VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m  (läst 4298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joeleri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool? Ja, varför inte.
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #10 skrivet: maj 03, 2020, 01:21:24:24 »
Vi köpte den från Polarpumpen och som medlem i Villägarna fick vi 10% på kampanjpriset.
Rund 4,5m storpool Deluxe (JF-Fritid), AquaHeat 35 (Polarpumpen)

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2020, 08:39:35:35 »
VI har denna typ av slang till filter och pump idag :
https://www.jf-fritid.se/solvarme/slang-till-solvarme.html

Då funderar jag på om det skulle gå att lösa med följande koppling för att sedan koppla in PVP:
https://primastarpool.se/tillbehor-reservdelar/tillbehor/anslutningar-ventiler/ansl-gra-50-mm-tar-emot-38-mm-slang.html

Hittade även den här pumpen som passar min budget för tillfället:
https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/marken/aquaheat/aquaheat-basic-9

Ja den där slangen verkar vara gjord för stos med slangklämma. Från stosen du länkar till verkar det vara en 50mm limkoppling. Där ska du ansluta mot värmepumpen.


Gällande uppvärmning är ju ovanmarkspooler helt oisolerade på sidorna, såvida man inte själv sveper in den i nån sorts isolering, och bubbelplast-täckningen är inte lika effektivt som ett pooltak. Jag tror att den pumpen du länkat till är aningen för klen för att orka hålla god temperatur i poolen, men det beror på vilken säsong ni tänkt er, samt hur varmt ni vill ha i vattnet. Det är nog bättre att vänta med köp än att köpa något som man inte blir nöjd med. Vädret i Sverige är ju aningen nyckfullt, minst sagt.

/H

Utloggad Jojo02

SV: Poolvärmepump till J&F Storpool 4,5m
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2020, 21:21:58:58 »
Lånar tråden en liten sväng. Har också jf pool och installerade förra året en vp. I samband med detta började vi att byta ut de medföljande blå slangarna till 50mm pem som klarar att vara ute. Vi gjorde bara delen som leder tillbaka från vp till pool. Blev limmade kopplingar för att sedan övergå till klämring.  Idag påbörjade vi bytet av slang från poolen. Men kommer till pumpen och inser att gängan är väldigt annorlunda, men slangnippeln som sitter i passar ju inte till 50mm. Någon som har löst det byter och vill dela med sig om hur så vore jag väldigt tacksam.  <help>
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan