VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?  (läst 19161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maria9902

Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« skrivet: maj 15, 2006, 08:58:04:04 »
Hejsan!

Vi ska bli med pool och letar febrilt på marknaden. Ju mer vi läser desto mer hittar vi som vi undrar över.
Vi har tittat på åttan eller en oval, nu är det så att en del företag säger stödmur+gjuten platta andra säger inget på sina åttor. Hur kan det skilja så mellan olika företag då en del av deras märken är väldigt lika eller exakt samma???

Hur har ni gjort med era åttor eller ovaler, platta/stödmur eller ej?

Hoppas på lite ideer och tips då vi vill bestämma oss snart och det blir ju en liten summa extra om man ska göra det.

Mvh Maria9902
Maria9902

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2006, 09:17:31:31 »
Hej Maria,

Grattis, jag har precis som er letat som en galning runt och blev bara mer och mer förvirrad! Men till sist så blev det en oval pool från lagunpool. (en ovan mark)

Det verkar som vissa pool tillverkare vill finnas i klassen ovan mark pool och då skriver dom stödmur runt poolen fast den egentligen nog är tänkt att grävas ner! (vild gissning)

Dom riktiga ovan markarna varnar ju istället pooltillverkarna för att återfylla eller lägga tryck runt om!

Kolla in JF-fritid och deras droppen som ett komplement till åttan! Jag blev dock varnad av så många innan mitt köp att deras utrustning är för dålig kvalitet på! Kan dock inte utalla mig om det är så, då många som har köpt den här på forumet verkar kanon nöjda!

Kan bara säga att ju mer man kollar destå snurrigare blir man! :-) Detta var kanske inte så mycket hjälp men ändå! Lycka till!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Robban

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2006, 10:22:55:55 »
Hej Maria!

Vi har en åtta från fd.solopool (typ poolkungens) och har ingen gjuten platta men däremot återfyller man med magerbetong runt poolen utvändigt.
Robban

Sol&pool's Åtta-formade pool 770x500x150 med solfångare & bergvärme.

Utloggad Fia

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2006, 19:03:49:49 »
Det finns två typer av ex. åttor- en som ska grävas ner helt eller till viss del, som Robban har, och en som är en ovanmarkare.
Det är likadant med de ovala. Oval ovanmarkare har Mats_61 här på forumet och Gustavsson, oval med stödmurar.
Den ena tål inte jordtryck, den andra tål tryck tack vare stödmurarna.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2006, 19:58:30:30 »
Hej,

Vi har också en åtta med magerbetong runt poolen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolnicke

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2006, 05:47:41:41 »
Har en åtta som jag inte gjöt någon cement till överhuvudtaget. Återfyllde med sand runtom. Har klarat första sommaren och vintern utan problem.

Tror jag läste någonstans att det är bara om man väljer modellen som är 150 cm djup som man måste gjuta. Rekommenderas varmt att välja den djupare varianten.

Om jag skulle göra om mitt projekt så skulle jag gjuta. Tror att det finns risk att en jobbig tjällossning flyttar min pool en del. Vetskapen att man inte behöver byta plåt och duk på många år är säkert värt en hel del.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad henkeblom

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2006, 15:42:18:18 »
Hej

Vad är magerbetong för någe?
Är det när man blandar sand och betong och bara fyller på?

Om det är det, hur blir det sedan när det stelnar? Blir det som typ betong eller?

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Jessica

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2006, 21:29:59:59 »
Ja vill gärna också veta..vi vill helst ha en 8:a och fundera också på detta med gjuta eller ej...Har du inte gjutit någon platta alls Poolnicke?
Vad kan man räkna med att en åtta kostar?


//Jessica

Utloggad Poolnicke

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2006, 22:14:31:31 »
Har inte gjutit något alls. Men lyssna inte på mig här. Gör som instruktionen säger.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

SV: Åttan....cementplatta och mur, eller ej?
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2006, 23:13:46:46 »
Hos den här försäljaren verkar man inte behöva gjuta platta eller återfylla med mager betong. Kan det vara nått.

http://www.poolstar.se/default.html
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan