CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Importera ett spabad själv?  (läst 21722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne_NG

Importera ett spabad själv?
« skrivet: juni 12, 2010, 21:31:14:14 »
Hej är ny här på forumet och känner att jag verkligen kommit rätt.  :)

Nåväl, jag har ganska bra förutsättningar att importera ett spa från Asien via firman som importerar mycket och har bra ordnat med otroligt bra fraktavtal, men känner att jag ändå är osäker. Det jag sett är att spabaden är ju så otroligt mycket billigare där (kolla själva tex via söksidan alibaba.com), men frågan är om man vågar? Två viktiga punkter för att jag skall göra det är följande;

-Spabadet måste vara isolerat och anpassat efter klimat som i Sverige.
-Det måste innehålla delar av standardtyp och man skall lätt kunna hitta reservdelar.
-Garantifrågan som svenska handlare kör med, är den nödvändig då prisskillnaden är omotiverat stor? Man har ju tillverkargaranti förstås, men det kan bli svårt att kommunicera enkelt mot tillverkaren men det är så pass mycket billigare så man helst köper delar o fixar själv, eller anlitar någon vid problem.

Är det någon som har erfarenhet av detta själv och kan rekommendera/avråda från något?
EDIT - Kanske ska tillägga att jag överväger detta mot att köpa ett på hemmaplan - Slut EDIT

Började mitt spa-ägande med en mycket enkel och billig uppblåsbar pool M-spa Camaro 130. Perfekt för nybörjare. Den köpte jag mest för att se om det var något för mig. Jag badade sönder den och är helt såld sedan dess.

Mvh, farbror Skrynkel :)
« Senast ändrad: juni 12, 2010, 21:40:46:46 av Danne_NG »

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2010, 09:36:51:51 »
Att importera själv är något som lockar många.
Men riskerna är många.

Själv hade jag aldrig köpt något annat än från någon av de 5-10 stora aktörerna från USA för det är stor kvalitets skillnad.

Men det man ska tänka på när man köper kar från Asien (eller egentligen överallt då man importerar själv)
Se karen live - kan skilja väldigt mycket från bild till verklighet
Ha någon på plats som kollar leveransen, annars kan de vara andra grejer man får

Isolering - Har inte stött på något som är lika väl isolerat som något USA kar (jag har säkert varit på 30 talet olika märken från Asien)

Locken håller i regel mycket sämre kvalitet inte bara isolermässigt utan de går sönder i sömmar och liknande

Elcentralen - brukar vara undermålig så kablar hänger lite överallt
Har varit med om att värmare hängt sig bla.
Ibland är det anpassade till betydligt högre ampere än vad vi har i Sverige.

Dyrare driftkostnader  värsta jag varit med om är 6000kw på en månad!

Reservdelar förhoppningsvis ska de inte gå sönder men gör de de så brukar de vara knöligare att få tag på reservdelar eller bara en så simpel grej som filter

Nu låter jag väldigt negativ men det beror endast på att det kommer in så många kunder som importerat själv eller köpt från någon som tagit hem en kontejner och sålt till vänner och bekanta där det inte gör något annat än strular.

Jag vet att diet finns bra grejer i Kina också men har ännu inte sett någon som tagit hem sådana till Sverige då de inte är så billiga och vinsten/penga sparandet inte blir lika stor.

Utloggad Danne_NG

SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2010, 17:11:18:18 »
Jo jag förstår att många "skitbad" finns i Asien där säkerligen till 95% av alla kar i världen tillverkas. Jag har ganska bra erfarenhet av import av andra produkter från Asien och det är samma frågeställningar oavsett produkt egentligen. De amerikanska baden är säkerligen gjorda där borta med enligt amerikansk nivå på standard och krav. Helt enkelt för att det är billigare produktionsmässigt.

Men det var lite av min poäng. Exakt samma kvalitets spabad som säljs för över hundra tusen SEK från tex folkpool eller annan liknande firma i Sverige som sägs tåla svenska klimat, finns från samma asiatiska fabrik för ca 3000 USD (ca 24 000 SEK) därborta, Och det är ett sådant jag i sådana fall tänker skaffa. Så vad kvarstår då förutom garantifrågan och långa serviceavtal som jag ändå inte vill ha? Känslan jag får av att jämföra priset i Sverige med priset i asien att nån rackare till mellanled sitter med trumf på hand och alldeles för mycket marginal i fickan.

Tittar man på andra länder så anses inte sådana här spabad som någon unik lyx och kostar heller inte lika mycket. Oavsett Euro-land eller dollar-land. Marknadsläget i Sverige är mest på en peak prismässigt tror jag, ungefär som med platt-TV för 5-10 år sedan då det var snordyrt. Därför kvarstår frågan om att är det verkligen motiverat att handla i Sverige jämfört med att handla i Asien. Sedan kan förstås skrämselpropaganda från diverse håll få köpare att se onyanserat på saken och detta skulle jag också vilja lyfta i tråden egentligen.

Att handla i Asien kan vilken privatperson som helst göra idag och få det levererat till dörrn några dagar senare (förstås inte tunga saker som ett spa som går på sjöfrakt som tar ett par veckor).

Sorry för långa inlägg. :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2010, 18:41:26:26 »
Problemet med att importera själv är att det lätt blir mycket jobb för en enda pryl, och att det som regel slutar med att man köper en kontainer, och prånglar ut billigt, svart, och det blir ett välda liv när det sedan krånglar.
Jag har själv importerat en del från Kina, och vissa prylar har hållit god kvalitet, medan andra har varit skräp, och jag har i vart fall inte orkat börja krångla om några garantianspråk, utan har satt det på "nöjeskontot", det måste få kosta att testa nya saker, typ.
Att köpa ett SPA-bad som inte fungerar rör dock så mycket pengar, även om det är billigt, att det kan bli en jobbig affär.

Anledningen till att det är dyrt i Sverige är dels de hårda garantiregler vi har, 2-3 år, och de höga skatterna.
Visst kan det finnas de som tjänar bra, om de säljer bra, men de flesta är nog vanliga knegare som vem som helst som försöker försörja sig så gott det går.

Om ett SPA kostar 25 000 kr, + tull, moms och frakt så kanske det går på 35 000 innan du har det hemma?
De som säljer SPA har kostnader i lokaler, personal, bilar, mm, mm och det som blir kvar efter den typen av avbränningar beskattas med 50-85% beroende på hur mycket de tjänar och hur man räknar.

Ex.

Om säljaren tjänar över brytpunkten för statlig skatt (vilket vi får hoppas) så blir det nåt sånt här:

Inköpspris inkl tull, moms, frakt ca 35 000 kr.
Prispåslag 40 000 kr.
Totalt ut till kund 75 000 kr.
Avgår i löner, garantihantering och övriga omkostnader som bokföring, lokaler, bilar, reklam, mm, mm ca 20 000 kr.

Vinst kvar efter omkostnader = 20 000 kr.
Avgår moms: 4000 kr
Återstår 16 000 kr.
Arbetsgivaravgift, ca 5000 kr.
Återstår ca 11 000 kr.
Avgår inkomstskatt och statlig skatt, ca 50% = 5500
Återstår ca 5500 kr i plånboken. 

Av 40 000 kr i prispåslag har säljaren alltså i detta exempel kvar 5500 kr när han tagit ansvar för allt som åligger honom att ta ansvar för.

Visst, om man importerar själv, och kanske säljer några SPA svart på samma gång, så kan man få sig ett SPA billigt, men säljer man svart så är det ju inte lagligt, och skall inte jämföras med seriösa aktörers prisbild.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Danne_NG

SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2010, 23:12:51:51 »
Tack för intressanta synvinklar, men det är fortfarande inget som egentligen besvarar varför man inte skall köpa samma spa fast i Asien direkt hos fabrik istället. Jag har hittat flera som gladeligen säljer ett spa och skickar det, alltså ingen container full. Frakt ligger då på om vi tar i ca 3000:- Kostnadsbördan för ett svenskt företag låter helt rimlig som du beskriver Rikard. Personligen å tror jag med närheten till global handel idag att den traditionella distributörsrollen/återförsäljarrollen, dvs mellanleden kommer att försvinna oavsett kapitalvara på konsumentsidan, men det är ett annat forum och tråd kanske. :-)

Tryggheten och närheten till en svensk handlare köper jag. Bättre service i allmänhet, köper jag också. Men någonstans där borde det gå ihop med det pris jag är villig att betala för ett köp innanför Sveriges gränser. Så mycket som det skiljer idag så blir det nog i sådana fall ett riktigt bra kampanjerbjudande eller utförsäljning med omgående leverans som gör att jag skulle kunna överväga ett köp här. Jag är inte snål, jag har bara blivit medveten på någon veckas tid då tanken föddes vid en konversation. Jag har nog varit riktigt nära 2-3ggr tidigare att hala upp plånboken hos handlare då jag fastnat för något som funnits för omgående leverans.

Som handlare tar man ut det man kan förstås, inget ont menat där. Jobbar själv i ett importerande bolag (B2B) som sagt och vi säljer ofta grejer vidare för marginaler man gör frivolter för, trots att man inte kanske kan likställa det med just detta poolscenario.

Sorry - Ganska långt igen. :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2010, 07:12:37:37 »
Tja, vet du med säkerhet att det är SAMMA spa så är det ju bara garantierna du missar om du importerar själv.
Min erfarenhet av kinaprylarna är att tillverkarna gör allt som står i deras makt för att lura på icke ont anande kunder skräp som ser ut som kvalitetsvaror...

Kanske är det så att vi i Sverige kommer att behöva släppa på vår lagstiftning vad gäller garantier om internethandeln fortsätter växa, det är ju inte rimligt att ha så stora krav på Svenska leverantörer att det blir omöjligt att konkurrera med utländska aktörer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2010, 08:18:56:56 »
nja

vi har ingen lagstadgad Garanti, den är och har alltid varit frivillig.
Vad man kanske lite kan likna vid Garanti är att enligt konsumentlagstiftningen där under dom första 6 månaderna ligger bevisbördan på Säljaren att det inte varit fel på produkten från början, därefter upp till 3år är det vi som köpare som skall påvisa felet.
Undantaget är om säljare/tillverkare erbjuder frivillig garanti längre än 6 månader.

Vi är på inga sett unika i Sverige med att säljaren har ett ansvar gentemot ursprungliga produktfel. Om kostnaderna för dessa är jättestora så är det snarare fel på produkten än på lagstiftningen.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2010, 10:56:57:57 »
Det finns nog ingen 3 års reklamationsrätt när man köper direkt från en Kinesiskt tillverkare.
Det var det vi jämförde med, inget annat, i vart fall gjorde jag det.

Just direktförsäljningen från tillverkare/grossister i hela världen kommer säkert att bli allt större, och då kommer det att bli svårt med garantierna, i vart fall att se till att lagarna efterföljs.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2010, 12:14:02:02 »
Det finns nog ingen 3 års reklamationsrätt när man köper direkt från en Kinesiskt tillverkare.
Det var det vi jämförde med, inget annat, i vart fall gjorde jag det.

Just direktförsäljningen från tillverkare/grossister i hela världen kommer säkert att bli allt större, och då kommer det att bli svårt med garantierna, i vart fall att se till att lagarna efterföljs.

Reklamationsrätten och garantier mellan ett Kinesiskt företag och köpare inom EU regleras i avtalet. Därför kan man inte generellt påstå att den nog inte finns. Sedan kan det finnas praktiska aspekter som gör att den blir svår att tillgodogöra sig. Köper man att Spa (eller en Bil eller vad som) och det inte finns reservdelar att tillgå i Europa så är risken att det slutar med ett mindre fiasko.

Av samma anledning som ovan ser jag inte att vi skulle få problem med garantier/reklamationsrätt framöver. Vi som konsumenter gör redan idag ett medvetet val om vi handlar utanför EU när det kommer till detta.
Men generellt så är min erfarenhet att Asiatiska och Amerikanska säljare lämnar "Dead On Arrival" garanti.
« Senast ändrad: juni 14, 2010, 12:18:36:36 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2010, 12:20:36:36 »
Det finns nog ingen 3 års reklamationsrätt när man köper direkt från en Kinesiskt tillverkare.
Det var det vi jämförde med, inget annat, i vart fall gjorde jag det.

Just direktförsäljningen från tillverkare/grossister i hela världen kommer säkert att bli allt större, och då kommer det att bli svårt med garantierna, i vart fall att se till att lagarna efterföljs.

Reklamationsrätten och garantier mellan ett Kinesiskt företag och köpare inom EU regleras i avtalet. Därför kan man inte generellt påstå att den nog inte finns. Sedan kan det finnas praktiska aspekter som gör att den blir svår att tillgodogöra sig. Köper man att Spa (eller en Bil eller vad som) och det inte finns reservdelar att tillgå i Europa så är risken att det slutar med ett mindre fiasko.

Av samma anledning som ovan ser jag inte att vi skulle få problem med garantier/reklamationsrätt framöver. Vi som konsumenter gör redan idag ett medvetet val om vi handlar utanför EU när det kommer till detta.
Men generellt så är min erfarenhet att Asiatiska och Amerikanska säljare lämnar "Dead On Arrival" garanti.

Och bevisbörda för detta när det gäller ett SPA, vem står för frakterna, och får man ett nytt, eller skall det skickas tillbaka för reparation, eller skickar de reservdelar?
Som sagt, det blir lätt så att man struntar i att ens försöka, utan man fixar det själv eller slänger bort det man köpt, allt beroende på kostnaden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2010, 16:24:53:53 »
Min syn på detta resonemang är enkel. Vill du spara pengar och vill snåla så importera från Kina och hoppas på det bästa. Vill du, som jag, slippa krångel och bara kunna njuta av ditt spa, vilket jag tycker är hela vitsen, så köp av en pålitlig lokal handlare och betala för att slippa krångel. Det är upp till dig vilken person du är och vad du prioriterar. Det finns inget rätt eller fel, men jag är ganska övertygad om att du inte kan köpa billigt och samtidigt slippa krångel av det ena eller andra slaget.

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2010, 23:22:15:15 »
Håller med Ziggy 100% men det va inte därför jag postade.
Det finns ju firmor som är väl ansedda som har börjat kränga rätt billiga kar. Ok, mer än 24.000 men hade du verkligen SPA't hemma på tomten då?

Utloggad Danne_NG

SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2010, 17:29:26:26 »
Nilking, jag har kollat upp flertalet spa:n nu, (Kanske skulle göra en lista?) och inget har kostat mer än 3500 USD än så länge. Har även pratat med kontakter i Asien vilka hävdar att ett kvalitets-spa ligger där i pris och man ska inte betala mer. Dessutom hävdar dom att de har ordentligt kalla vintrar där med, inte lika långa bara.

Fortfarande lika tveksam och det slutar nog med att jag är utan spa under sommaren hur jag än gör. Om jag beställer tar det 2 månader cirka. Om jag köper ett lagerfört i Sverige kommer jag nog inte kunna bestämma vilket jag ska ha förrän sommaren börjar närma sig slutet ändå.   >rulla<

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #13 skrivet: juni 16, 2010, 20:25:35:35 »
Tack för intressanta synvinklar, men det är fortfarande inget som egentligen besvarar varför man inte skall köpa samma spa fast i Asien direkt hos fabrik istället.

Jag vet att det är svårt, men ingen annan än du själv kan ta beslutet att köpa här eller där eller det ena eller det andra märket. Det är kanske det som det innebär att bli vuxen.

Lita på din magkänsla, innerst inne vet du vad som är rätt eller fel för dig. Jag gjorde som jag gjorde när jag köpte spa och jag står för det. Och ärligt, om du skulle få en stark rekommendation på detta eller andra forum att göra si eller så, skulle u verkligen lita på det, eller är det någon som talar i egen sak?

Lycka till med ditt beslut!

/Ziggy

Zanmar

  • Gäst
Zanmar
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #14 skrivet: januari 03, 2021, 14:41:08:08 »
Jag är lite nyfiken på hur det gick? :-D

Sitter själv och tittar på olika spabad och inser att den modellen och storleken jag vill ha kostar 100 000:- mindre i Asien.
Så man undrar ju verkligen: Är det Norden som är onödigt dyra? Eller är kvalitén så mycket sämre i Asien?

Ramme75

  • Gäst
Ramme75
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #15 skrivet: april 05, 2021, 00:44:05:05 »
BUMP Vore intressant vet vilket kar du har fått upp ögonen för och om du importerade. Det är crazy dyrt köpa i Sverige..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Importera ett spabad själv?
« Svar #16 skrivet: april 05, 2021, 13:15:49:49 »
Trådstartaren har inte varit aktiv sedan 2010, men jag har testat skicka e-post till honom, vi får väl se om den 11 år gamla adressen är i drift ännu.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag