CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimalistiskt markarbete  (läst 921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pottsork

Minimalistiskt markarbete
« skrivet: juni 21, 2021, 10:22:54:54 »
Hej,

jag har beställt en ovanmarkpool, en Bestway Power Steel på 4 x 2 x 1 m. Tanken är att bara ha den uppe under säsongen, och plocka ned den inför varje vinter.  Är införstådd i att om det ska göras by the book så ska man gräva bort gräsmattan och fylla med markduk, makadam och stenmjöl och padda för glatta livet tills det är hårt och rakt.
Min tanke är dock att ha detta som en testsäsong där jag bara införskaffar betongplattor till stödbenen och ser till att dessa är i våg med varandra och sedan bara ha en markduk mellan pool och gräsmatta. Det behöver inte vara snyggt, det behöver inte vara bekvämt men det behöver vara tillräckligt stabilt för att inte ramen ska ge vika och få en insjö på baksidan.
Den största anledningen till att jag inte vill köra all in från början är att kedjehusformatet gör baksidan svårtillgänglig för grusskyffling och paddning. Så min undran är, om man bara ser till hållfasthet, skulle betongplattor och markduk funka, eller är risken för haveri så pass stor ändå att by the book är enda sättet?

Mvh
Niklas

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Minimalistiskt markarbete
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2021, 18:55:31:31 »
Jag har sett många exempel på ovanmarkspooler som har ställts upp på en gräsmatta utan att preparera marken enligt god praxis. Någon pool har bara lutat lite, någon har lutat litet mer och plockats ner före katastrofen, någon har sjunkit ganska jämnt över ytan utan att luta märkbart. Jag tror att jag har sett rester efter ett par som har kraschat också men det är bara gissningar. Hur det går lär bero på markens beskaffenhet. Om stödbenen och bottnen sjunker ungefär lika mycket så kommer inget att gå sönder. Vad sannolikheten för att det ska fungera är får man nog spå i kaffesump om. Kan man möjligen bli lite klokare genom en amatörs markundersökning. Tag ett armeringsjärn och känn igenom den tänkta uppställningsytan. Är marken ungefär lika i struktur så kanske det finns hopp om att det kan fungera.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag