VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m  (läst 39535 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #80 skrivet: juni 21, 2020, 22:19:56:56 »
Hej!
Verkligen kul att följa ert bygge, är själv i tankarna på samma pool.
En fråga om trädäcket, hur har ni fäst den innersta regeln? Sitter den fast i poolkonstruktionen?

Mvh Mats

Hej,
Kul att du uppskattar tråden!
Jag fäste faktiskt inte regeln i poolstommen, står egentligen att man inte ska göra det, men jag kan aldrig tänka mig att det är något problem med tanke på stabiliteten i hela konstruktionen. En 70x45 mm regel passade perfekt att lägga på den lilla utstickande kanten på sidostöden, då hamnar den precis i nivå med övre kanten på snap-in-listen.
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Poolgiganten

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #81 skrivet: juni 21, 2020, 22:24:27:27 »
Jag jobbar på med bygget av pooldäcket. Det tar sin tid när man måste ta paus för att bada mellan varven. Helt fantastiskt att ha pool nu när det har varit riktigt sommar och det blir mycket tid hemma!
När väl alla reglar är på plats, går det ju hyfsat snabbt framåt, men det är många skruvar som ska i... 1 vecka till semester nu, tänkte jag skulle ha allt klart till dess!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #82 skrivet: juli 10, 2020, 14:01:48:48 »
De senaste veckorna har bygget gått på halvfart p.g.a ständiga avbrott av regnskurar. Otroligt tidsödande att avbryta och plocka in maskiner för 10 min störtregn!
Nu är trädäcket i alla fall klart. Jag hade sparat de bökigaste bitarna till slutet - trapp ner till poolområdet, där standard-vagnstycken inte passade samt områdena över pumprummet där jag skulle ha en lucka och en extra lucka vid poolkanten för badleksaker, håv m.’m samt vid uteduschen. Det har varit mycket jobb, men jag är riktigt nöjd med resultatet!
Nu återstår att bygga ett tak över värmepumpen samt återställa gräset runtomkring.

Jag har också summerat ekonomin för projektet, landar en bit över 500 000, betydligt mer än vi tänkte från början, men vi har inte snålat in på något, känns viktigt att göra det ordentligt! Lärdomen av detta, är att poolpaketet är en ganska liten del av kostnaderna! (Ca 180 000:- i vårt fall)

Nu ska jag bara njuta av poolen resten av sommaren, gräset tar jag i höst!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Kontiki

  • Gäst
Kontiki
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #83 skrivet: juli 28, 2020, 19:35:08:08 »
Tack för all beskrivning. Vi står inför pool bygge och känner oss tryggare med din redogörelse. Det blev väldigt mycket klarare vad man klarar själv och vad man behöver leja ut.

Ha en skön sommar. Hoppas på augusti :)

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #84 skrivet: augusti 19, 2020, 10:02:04:04 »
Tack för all beskrivning. Vi står inför pool bygge och känner oss tryggare med din redogörelse. Det blev väldigt mycket klarare vad man klarar själv och vad man behöver leja ut.

Ha en skön sommar. Hoppas på augusti :)

Roligt att det kan vara till hjälp! Lycka till med ditt bygge! Det är helt klart värt allt jobb!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #85 skrivet: oktober 04, 2020, 15:20:33:33 »
Nästan precis på dagen 1 år efter att vi började gräva, kom det nysådda gräset upp. Det sista steget i återställandet efter bygget. Projektet har tagit mer tid och kostar mer än vad jag hade tänkt, men vi är mycket nöjda och kommer ha otroligt mycket glädje av poolen många år framöver!
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Utloggad TommyC

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #86 skrivet: oktober 10, 2020, 11:42:06:06 »
Snygg helhet med trädäcket som ramar in poolen  O0 Tak med mörka karmar är snyggare och lite mer diskret än de vanliga i aluminiumnyans (som vi har).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Florre

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #87 skrivet: december 10, 2020, 12:19:14:14 »
Hej!
Tackar för den fina byggtråden. Kommer vara till stor hjälp i vinter när vi bygger en likadan men lite mindre (3x6m), som levereras i mars.
Tyckte mig se i nånstans i tråden att du bor i Västerås? I så fall skulle jag gärna vilja fråga om vilken elektriker du använde? Det verkar vara helt omöjligt att ens få svar från elfirmor om dom kan tänka sig att ta ett sånt jobb. Är en poolinstallation för litet jobb för att det ska vara intressant..?
/Anders
Poolen är beställd och levereras i början på Mars 2021!
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17265.msg121836#msg121836

Utloggad Maartin

SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #88 skrivet: januari 12, 2021, 23:17:55:55 »
Hej,
Tack för en bra tråd!
Står själv  i valet och kvalet gällande ECO premium eller Thermopool.
Är du fortfarande lika nöjd med ditt val?
Fick tips om att göra 2 dräneringsbrunnar för att vara på säkra sidan, vi har lerjord och det känns lite oklart hur djupt lager makadam man ska lägga under plattan.

Utloggad Eriaxe

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 37
  • Planerar poolbygge under hösten/våren 19/20
    • Visa profil
SV: Bygge av Poolkungen Eco Premium 4x8 m
« Svar #89 skrivet: januari 23, 2021, 11:39:02:02 »
Jag är nöjd - har inget att jämföra med då det är första poolen, men allt har fungerat väldigt bra! Ganska hög elförbrukning i somras, men ungefär hälften stod cirkulationspumpen för, så jag är osäker på hur mycket man verkligen vinner på en bättre isolerad. De med termopool menar ju att det är enorm skillnad, vi med stålpool är inte lika övertygade...man kan ju också isolera sidorna med frigolit om man vill pressa elförbrukningen något.
Bygge 2019-20 av Poolkungen Eco Premium 4x8 m med helgaveltrapp och blå mosaikliner. Ecolight UV-rening, Saphir 110 reningsverk, Ecoheat IXM7 värmepump, Blue Connect+. EcoClean 3000 poolrobot. Bumerang Deli klimatsmart pooltak. Kanalplast, klarglas i gavlar. Antracitgrått.
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15847.msg115005#msg115005

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan