VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool  (läst 31169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkrassman

Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« skrivet: juni 25, 2011, 21:56:32:32 »
Då var det dags igen för ytterligare ett poolprojekt. Förra gången så blev poolen aldrig klar utan vi

sålde fastigheten och flyttade vidare. Kvar lämnade vi en grop med stödmurar och i stort sett klar

för poolmontering, som sedan fylldes igen av dom nya ägarna :/ Pengarna i sjön på den gropen som

kostade över 20.000:-

Nåja, några år senare och inga planer på att flytta så satte jag spaden i backen förra veckan och

började gräva igen. Spade och spade, jag hämtade hem en liten 1500 kilos grävare och lyckades gräva

ur hela poolen på 11 timmar :) Tippar på att jag grävde ur ungefär 40 kubik massor. Eftersom vi har

en slutande tomt så blev det typ 120 cm i det djupaste hörnet och kanske 70cm på den lägsta punkten.
I och med att jag ska bygga ett däck runtom poolen så spelar det ingen roll att den sticker upp lite.

Poolbygget avbröts då det stack upp en bergsknalle mitt i gropen! Åter till hyreshuset och hämtade

hem en mobil dieselkompressor och en bergskobra. Satans vilket drag det var i den. Borrade ungefär 5

meter med en 30mm borr och tippade i snigeldynamit. 2 dygn senare började jag plocka skärvor men

insåg att jag skulle dragit i två hål till. Det blev till att spetta i två dagar innan allt var

borta.

Idag har jag skyfflat ut ungefär 10 ton stenmjöl och lagt ut tre parallella dräneringsrör skilt med

fiberduk. Under stenmjölet har jag prima moränbotten som kommer att bära tyngden med glans! Kom

precis in från gropen och har satt ut lite käppar och markerat med laser. Stenmjölet ligger på +- 1cm

och imorgon ska det paddas och skyfflas murarsand!

Poolen som jag ska installera är en doughboy med måttet 7,3 x 3,7. Djupet är 1.32 cm. Eventuellt

petar jag i en större men det är på håret att den går ned i hålet. Det fina med doughboy är att den

poolkonstruktionen saknar sidoben med stöttor, samt att den går att återfylla. Nu tänker jag inte

återfylla men skönt att slippa benen som sticker ut på sidan.

En värmepump är beställd och kommer nu i veckan, så då kommer vi få det gossigt i poolen utan att det

kostar skjortan i dessa dyra eltider! Det är en 9kw pump så det kommer räcka till!

Här har ni lite bilder från den gånga veckan!

Mvh Joakim - Poolbyggare igen!

Poolgiganten

Utloggad jkrassman

SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2011, 21:57:41:41 »
Lite mer bilder, bland annat på det eländiga berget :)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2011, 23:17:29:29 »
Oj vad flitig du har varit! Det går verkligen undan!  O0

Det måste ha känts nesligt när de inflyttande fyllde igen poolgropen - efter allt arbete och nedlagda pengar...
Trösten är att den dag som de kommer på att de vill ha en pool kommer de att förstå...  ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad jkrassman

SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2011, 13:28:22:22 »
Oj vad flitig du har varit! Det går verkligen undan!  O0

Det måste ha känts nesligt när de inflyttande fyllde igen poolgropen - efter allt arbete och nedlagda pengar...
Trösten är att den dag som de kommer på att de vill ha en pool kommer de att förstå...  ;)

Jepp, det gäller att ligga i så att man kan få sig det där välförtjänta badet :)

Faktiskt, jag erbjöd dom poolen till mindre än halva priset - ändå tackade dom nej. Det var bara det roliga kvar att göra, men dom lär ju ha ångrat sig nu... :)

Utloggad jkrassman

SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2011, 13:31:07:07 »
Så, ut med tuppen i morse och åkte till byggmax och hämtade markduk. Var över hos en kompis och lånade en padda.

Så nu har jag paddat av stenmjölet, lagt ut fiberduk och lastat ner 5 kubik murarsand. Nu ska jag käka lite lunch, sen blir det ut till gropen igen och riva av sanden och jämna till den!

Bifogar lite bilder på mig och tysken :)


Utloggad jkrassman

SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2011, 18:46:31:31 »
Så, då är botten klar med allt vad det innebär! Sista svängen med rivbrädan och nu ligger sanden fin fint där!

En fråga, kan man strö ut cement och fukta upp sanden för att få den hårdare?


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2011, 18:54:14:14 »
Tjusigt! :)  *applåder*

Angående cementströssel har jag ingen aning. Vill du undvika hälmärken?

Vi lade ut en "gräsmatta" från Bauhaus i botten.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad jkrassman

SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2011, 19:35:36:36 »
Tjusigt! :)  *applåder*

Angående cementströssel har jag ingen aning. Vill du undvika hälmärken?

Vi lade ut en "gräsmatta" från Bauhaus i botten.

Precis, hälmärken och annat som gör det fult - nu när det är så fint!

Tydligen så ingår det en matta att lägga i botten, funkar din gräsmatta?

Jocke

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2011, 04:16:52:52 »
Så bra att det ingår en matta i poolpaketet!   O0

Bauhausmattan fungerar fint :) Den gör att botten är lite lagom mjuk att gå på... Jag har faktiskt ingen aning om vi har lyckats åstadkomma några hälmärken ännu... Jag är inte så nogräknad  ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Projekt - Delvis nergrävd ovanmarkspool
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2011, 23:16:55:55 »
Snyggt jobbat!
Det blev en pool sommaren 2011

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan