CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 49842 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #50 skrivet: april 02, 2012, 22:19:59:59 »
På tide med en liten oppdatering igjen.  :)
Siden sist så har vi fylt på med mer varmt vann (30 grader). Nå er poolen ca 2/3 full og det er ca en uke siden vi begynte å fylle. Temperaturen i vannet har falt til 15 grader. Bunnsluk og returdyser er montert. Lamper likeså. Vannjet'en er også kommet på plass.
Mottok de savnede koblingene til sirkulasjonspumpen på fredag, så da ble røropplegget i pumperommet ferdigstilt. Jeg har smurt alle kuleventiler, pakninger og o-ringer med vaselin. Så var det å slippe vann inn i systemet. Det piplet ut vann fra et par av de skrudde koblingene (der hvor gjengetape var benyttet), men etter å ha trukket dem litt ekstra til så stoppet dryppingen. Resten var faktisk tett!  :D

Sirkulasjonspumpe og varmepumpe ble startet i går. Magisk følelse å se at anlegget faktisk fungerer!

Litt tilbake til lineren. Jeg var litt bekymret en stund for at det ville bli stor belastning på et par hjørner, men dette ser ut til å gå fint. Det blir antageligvis et par rynker i trappen på grunn av at vanntrykket presser lineren ned på midten av trappen. Dette er det helt umulig å unngå. (Om noen av dere har noen tips så er det bare å komme med dem nå!  ::) ) Håpet er at det delvis retter seg ut når vannet i poolen blir varmere, evt lettere å strekke i lineren. Venter med å fylle opp resten til temperaturen i vannet blir komfortabel, hehe...


Poolgiganten

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #51 skrivet: april 02, 2012, 22:38:37:37 »
Og så til helgens tabbe.
Varmepumpen kom uten noen form for filter på luftinntaket. Dette syntes jeg var snålt. Jeg skulle dermed være smart og monterte en filterduk (kjøpt hos et ventilajonsfirma) på ribbene til varmepumpen. Teorien var å beskytte disse fra skitt og insekter som lett setter seg fast her. Problemet mitt var at da jeg startet varmepumpen så sank utetemperaturen ned til 0 og et begynte å snø! Snakk om flaks... Det som da skjedde var at filteret ble pakket med vann/snø, og siden det er kulden VP'en skal kvitte seg med så frøs dette til is. Dermed var det full blokkering for luftgjennomstrømning. Det samlet seg også en isblokk  (3cm høy) i bunn av VP'en og drenering for kondens var dermed blokkert. Konklusjon: ikke særlig smart med filter. Nå er både isen og filteret fjernet. Varmepumpen startet igjen. 15 grader inn 17 grader ut.  Kl 22:00 har vi -3 grader ute. Forbaskede vinter som ikke vil sleppe taket...  >:(

Hilsen Turbo

Utloggad Johansens prosjekter

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #52 skrivet: april 03, 2012, 08:11:40:40 »
He, he . Vinter er oppskrytte greier, det burde vel holde at det var snø og minusgrader i fjellet, så kunne vi andre kose oss i hagen....
Kjempeflott bygg du har fått til her Gambo, en egen godfølelse når man kan trykke igang pumpen ja. O0
Det blir kanskje ikke så fint, men det blir fort ferdig.

Utloggad cyberkul

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #53 skrivet: april 12, 2012, 22:22:20:20 »
Kjempeflott! Har ikke gjort annet med poolen i år enn å titte under taket for å se om det var is der. Det var det ikke.
Må bytte UV-rør i UV/ionisator-renseren. Holdt knappe to sesonger, hadde håpet på noe mere.

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #54 skrivet: april 13, 2012, 18:42:19:19 »
Heisann.

Har dere fått startet opp nå da gutter? 8)
Det har jo jeg, men sliter med å nå 27 grader i vannet. Etter 14 dagers kontinuerlig kjøring med varmepumpen så har vi ikke mer enn 22 grader i vannet og da begynte vi på 15(!). Poolen rommer 32m3. Sitter igjen med spørsmålet om det var for tidlig å starte opp eller om det er noe gale med selve varmepumpen.

Vi har en Hayward Energyline ELE0801 som skal levere 8,8kW. Den gir ingen feilmeldinger. Flow gjennom VP'en er regulert med bypassventil slik at dT vann inn/ut er 2 grader.
Utetemperatur: VP'en måler riktig og endrer seg med virkelig temperatur.
Turvann og returvann: VP'en måler riktig temperatur.
Temperatur i fordamperslange: viser alltid lave temperaturer (også negativ når utetemperatur er lav) så lenge varmepumpen går. Står VP'en i ro så er denne temperaturen tilnærmet lik utetemperatur.
Temperatur i kondenser: Denne viser konstant 0 grader...???
Temperatur på luft ut fra VP: Utetemperaturen ble målt til 8 grader, luften ut fra VP'en målt til 4,5 grader.
Lufttemperaturen har vært så lav som 3 grader om natten siste uken og så høy som 12 grader på dagen. Jeg hadde forventet en raskere temperaturøkning enn det vi ser. Leverandøren er som vanlig taus når det gjelder henvendelser på mail....

Vet det sitter mange flinke poolare her på forumet, så om noen har en formening om hva som forårsaker den seine temperaturøkningen så hører jeg gjerne fra dere.

Hilsen Turbo
(har badet, men nedre grense går definitivt på 19 grader.  :) )

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #55 skrivet: april 13, 2012, 19:04:47:47 »
Hmm. Har du sett...
Hadde ikke før postet forrige innlegg så fant jeg svaret på internett. Fant en brosjyre på den VP'en som jeg har, og der står følgende:
Reversible heat pump to heat and cool your pool, equipped with an electronic defrost system. System to operate to an outside temperature as low as 5° C.
Jaja, hadde jo vært greit om dette var nevnt i user manual også....  Men lurer fortsatt på hvorfor condenser temperaturen konstant viser 0 grader. Anyone?
« Senast ändrad: april 13, 2012, 19:08:46:46 av GamboTurbo »

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #56 skrivet: april 14, 2012, 08:15:05:05 »
Hej! Du får inte ut 8,8 vid låga utetemp och för kallt vatten
den effekten är vid optimala förhållande minst 15 grader i luft
och 20 i pool
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #57 skrivet: april 18, 2012, 22:38:59:59 »
Ja, er klar over at virkningsgraden synker med temperaturen i luften. Men trodde faktisk at man ville kunne hente ut mer varme ved 5 grader i luften enn hva vi faktisk klarer... Vel, kan bare skylde på meg selv. Dårlig research...

Men nå har vi hatt 23 grader i poolen de siste dagene og det er en temperatur som man fint kan bade i. Men man må holde seg i aktivitet, ellers blir det kaldt. Vi slår av alle pumper om natten og lar dem gå på dagtid. Ser at pooltemperaturen synker med 1-2 grader hver natt avhengig av utetemperatur.

Lineren synes jeg har lagt seg fint i trappen. Et par vertikale rynker har det blitt. Men de er ikke til sjenanse. Dette gikk mye bedre enn forventet.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #58 skrivet: maj 13, 2012, 21:51:16:16 »
Hei igjen alle poolare.
Er nettopp kommet "på land" igjen etter et kveldsbad under overbygget. Ute blåser det stiv kuling, 8 sure varmegrader i luften og det regner som bare rakkeren. Under taket er det 25 grader i vannet og perfekte forhold for en svømmetur.
Til de som er i tvil om overbygg er noe å satse på: GO FOR IT! Dere vil ikke angre.  ;)
Og til de som synes at dette innlegget var i overkant preget av selvskryt så er jeg helt enig. For jeg er ganske fornøyd akkurat nå.   ;D

Badehilsen Turbo

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #59 skrivet: maj 14, 2012, 10:27:36:36 »
Det har du all anledning att vara! O0
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag