VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering av poolsarg i trä  (läst 27184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvsson

Montering av poolsarg i trä
« skrivet: juli 13, 2009, 23:28:03:03 »
Vi är nu i färd med slutmontering av pooldetaljerna och har kommit till poolsargen. Vi kommer att använda träsarg med dimensionen 195x45 (rekommendation av leverantören). Intruktionen som medföljde är ganska knapphändig och det står endast att man ska använda fransk skruv plus bricka för att sätta fast i dom förborrade hålen. Är det någon som har erfarenhet av montering, bla om ni har försänkt skruven i trallen och om ni har använt alternativ tex monterings skruv?

Poolgiganten

Utloggad Trulspool

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg/Sverige
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2009, 23:40:16:16 »
Hej

Jag har också träsarg av samma dimension som vi köpte förra året till vår Folkpool.
Jag fick med vanliga rostfria skruvar som var 80mm långa. Nu hade jag skenor under sargen till min Pool-Safe så saren var 16 mm ovanför regeln som den skulle skruvas fast i. Det medförde att skruvarna var lite i kortaste laget, och vissa skruva "bet" inte. Ska skaffa längre, men det blir nog nu på semstern...

Min sarg hade inga förborrade hål, så det gjorde jag själv.
Folkpool Classic 3x6

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2009, 22:39:29:29 »
Tänk på att 45X195 slår sig ganska mycket på en säsong kan du så hade jag gått ner något i dimension.
Har använt vanliga 6X100 skruvar.
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad Guiness

SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2009, 11:46:25:25 »
Eftersom jag vill ha vattenytan så nära trallgolvet som möjligt valde jag att lägga 120*28 trallvirke som sarg. Jag tog den varianten som har ett antal frästa spår för att bryta av mot övriga trädäcket. Det funkar bra eftersom jag inte behöver använda sargen för att fästa överdraget i. Det blir hyffsat snyggt, lågt och billigt att byta om de blir fula...
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2009, 11:56:14:14 »
Eftersom jag vill ha vattenytan så nära trallgolvet som möjligt valde jag att lägga 120*28 trallvirke som sarg. Jag tog den varianten som har ett antal frästa spår för att bryta av mot övriga trädäcket. Det funkar bra eftersom jag inte behöver använda sargen för att fästa överdraget i. Det blir hyffsat snyggt, lågt och billigt att byta om de blir fula...
Blir säkert kanonbra o billigt MEN nyckeln ligger helt i att du INTE behövde fästa överdraget i sargen vilket man annars brukar göra.
(Mer ett förtydligande för andra som läser detta)
Sedan så måste poolsargen vara tillräckligt smal för att trallen både ska sticka in 2-3 com över poolen som skvalpskydd o samtidigt täcka glipan mellan övrig trall o poolsargen.

Utloggad Guiness

SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2009, 12:29:35:35 »
Bifogar några dagsfärska bilder på hur jag gjorde. Stropparna sätter jag i försänkta fästen gjorda av karmhylsor+vangsbult+mutter efter tips här på forumet.
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Alvsson

SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2009, 23:12:42:42 »
Tack för tipsen! Sarg och skruv är inköpta och montering (kommer att försöka försänka skruvarna så att man inte slår i skruvhuvudet) blir till helgen, samtidigt som vi återfyller massorna runt poolen plus vattnet. Med lite tur så kan vi premiärbada nästkommande helg, lagom till semestern  :)


Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2009, 16:48:54:54 »
Jo det är klart du ska försänka skruvarna, glöm även inte att förborra hålen.
Se även till att du får ådringen rätt så inte sargen slår sig



Utloggad Stroker

SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2014, 11:48:34:34 »
Kan erfarenhetsmässigt konstatera att min 2x8 tryckta virke som nu tagits ner efter 13 år i tjänst (och ska upp igen efter hyvling och slipning) inte slagit sig överhuvudtaget.
13 års testperiod alltså icke att förakta. har suttit med en rostfri 80mm torxs skruv mitt i brädan cc 500mm.
Tänk på att 45X195 slår sig ganska mycket på en säsong kan du så hade jag gått ner något i dimension.
Har använt vanliga 6X100 skruvar.
/Fixaren
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Akilles

SV: Montering av poolsarg i trä
« Svar #9 skrivet: april 27, 2015, 15:01:20:20 »
Jo det är klart du ska försänka skruvarna, glöm även inte att förborra hålen.
Se även till att du får ådringen rätt så inte sargen slår sig

Vilket håll är rätt håll,  :):( ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan