Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klibbiga/oljiga ytor i spabadet. Är Delphin Spa Disc något att ha?  (läst 2643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Ytorna i mitt spabad har blivit klibbiga/oljiga trots att vattnet är klart. Det har hänt förut och jag har då använt Delphin Spa Gel Cleaner när jag rengjort ytorna vid vattenbytet. Det fungerade bra, men funderar på att köpa Delphin Spa Disc också. Är det någon som provat?
Vad beror oljiga och klibbiga ytor på? Ingen av oss använder smink och vi är (ganska) noga med att vara nyduschade innan bad.
« Senast ändrad: mars 22, 2019, 12:04:08:08 av Cantona »
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

Hmmm...jag har också fått den "oljiga" känslan på spabadets väggar, men det var många år sedan nu (och då i mitt uppblåsbara m-spa). Orsaken var att jag snålat med kloret så det blivit algbildning på väggarna (jag kunde inget alls om kemin i spabad då). Vattnet var ändå klart och "fint" men någon dag till med för lite klor hade ju renderat i grönt vatten.

/Urban.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Klibbiga/oljiga ytor i spabadet. Är Delphin Spa Disc något att ha?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2019, 13:08:10:10 »
Hmmm...jag har också fått den "oljiga" känslan på spabadets väggar, men det var många år sedan nu (och då i mitt uppblåsbara m-spa). Orsaken var att jag snålat med kloret så det blivit algbildning på väggarna (jag kunde inget alls om kemin i spabad då). Vattnet var ändå klart och "fint" men någon dag till med för lite klor hade ju renderat i grönt vatten.

/Urban.

Men detta är inte alger. Det är en brunaktig konsistens och omöjlig att få bort förutom med Delphin Spa Gel Cleaner. Jag har några lösa delar där jag försökt med diskborste och diskmedel vid diskbänken, men det går inte bort med det.
Vattnet är fortfarande klart som gin och värdena är bra.
Jag tänkte göra ett vattenbyte idag i solen, men ångrade mig när jag såg hur klart vattnet är och dessutom så är jag sugen på att bada ikväll.  :)

Min fråga var egentligen om en sån där Delphin Spa Disc gör nån nytta?
Det bruna, oljiga/klibbiga på spabadet antar jag ändå beror på hårspray, deodoranter etc.?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad addell

SV: Klibbiga/oljiga ytor i spabadet. Är Delphin Spa Disc något att ha?
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2019, 10:24:38:38 »
Om det är ett brunt oljigt klegg som lägger sig vid vattenlinjen så hade jag med det när badet va nytt. Körde man jetsen med full luft så kunde man se orangebrunt överst på skummet.

Jag körde rörcleaner, tömde badet, spola rent och fyllde det till en viss del och tömde igen. Gick även till överdrift och fyllde badet med vattenreningsfilter på trädgårdsslangen. Köpte även spa disc, men den är jag osäker på om den gör så mycket nytta. Fick knyta fast spa disc med fiskelina då den annars åkte in i bräddavloppet. Efter ett nyfyllt bad chockar jag med klor första gången. Sen kör jag enbart brom och aktivt syre som chock.

Ganska noga med dusha? Skippar du duschen på vissa bad kommer du få ett vitt tjockt skum när du kör jets.
« Senast ändrad: mars 23, 2019, 10:28:59:59 av addell »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan