Den dagen jag märker att jag slutar bry mig om säkerheten och blir nonchallant när det gäller användandet av poolöverdraget är den dagen då jag kommer att fylla igen hålet.

Utloggad Erica

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2012, 00:12:35:35 »
Jo poolskydd som alltid läggs på när poolen inte används alternativt ORDENTLIG inhägning med staket som barn inte har en chans att klättra över och som har barnsäkert låsta grindar måste vara det som gäller. Barn är blixtsnabba och alla vet att vatten fungerar som en magnet för barn. Simkunnigheten kommer oftast inte förrän högre upp i ålder jämfört med när barn är som mest nyfikna på allting. Dessutom är det ju tyngre att simma om barnet ramlar i med kläderna på än vid vanligt bad, så ett barn som är marginellt simkunnigt kanske inte klarar det.

Det finns ju trender som ger både hopp resp. oro på poolsäkerhetssidan. Ett ökat användande av pooltak eller automatiska poolskydd som enkelt rullas på/av minskar ju klart risken. Men samtidigt så har pooler blivit billig massprodukt i en del versioner och de här enkla poolerna ställs ofta upp helt oskyddat - inga stängsel, inga överdrag. Man tar kanske bort stegen, men barn är bra på att klättra och poolerna är inte så höga att ta sig upp i. Det går på några sekunder.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2012, 15:29:32:32 »
Det är snart så man undrar om det inte borde finnas
nån slags besiktning av uppställda pooler ang säkerhet.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Steffe

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2012, 15:41:59:59 »
Det skall enligt uppgift vara en markpool det rör om samt att den hade barnsäkert staket runt om. Tragiskt nog skedde detta ändå. Kanske hade dem solfolie på och flickan kom under? Oavsett, väldigt tragiskt och det är verkligen en påminnelse att man måste sätta säkerheten först när det kommer till sitt poolande.

Utloggad TommyC

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #5 skrivet: juni 21, 2012, 19:17:40:40 »
Citera
Det är snart så man undrar om det inte borde finnas
nån slags besiktning av uppställda pooler ang säkerhet.
Det är väl snarare ägarna som behöver besiktigas. Svårt att inse hur det skulle gå till dock <hmm>
Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2012, 15:45:14:14 »
Vi har både staket, och pooltäckning, och de få gånger vi lämnar poolen öppen och utan uppsikt så blockerar vi grindarna med möbler/dynlådor så det inte går öppna.
Ändå känner man sig aldrig riktigt säker om man lämnar poolen öppen utan uppsikt.
Pooltäckning eller pooltak är i mina ögon absolut nödvändigt om man skall kunna vara någorlunda säker på att ingen skall trilla i.

Sen är det ju också så att man som förälder har ett ansvar rörande sina barn, det är minst lika mycket föräldrarnas fel om deras barn springer iväg och drunknar i grannens pool, som det är grannens fel - tycker jag i alla fall.

Minns när våra barn var små, och jag pratade med grannen om deras damm, 60-70 cm djup och utan några som helst skydd, en 2-åring som trillar i har inte stor chans.

Sen finns ju översvämmade diken, bäckar, åar och andra vattendrag som hela tiden finns i barns närhet och där det inte finns några som helst skydd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2012, 19:30:44:44 »
Vi har ju en liten annan situation med en inomhuspool, men vi har gott om barn runt här (5 egna plus gott om kompisar etc) så vi har fått fixa mera systematiska regler för poolen för att hålla kontroll. Min man som ju jobbar med el byggde ihop ett kodlåssystem till poolrummet. Varje kod är unik för en person, så det är lätt att spärra bort någon som eventuellt inte följer reglerna. De minsta barnen har inga koder och får inte komma in annat än med vuxna. Sedan har vi de barn som vi räknar som "poolsäkra 1". De får en kod men det gäller att ingen får bada ensam. Någon annan, som också är poolsäker, måste vara med, inte nödvändigtvis i vattnet men i vart fall i poolrummet. För att räknas som "poolsäker 1" måste barnet göra ett prov: det skall kunna hoppa i från kanten, fullt påklätt inkl. skor, simma minst fyra bassänglängder och sedan ta sig upp över kanten utan att använda trappan. Det senare är viktigt ifall någon skulle ramla i när vi har trappan uppe (vi tar upp den när pooltäcket skall på), särskilt som vi har rätt stort avstånd från golvnivån till vattennivån. Vidare gäller att det bara får badas när vi är hemma. Är vi inte hemma spärrar systemet ut alla de med denna kodning.

När de sedan blir stora nog som tonåringar får de göra ett poolprov till och bli "poolsäker 2". Då skall de klara inte bara sig själva utan även att rädda andra. Vi har en livräddningsattrapp som vi kastar i och låter sjunka på det djupaste. Sedan får de hoppa i och fiska upp den. Den skall upp till ytan inom 30 sekunder och sedan inom en minut till upp ur poolen. Sedan måste de också visa att de kan hjärt-lung-räddning och kan börja med detta redan i vattnet, något som vi brukar lära dem om de inte lärt det i skolan. De blir då "poolsäkra 2" och deras koder spärras inte utan de får använda poolen även om vi inte är hemma. Men fortfarande gäller att ingen badar ensam.

Alla poolregler blir ju avvägningar mellan högsta tänkbara säkerhet och en önskan att de skall bli vattenvana och kunna utnyttja poolen så mycket som det går utan att äventyra säkerheten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2012, 15:38:55:55 »
Det är klart att man ska ha koll. Samtidigt håller jag med Rickard, det är ju minst lika mycket föräldrarnas fel. Vi har i vårt område ungar som användar vägarna som lekplats. Det har vi INTE lärt våra barn, där färdas tunga bilar som gör ont att få på sig. Deras föräldrar kan köra för fort på andra platser, men hos oss skulle det prompt upp förbannade fartgupp som jag är innerligt less på.

Samtidigt är jag uppvuxen nära havet. Där finns inte mycket till täckning... Dessutom diverse vattendrag och sjöar i närheten, t.ex. utanför vår tomt så fanns en större bäck, den hade när jag var lite en gammal stentrumma under vägen som inte räckte till, vilket gjorde att vi i princip hade en sjö på andra sidan vägen. Man måste lära sig snabbt att vatten är farligt och att man ska lära sig simma tidigt. Så för mig är en pool bara ytterligare en liten sjö i närheten, som man ska ha samma respekt för som de sjöar och vattendrag som finns i närheten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2012, 07:21:43:43 »
Problemet är väl ofta just det, att har man en å, en sjö eller hav nära så har man förmanats (och troligen lärt sig simma tidigt) så man har respekt för vatten men en "stadsunge" kan tycka det är väldigt spännande men en pool och "ska bara"...

Vem var det som alltid trillade i träsket när vi var små, jo, kusinen eller kompisen på besök, inte vi som var vana...  :-\

Vi har också väldigt strikta regler och det är inget barn i poolen om inte en vuxen är där och täckningen (med lås) åker på om den vuxna så bara behöver gå in på toa eller hämta mer kaffe!
De huttrande barnen på kanten är ju inte alltid glada att behöva vänta men de förstår samtidigt att det är "viktigt" så de lär sig den vägen också, alltså genom att du visar hur viktigt det är och inte slarvar själv med säkerheten!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2012, 20:08:35:35 »
Idag bygger ju vårt skydd helt på att låsa poolrummet. Vårt överdrag är inte barnsäkert. Men i framtiden blir det nog någon typ av automatisk övertäckning som man enkelt kan köra på.

Men säkerheten handlar ju inte bara om drunkningsrisk. Något som vi blivit observanta på är bl.a. i samband med barnkalas (vi har ju gott om sådana) att en del barn, speciellt pojkarna, skall försöka "stila sig" och dyka i poolen vilket är absolut förbjudet i vår pool, för vi har ju inte de djup som krävs. Det är lätt att slå i botten om man kommer ned lite galet.

Självklart blir risker alltid större med besökare som inte är vana vid omgivningen. Precis som med allt annat. Som t.ex. när barn som alltid bara bott i staden kommer ut på landet och nyfiket närmar sig hästar eller kor utan att känna till de spelregler som gäller.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2012, 22:57:09:09 »
Eller tvärtom, landsbor som kommer till stan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Tragisk olycka - ny påminnelse om hur viktig säkerheten är
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2012, 23:36:00:00 »
Citera
Eller tvärtom, landsbor som kommer till stan.

Jo det kan ju gå galet också... barn som är vana vid att kunna använda vägen som bollplan typ riskerar ju att bli överkörda.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan