VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur fästa sargstenar i träkant?  (läst 16007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterRyet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hur fästa sargstenar i träkant?
« skrivet: juni 13, 2012, 20:02:53:53 »
Hej,

i morgon skall min danska betongkantsten fästas. Den sprillans nya poolen är byggd av lecablock med en träsarg överst som linern är fäst med (se bild).

På denna träsarg skall kantstenen läggas och ansluta till uteplatsens granitplattor.

Hur skall jag fästa kantstenen? Limma med PU700? Limma mot trä och liner?  Limma kantstenarna ihop med varandra?

Om 15 år när jag ska byta liner... kan jag då bryta loss stenarna från sargen utan att stenarna går sönder?

TACKSAM för alla snabba och bra tips!
Mvh Peter

P.S. Under de två synliga 21x95, varav den ena (närmast poolen) är täckt av linern ligger en rejäl träregel som är fastbultad i lecablocken, så det trä som syns sitter fast rejält i poolen.
« Senast ändrad: juni 13, 2012, 20:49:54:54 av PeterRyet »

Poolgiganten

Utloggad Valle

SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2012, 20:13:37:37 »
Hej Peter
Jag har oxå en lecastomme till poolen med träreglar på toppen och på inrådan av Ecoppol som byggt en del pooler så skruvade jag fast bitar av galvade hålband i reglarna och med en stor klick PL400 på hålbandet fäste jag kantstenarna för att få ett djupare fäste i reglarna.

MVH Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad PeterRyet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2012, 20:29:09:09 »
Hej Peter
Jag har oxå en lecastomme till poolen med träreglar på toppen och på inrådan av Ecoppol som byggt en del pooler så skruvade jag fast bitar av galvade hålband i reglarna och med en stor klick PL400 på hålbandet fäste jag kantstenarna för att få ett djupare fäste i reglarna.

MVH Valle

Hej Valle och tack för snabbt svar!

Går din liner runt träsargen, så det var därför du blev rekommenderad skruvade hålbandsbitar för att få grepp i träet, eller om sargen är av rent trä, var det för att limning trä mot betong bedöms som för klent? /Peter

Utloggad Valle

SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2012, 20:35:04:04 »
Deras erfarenhet tror jag om jag minns rätt va att limmet kunde riva loss bitar av ytligt trä och därför skruva fast hålband för att få ett djupare fäste.

//Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2012, 20:59:45:45 »
Så här gjorde jag
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg51845#msg51845
och det var jättebra tills idag. Idag upptäckte vi att en av stenarna sitter löst. Så det limmet (inte PL400) var inte tillräckligt bra. Nu har jag inte hunnit skruva dit mer trallvirke, jag vill bli klar med elen först så jag kommer åt bakifrån. Lyfta stenarna går inte, i alla fall inte enkelt då de sitter fast mot linern med latexfog.

Vad ska jag spruta in bakifrån, helst något som expanderar en del (som fogskum) men tål utemontage?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2012, 19:10:44:44 »
Min erfarenhet är att man som amatör ofta monterar saker överdrivet bra så att det blir ett elände den dan det måste demonteras.

För några år sedan hjälpte jag en kompis att montera en täljstenskamin. Plattorna av täljsten monterades utvändigt på kaminen som var tillverkad i plåt. Enligt monteringsanvisningen skulle stenarna limmas med silikon vilket för mig kändes lite märkligt men det fungerade, de sitter där fortfarande.

På vår uteplats har vi skifferplattor som är monterade i s k tjockbädd. Sättbruket är runt 20-30 mm tjockt för att ta upp variationer i plattornas tjocklek. Vissa plattor har släppt från sättbruket men sättbruket sitter bra fast i det underliggande betongvalvet. Istället för att knacka bort sättbruket och återmontera med nytt sättbruk så har jag med framgång limmat lossnade plattor med silikon. Det fungerar utmärkt.

Om metoden fungerar på kantsten till pool vet jag inte men det är väl ganska troligt att det skulle fungera mot hålbandsbitar. Det borde vara lättare att lossa när den dagen kommer jämfört med pl400. Oavsett vilket lim som används så skulle jag inte limma stenen i den uppvikta linern för då går det ju inte att lossa stenen utan att skada linern.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2012, 21:11:34:34 »
Jag har inte limmat mot linern, bara tätat med latexfog. Men det sitter ganska bra, och jag vill inte skära loss det.

Man kanske ska ta silikon bakifrån, ska ta mig en funderare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad swanthe

SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2012, 14:56:09:09 »
Smart lösning där Erik N, med spikjärnen och skruvarna för att få stenarna i rätt nivå.
Betyder det att var och en av dina stenar vilar på de fyra spikjärnen, eller fyllde du hela mellanrummet med klister, latexfox eller liknande gegga?

Jag fick tipset att fästa någon form av stenfiberskiva på reglarna och limma stenarna på skivan. Då kommer alla stenar att vila på ett jämt underlag och klistret får bra fäste mellan skiva och sten.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2012, 15:01:47:47 »
Jag har bara limkluttar på alla järnen, fast kluttarna är ganska stora. Men tydligen inte tillräckligt bra lim, för en av stenarna sitter lite löst nu, och då kan det ju bli fler. Så jag vill trycka i något slags lim bakifrån, innan jag får dit mer trall och inte kommer åt längre.

Jag har inte limmat med PL400, kanske dags att ångra det nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad swanthe

SV: Hur fästa sargstenar i träkant?
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2012, 09:30:50:50 »
Dina stenar ser något smalare ut än mina, jag har poolkungens bullnose XL, men har du kollat upp något kring bärigheten i stenen. Räcker fyra bärpunkter för att inte stenen ska brytas?
Tanker kommer till mej eftersom vår byggare fick lägga om taket på vårt hus då de inte följt leverantörens rekommendationer för avståndet mellan läkten som takpannorna vilar på.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan