VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovera gammal poolpump eller byta  (läst 1546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

Renovera gammal poolpump eller byta
« skrivet: mars 20, 2020, 09:31:16:16 »
Vår pool är från 1974, förmodligen är poolpumpen från samma tid. Den tjuter en stund vid uppstart, vilket den gjort några år. I slutet av förra säsongen så blev cirkulationen kraftigt försämrad. Jag har tagit isär den och det ser väldigt slitet ut. Impellern är hål i. Renovera eller byta? Vi har 40mm rör till poolen.
Det är en Pahlenpump, det enda som står på den.


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Renovera gammal poolpump eller byta
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2020, 15:30:35:35 »
Iom att det är en bronspump säger jag spontant renovera, utan att ha kollat igenom exakt vad du behöver göra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Renovera gammal poolpump eller byta
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2020, 22:45:02:02 »
Vi har också en Pahlens bronspump och jag skulle också säga renovera den. Bättre pumpar hittar man nog inte. Vår pump har snurrat massor av timmar, eftersom vi har inomhuspool och kör hela året. Vi har bytt axeltätning och lager på den, inget annat. Konstruktionen är servicevänlig och de har varit smarta så att samma reservdelar passar både till nyare och äldre pumpar i de flesta fall. Vår pump började en gång att verkligen tjuta. När vi tog isär den hittade vi en liten, liten glasflisa som kilat in sig i axeltätningen och låg an mot själva axeln. När vi fått bort den blev pumpen tyst igen. Vi behövde inte byta tätningen den gången, men flera år senare så började pumpen läcka vid axeltätningen. Då bytte vi tätningen plus lagren i motorn för säkerhets skull. Pumpen fungerar fortfarande perfekt. Var glasbiten kom ifrån har jag ingen aning om - vi tillåter inte glas i poolen ens vid poolparty. Vi har visserligen ingen liner så det är ingen punkteringsrisk, men ev. glasflisor är nästan omöjliga att bli av med - för tunga för att åka med i dammsugningen och omöjliga att se så man får dem inte med håven heller. Krossglas hör till det sämsta som man kan få i sin pool.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Renovera gammal poolpump eller byta
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2020, 15:19:13:13 »
Om du mailar mig modellnummer så kan jag kolla vilka reservdelar som går att får fram och pris. Skriv gärna ner all info som finns att finna på typskylt mm.

Du kan maila på martin.roger@oceanum.se eller till info@oceanum.se det går självklart även bra att ringa 08-299735
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag