VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 24349 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #50 skrivet: juli 28, 2021, 09:44:12:12 »
Hur gjorde du med packningen till skimmer? Delade du den eller?

Har kopplat in min duglige granne som är problemlösaren i grannskapet, ska försöka klippa upp någon mm till enligt ditt första förslag. Står still några dagar pga semestertripp.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #51 skrivet: juli 28, 2021, 13:42:19:19 »
Kanske skulle en nibblingsmaskin fungera för ditt problem?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/platnibblingsmaskin-2000016733
Förutsätter tillgång till kompressor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #52 skrivet: juli 28, 2021, 14:27:36:36 »
Kanske skulle en nibblingsmaskin fungera för ditt problem?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/platnibblingsmaskin-2000016733
Förutsätter tillgång till kompressor.

Men shit, vad är detta  :D Aldrig hört talas om, ska definitivt kolla! Tack Tommy!

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #53 skrivet: juli 28, 2021, 14:55:48:48 »
Jag har ingen sådan men den blir nog aktuell att anskaffa. För länge sedan använde jag något motsvarande som drevs med handkraft.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #54 skrivet: juli 28, 2021, 15:42:29:29 »
Jag har en likadan, var bara försiktig med klippresterna. Det är ena vassa rackare som hamnar överallt som gör ont att gå på och som kan skada linern senare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #55 skrivet: juli 28, 2021, 15:51:26:26 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #56 skrivet: juli 31, 2021, 11:40:26:26 »
När jag väl mätte upp hur mycket som behövde öppnas upp så var det bara någon mm på varje sida. Lossade linern (gick ok men 10 cm till hade nog varit tufft) Byggde en spånfälla av en plastburk med silvertejp i och ett hål för byggdammsugare som grannen höll mot insidan medan jag gick på med metallfil på kanterna. Gick ganska fort faktiskt och med filen blir det ju inte mycket till vassa bitar om något skulle ha slunkit igenom.

Tack för alla tips i alla fall! Behövs lite funderande och hjälp för att komma vidare.  :)

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #57 skrivet: juli 31, 2021, 16:25:47:47 »
Har varit iväg några dagar och det märks hur snabbt det blir påväxt på linern, snorhalt när jag skulle montera lampan idag   ;D Får skynda på att fylla upp så jag kan få igång reningsverket.
Vilket svettmoment det var att sätta kniven i linern! Nu är det bara att hoppas att det inte läcker.

Har slagit ihop en enkel jigg för att separera betong och grus nu när gropen börjar luta utåt. Skulle ju gå åt bra mycket betong om jag fyllde allt, bör räcka med 15-20 cm. En mazonitskiva som är typ 30 cm hög och två meter bred. Böjt två armeringsjärn ungefär efter poolens rundning och dragit fast skivan med buntband. Två pinnar för att kunna flytta skivan.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #58 skrivet: augusti 01, 2021, 22:22:57:57 »
Jiggen för att separera betong och grus gick sönder vid första testet, alldeles för avancerad  >rulla< En mazonitskiva utan armeringsjärn funkade toppen! Har kommit en bit på väg, fyllt ca 70 cm betong/grus utanför (utom runt lampan där jag fortsatt har lite funderingar på om jag ska gjuta in den eller inte  <dontkn>) och ca metern med vatten.

Eftersom poolen är självbärande och bara behöver 50 cm stödmur om den byggs ovan mark fokuserar jag mest på att dra slang så jag kan få igång pumpen när vattnet når inlopp och skimmer.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #59 skrivet: augusti 02, 2021, 07:32:09:09 »
Gör du vanlig cement?
Normalt brukar man väl fylla med torr "magerbetong", alltså ca 30% så "stark" mix som vanligt (Om jag minns rätt) - den håller ihop men går rätt bra att ta sönder om man behöver av någon anledning.
Vad står det i dina instruktioner?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan