CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får inget tryck i systemet  (läst 1796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nisse K

  • Gäst
Nisse K
Får inget tryck i systemet
« skrivet: januari 29, 2020, 20:01:13:13 »
Upptäckte idag att min cirkulationspump gick torr. Skulle starta om systemet men så fort jag slår på pumpen och öppnar ventil märkt ”intag” och ”tillopp” försvinner vattnet från pumpen och sen cirkulerar den bara luft. Jag låter ventilen märkt ”bottenventil” vara stängd och tänker att jag ska öppna den när jag har byggt upp tryck i systemet, vilket jag inte lyckas med.

Precis köpt huset och har ingen kontakt med tidigare ägaren. Snälla hjälp mig lösa den här situationen.

Poolgiganten

Utloggad Nisse K

SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2020, 20:07:34:34 »
Upptäckte idag att min cirkulationspump gick torr. Skulle starta om systemet men så fort jag slår på pumpen och öppnar ventil märkt ”intag” och ”tillopp” försvinner vattnet från pumpen och sen cirkulerar den bara luft. Jag låter ventilen märkt ”bottenventil” vara stängd och tänker att jag ska öppna den när jag har byggt upp tryck i systemet, vilket jag inte lyckas med.

Precis köpt huset och har ingen kontakt med tidigare ägaren. Snälla hjälp mig lösa den här situationen.

Ska nämnas också att pumpen sitter ca 1 m över vattenytan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2020, 07:42:39:39 »
I botten på utloppet brukar finnas ett hål med en 2" gänga i.
Jag har gjort en koppling bestående av en 2" muff med en gardenakoppling i, ansluter trädgårdsslangen och fyller på så sätt hela cirkulationssustemet tills det slutar komma luft ur insprutningsmunstyckena.
Sedan kopplar jag loss slangen, tar bort kopplingen och startar cirkpumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2020, 11:58:21:21 »
Har man pumpen en meter över poolnivån så bör man ha en backventil i systemet just för att det skall bli mindre problem med luft i systemet. Rickards metod kommer nog säkert att fungera, förutsatt att du har en sådan anslutning i skimmern och att du inte har mer än ett utlopp alt. att de övriga går att stänga (jag tänker på pooler med bottenavlopp eller större pooler med mer än en skimmer, i sådana fall rinner ju vattnet från slangen bara ut i de andra avloppen). men har du en backventil så slipper du upprepa en lite jobbig procedur varje gång du får in luft i systemet. Vi har vår poolpump på poolbottennivån och aldrig några problem att få igång pumpen efter ett stopp.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2020, 07:51:43:43 »
En backventil kan lösa eventuella problem, men bara om den är HELT tät.
OM systemet i sig är helt tätt behöver du ingen backventil, den behövs bara om luft kan sugas in bakvägen någonstans, och då är det också stor risk att det läcker vatten när du sätter tryck på systemet genom att starta cirkpumpen.
Jag har aldrig riktigt förstått det där med "krav" på backventil, vi har i alla fall aldrig haft något behov av det.
På 19 år har jag aldrig under säsong haft några problem med luft i systemet efter att jag fyllt det på våren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2020, 00:10:24:24 »
Luft kan ju komma in antingen genom en aldrig så liten läcka eller att man har någon större öppning, t.ex. ett vattenfall på trycksidan. En annan möjlighet att få en luftblåsa är om t.ex. filtret blir så igensatt att cirkulationen helt upphör, vilket till slut kan ge kavitation i pumpen. En vanlig kombination är väl någon liten läcka kombinerad med en kombination av följande:

1. pumpen är placerad över poolnivån, större risk ju högre upp
2. man kör sin poolpump på timer

Givetvis måste an eventuell backventil vara tät om den skall göra sitt jobb fullt ut. Har den en minimal läcka i backriktningen kommer den inte att hjälpa vid ett längre stopp, men den kan ändå klara av ett kort d:o t.ex. för att man skall rensa silkorgen till pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inget tryck i systemet
« Svar #6 skrivet: februari 07, 2020, 07:41:59:59 »
JO, just vid rensning av silen skulle det kunna påverka, och om man har ett högt placerat vattenfall.
Men i normalfallet så är behovet av backventil minimalt, min erfarenhet är att många som satt in dem under årens lopp, av olika skäl, demonterat dem för att de är en möjlig felkälla i ett annars väldigt okomplicerat system, t.ex. om man tror sig ha en läcka på sugsidan så är backventilen oftast det första som ryker.

Vi rengör som regel bara silen i pumpen när vi stänger poolen på hösten.
I och för sig har jag aldrig haft några problem att få ingång flödet efter en silrengöring, men vår pump sitter bara 20 cm ovan vattennivån - ju större höjdskillnad desto svårare, och desto större chans att luft söker sig in någonstans vid längre driftsstopp på cirkpumpen.
Jag vidhåller fortfarande att det är mycket vanligt att backventilen läcker i samma takt som eventuell luft kan söka sig in i systemet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag