CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?  (läst 16986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2006, 20:53:00:00 »
Hej.
Jag har en fråga till Mats_61. Om jag kommer ihåg rätt så har du gjort din poolbotten ganska likt Gustavssons alternativ 4. Får du häl avtryck på din botten och syns isoleringens skarvar?

När du gjorde din botten så tyckte jag det så väldigt bra ut. Är den det?
Det måste ju finnas ett sätt utan att behöva gjuta platta.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #11 skrivet: juni 02, 2006, 23:23:10:10 »
Citera
Hej.
Jag har en fråga till Mats_61. Om jag kommer ihåg rätt så har du gjort din poolbotten ganska likt Gustavssons alternativ 4. Får du häl avtryck på din botten och syns isoleringens skarvar?

När du gjorde din botten så tyckte jag det så väldigt bra ut. Är den det?
Det måste ju finnas ett sätt utan att behöva gjuta platta.

Jag är jättenöjd med våran poolbotten, syns inte en grop slät som ett salsgolv  ;) och ändå lite mjuk och skön tack vare betongmattan, men det syns en skarv och det är där betongmattan (typ liggunderlag) är skarvad trots att jag tejpade med silvertape. men det är nog bara jag som ser det  :P

För dom som vill veta hur jag gjorde:

Efter urgrävning: fiberduk
                       15 cm dräneringsgrus (packat med vibratorpadda)
                       5 cm markisolering (floormate)
                       5 cm stenmjöl (packat med vibratorpadda) det blev stenhårt  ;)
Grävde samtidigt ner ett kompositrör som dräneringsbrunn där dräneringsslangarna går in i, och sedan pumpas det vattnet ut med en dränkbar pump.

 En länk till den tråden: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=148.0

Mats_61


Utloggad matsa

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2006, 23:27:41:41 »
Jag gjorde så här .

1. Viraduk (geotextilduk)
2.dräneringsslang runtom ( duken vikt över slangen)
3. bärlager 0-30 ca 17 cm.
4.Stenmjöl 0-4 ca 5 cm
5. Viraduk (geotextilduk) igen
6 Bottenfilt (ca3mm ? )

Klart ! :D

Alltså ingen isolering under ! (tror personligen att dom tusenlappar en riktigt bra isolering i botten kostar (som inte ger hälavtryck mm) inte ger tillräckligt tillbaka i form av värmebesparing kontra kostnaden. 8) ( min egen förvirrade nybörjar åsikt  ;D )

Men ett bra men lite dyrt allternativ år nog det med isolering o sedan gjuten platta  ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Nisse

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2006, 00:21:54:54 »
Mats_61 låter som en bra lösning men vad är bombmatta och
var köper man den? Föresten riktigt snyggt med nersänkt sarg i däcket som du har.
mvhNisse
« Senast ändrad: juni 03, 2006, 05:41:19:19 av Nisse »

Utloggad henkeblom

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #14 skrivet: juni 03, 2006, 22:51:28:28 »
Saknar Gustavssons bild på poolbotten. ;D
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Fia

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #15 skrivet: juni 03, 2006, 23:10:15:15 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #16 skrivet: juni 03, 2006, 23:36:34:34 »
Citera
Mats_61 låter som en bra lösning men vad är bombmatta och
var köper man den? Föresten riktigt snyggt med nersänkt sarg i däcket som du har.
mvhNisse

Hej Nisse
Menar du betongmattan? det är en matta som man igentligen lägger på nygjuten betong vintertid så att inte betongen ska frysa.
Den går att köpa på dom flesta byggvaruhusen, fast jag har sett ett par olika typer, den ena är lite mera porös och så den andra som ser ut som ett liggunderlag ( det är den som jag valde) och dom brukar vara 9 mm tjock.
Ps: tack för komplimangen föresten  ;)

Mats_61

Utloggad henkeblom

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #17 skrivet: juni 04, 2006, 20:13:42:42 »
Mats, du får knäppa en kvällskort också om du har lampa och visa din fina botten. Se länk från Fia
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2006, 21:52:21:21 »
Mats, du får knäppa en kvällskort också om du har lampa och visa din fina botten. Se länk från Fia
Citera

Hej henkeblom
Det skulle jag gärna göra.... har lampa, men problemet är bara att i denna landsdel så är det dagsljus hela dygnet  så här års  ;D
Får nog vänta till hösten i så fall, eller om jag testar hur det går att fota i dagsljus. ska prova det  ;)

Mats_61

Utloggad Nisse

SV: Hur ser den perfekta poolgrunden ut?
« Svar #19 skrivet: juli 08, 2006, 00:27:39:39 »
Kan berätta att grävning och gjutformen står klar så nu väntar vi bara på betongen
Gjorde så här
Singel 25cm med dräneringslang som går till stenkista med dränkbar pump
Ecoprim 10cm
Sen då själva plattan 10cm betong
sen blir det typ filtmatta sen liner då
mvh Nisse

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag