VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m  (läst 4297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moz

Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« skrivet: april 20, 2020, 14:17:17:17 »
För ett år sedan köpte vi en pool från J&F Fritid som gav oss många härliga stunder förra sommaren. Nu funderar jag på om vi inte ska skaffa e poolvärmepump.

Vi har alltså deluxe-paketet: https://www.jf-fritid.se/storpool/storpool-4-5-m-rund.html

Vad bör man införskaffa förutom en poolvärmepump och bypass för att få detta att funka. Såg bland annat att det är grövre slangar in till pollvärmepump än de jag har.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att reda ut vad jag behöver för att kunna installera en poolvärmepump?

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #1 skrivet: april 21, 2020, 10:19:23:23 »
Hej!

Vi håller precis på med att installera en poolvärmepump (PVP), och har behövt följande

El:
Ny grupp 3x10A, vår pool är en 3-fas då företaget som sålde vår PVP rekommenderade mer effekt än normalt pga vi har en dåligt isolerad ovanmarkare.
Anslutningsdosa för PVP på väggen, eller en CCS-handske om du vill kunna enkelt flytta PVP.

Allt ovan har elektrikern koll på

Pool
PVP ska installeras efter filtret men innan klorinatorn, om du nu har en sån. Ofta brukar kan köpa en "bypass" så att du kan styra flödet in och ut från PVP, för att göra finjusteringar.

Ofta brukar det vara s.k. "screw in"-anslutningar på PVP, dvs man limmar en 50mm stos på en slang som man sen skruvar fast på PVP.

Är det grövre slangar ut från filtret finns det reducerings-stosar att köpa, från t.ex. 60 till 50 mm .

Jag gjorde så att jag gjorde en enkel ritning i paint för att visualisera det hela och enklare se vad som behövs. Kanske kan du rita upp din nuvarande anläggning tillsammans med poolvärmepumpen, så ser du tydligare vilka skarvar du behöver. Mät gärna diametern på de befintliga slangarna så vi vet vilken diameter de har. Jag kan inte se det i den länk du skickade.

Du bör också fundera hur lång säsong du har tänk och vilken temperatur du vill hålla i vattnet. Ett högkvalitativt pooltäcke av typ geobubble 500 eller dylikt lär också behövas för att hålla elräkningen nere.

Din pump är ganska rejäl, kanske går det att nyttja ett närbeliggande tak för lite extra tillskottsvärme från solen också via en solvärmare?

/H

Utloggad Monica_E1

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #2 skrivet: april 21, 2020, 11:54:37:37 »
Hej, vi har samma pool som du och värmepumpen gjorde den så mycket bättre. Testade först solvärme men resultatet av den blev inte bra. Temperaturen sjönk varje natt och molniga dagar gav inte mycket värme.
Kommer inte ihåg om vi fick byta slangar eller sån grej där smalare slang kopplas som är bredare i andra änden.  :o
Bypass vete 17 om vi har.... hur ser de ut och var sätter man en sån?

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #3 skrivet: april 23, 2020, 12:59:52:52 »
Hej, vi har samma pool som du och värmepumpen gjorde den så mycket bättre. Testade först solvärme men resultatet av den blev inte bra. Temperaturen sjönk varje natt och molniga dagar gav inte mycket värme.
Kommer inte ihåg om vi fick byta slangar eller sån grej där smalare slang kopplas som är bredare i andra änden.  :o
Bypass vete 17 om vi har.... hur ser de ut och var sätter man en sån?

ja solvärme får väl i vårat land mest ses som ett komplement som minskar elräkningen, om man är som vi och gillar lite värme i poolen.

Bypass ser ut såhär:

https://outl1.se/bypassventil-poolvarmepump?gclid=CjwKCAjw-YT1BRAFEiwAd2WRttIPwPEfbl8YhO-nK4AVwUwtMh2pHK3Ev4uBXFhF75ot7QwlgcLRmxoCxvcQAvD_BwE

Kan enkelt byggas själv, man behöver inte köpa ett färdigt paket då det ofta är dyrare. Används för att reglera flödets hastighet in till värmepumpen. Kostar under tusingen med lim o allt och vi ångrar inte att vi byggde en sån. Man blir ju mer flexibel med avseende på pumphastighet.

Gällande slangar så är väl 50 mm en god standard för de allra flesta pooler. Vet itne om jag skulle ge mig på att plocka väck t.ex. 60 mm. Då är nog en övergångskoppling det bästa valet. Man vill ofta ha så bra flöde som möjligt.

/H

Utloggad Monica_E1

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #4 skrivet: april 26, 2020, 18:21:35:35 »
Hmmm, hur vet man hur mycket flödet ska justeras? Det påverkar väl i sin tur motståndet för pumpen att der blir tyngre eller tänker jag helt galet nu? Vi har ingen sån, får bra värme i poolen men skulle något bli ännu bättre med?

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #5 skrivet: april 27, 2020, 13:56:43:43 »
Hmmm, hur vet man hur mycket flödet ska justeras? Det påverkar väl i sin tur motståndet för pumpen att der blir tyngre eller tänker jag helt galet nu? Vi har ingen sån, får bra värme i poolen men skulle något bli ännu bättre med?

Enkelt svarat ska man först justera så att PVP inte klagar på lågt flöde, det är nummer ett. Sen ska man justera flödet så att temperaturskillnaden mellan in och ut blir ungefär en grad.

Är ingen expert på detta, vi har själva precis kört igång vår anläggning, kanske någon annan kan ge ett djupare svar?

Bypassen korrekt byggd påverkar inte pumpen, den reglerar bara hur stor del av det totala flödet ska gå genom värmepumpen. Möjligtvis påverkas flödet aningen negativt om allt vatten går genom värmepumpen, men inget vi har märkt. Vi kör bypassen helt stängd (100% av flödet går genom PVP) , då vi har en ganska klen pump.

/H

Utloggad Moz

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #6 skrivet: april 28, 2020, 10:55:57:57 »
Tacksam för alla svar här.

Jag missade nog att berätta att jag har 38 mm dimension på alla slangar. Vet inte om det finns skarvar så man kan komma över till poolvärmepumpens 50mm-anslutningar. Eller om jag måste byta ut alla slangar också.

Hittade denna: https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/marken/swim-fun/xpress7-swim-fun

Är det nåt som någon skulle rekommendera?

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #7 skrivet: april 28, 2020, 14:06:24:24 »
Tacksam för alla svar här.

Jag missade nog att berätta att jag har 38 mm dimension på alla slangar. Vet inte om det finns skarvar så man kan komma över till poolvärmepumpens 50mm-anslutningar. Eller om jag måste byta ut alla slangar också.

Hittade denna: https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/marken/swim-fun/xpress7-swim-fun

Är det nåt som någon skulle rekommendera?

Vi som kör Intex har 38 mm ut från poolen, dessa har jag låtit sitta kvar och köpt en sån här:

https://www.poolklor.com/produkt/pvc-adaptor-hona-5063-2utv/

Intex kör 2" gänga och säkerligen många andra billigare poolföretag också. Det finns mängder med adapters att köpa, vill du ha bättre hjälp får du nog ta en bild på exakt vilka kopplingar du har. Jag kan notera att den poolvärmepump du länkade till har anslutningar för 32/38/50

Gällande värmepumpen, den verkar aningen klen. Men det beror på vilken isolering som finns till poolen, hur varmt ni vill ha det och under vilken period ni tänkt bada.

Vi kör endast med geobubble-täcke har en 12kW poolvärmepump till 30m2 vatten. Period slutet maj-slutet augusti.

/H
« Senast ändrad: april 28, 2020, 14:09:45:45 av henrik79 »

Utloggad Moz

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #8 skrivet: april 29, 2020, 08:22:26:26 »
VI har denna typ av slang till filter och pump idag :
https://www.jf-fritid.se/solvarme/slang-till-solvarme.html

Då funderar jag på om det skulle gå att lösa med följande koppling för att sedan koppla in PVP:
https://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/tillbehor/anslutningar-ventiler/ansl-gra-50-mm-tar-emot-38-mm-slang.html

Hittade även den här pumpen som passar min budget för tillfället:
https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/marken/aquaheat/aquaheat-basic-9

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2020, 01:14:54:54 »
Vi köpte en Aquaheat 35 till exakt likadan pool förra året. Köpte den samtidigt som poolen men kör med 50 mm PVC slang. Tror nog den koppling du länkade till ska funka.
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan