Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool utan liner  (läst 2864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wadelius

Pool utan liner
« skrivet: juli 17, 2022, 00:06:35:35 »
Hej,

Planerar att bygga en uppvärmd utomhuspool i Varberg.
4x8m, ca 1,5m djup. Ev med en djupare del, ca 2,5m.

Jag vill absolut hitta lösning på pool utan liner då jag personligen inte gillar den mjuka/plastiga känslan som liner ger.

Vad rekommenderar ni för pool-sorter som är utan liner?
Målad eller klarlackad betongpool är mitt förstahandsval men har visat sig svårt att hitta bra information om hur man går till väga samt för- och nackdelar.

Ett annat alternativ är såklart komposit-pool men verkar vara relativt stora risker med kvalitetsproblem.

Synpunkter kommentarer på ovan alternativt andra förslag mottages tacksamt!

/Johan 

Poolgiganten

Utloggad Hawelka

SV: Pool utan liner
« Svar #1 skrivet: april 04, 2023, 15:44:48:48 »
Hej
Vet en som gjöt sin pool i brobetong på sitt jobb. då behöver man inte någon liners eller klinkers.
Tror han jobbar på betongföretag i Varberg A-Betong

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool utan liner
« Svar #2 skrivet: april 05, 2023, 07:43:50:50 »
Konstigt hur olika man är, eller om man vänjer sig?
Jag tycker det känns kallt och hårt med pooler som inte har en liner i sig.
I USA är det vanligt att man "målar" poolerna med någon form av epoxi, men jag tror det är rätt ovanligt i Sverige.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Pool utan liner
« Svar #3 skrivet: april 06, 2023, 17:41:12:12 »
En gjuten betongpool behöver ingen liner, den är tät i sig själv. Men arbetet måste göras noggrant, med vattentät betong och vibrering, plus att formsättningen inte kan ha vanliga genomgående formstag utan skall vara av en speciellt typ som har en krage på mitten och en invändig gänggång i vardera ändan.

Ytan kan sedan antingen epoximålas (snabbt och inte så dyrt, men måste göras om någon gång efter ett antal år) eller kaklas (håller nästan i evighet men det kan ibland bli problem med lossfrusna plattor vintertid, mycket lätt yta att hålla ren). Observera att målningen resp. kaklet har inget med tätheten att göra - det är betongen som gäör poolen vattentät, men obehandlad betong skulle inte se så roligt ut och nog kännas rätt strävt och ojämnt.

Glasfiber/komposit är ju ett alternativ, men det gäller ju att kvaliten på poolen är ok.

Fördelen med en pool utan liner är ju att man inte behöver vara rädd för linerskador eller punkteringar. Risken för sådant beror väl mycket tjockleken - liners kan vara så tunna som 0.3 mm, är väl ofta runt 0.75 mm och så finns det tjocka armerade liners på 1.2-1.5 mm, men dessa måste platssvetsas och det drar upp kostnaden.

Vi diskuterade tidigare på forumet hur stora riskerna för linerskador var. Jag minns att sådant som diskuterades var bl.a. riskerna vid poolparty, om några badar med högklackat osv (finns ju ofta några "hjälpsamma" som effektivt "övertalar" de som inte själva hoppat i), likaså riskerna om barn tar med sig leksaker m.m. som kan ha vassa kanter, nämnde väl även riskerna om man får älg i poolen (jag vet om tre fall där detta har hänt). En bekant till oss fick sin liner sönderriven när ett träd blåste ned i poolen vid en storm.

En liner har ju en nackdel jämfört med kakel vad det gäller rengöring. På kakel kan man få bort i princip allt, på en liner kan det vara svårt att få rent framför allt vid vattenlinjen där smuts kan sätta sig fast rejält.

Utloggad Mark - Pooltime.se

SV: Pool utan liner
« Svar #4 skrivet: april 14, 2023, 07:26:38:38 »
Ett bra alternativ på pool utan liner är en PP Pool eller ThermoPP.

PP pool är en helbalja som återfylls med betong och insidan av poolen är själv PP (polypropylen) som tål temperaturer över 32 grader, barnens leksaker eller om en hund vill bada.

ThermoPP (QBIG) från Albixon är en ny konstruktion som kombinerar att man inte har liner i poolen dvs PP poolens fördelar med Thermopoolens stomme.

Utloggad igelkotten

SV: Pool utan liner
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2023, 14:53:46:46 »
Rostfri plåt har fungerat väl för mig.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool utan liner
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2023, 16:28:37:37 »
Underarbetet är viktigare med linerfria poolen, blir det en sättning och du har liner så blir det som regel inget läckage, men har du någon annan konstruktion så kan det bara ge efter "så" mycket innan det spricker och börjar läcka.
Finns ingen poolkonstruktion som inte har brister.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag