Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge  (läst 2341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge
« skrivet: juli 16, 2022, 19:48:27:27 »
Hej alla,
jag tänkte bara sammanfatta mitt bygge av en Tjälldén 8*4m, tänker att det kanske kan vara intressant för andra som går i köptankarna.

Jag valde mellan Tjälldén och andra liknande konstruktioner som t.ex. Thermopool. Jag har tidigare haft PP-pool (15 år sedan) men det visade sig vara förhållandevis dyrt i de offerter jag tog in så det skippade jag, och en välisolerad pool kändes rimligt eftersom jag kommer att värma upp den med en värmepump. Av de offerter jag fick in från företag som säljer system som bygger på någon form av isolerade block var offerten från Tjälldén klart billigast. Jag har byggt i södra Skåne så det var främst leverantörer som fanns i Skåne som jag kollade på.

Jag har gjort allt arbete helt själv, utan medhjälpare, förutom plattan som jag hade hade en firma som gjöt åt mig. Och det säger jag inte för att skryta på något sätt, utan mer för att peka på att jag tycker att Tjälldéns system är enkelt att arbeta med och inte kräver hantverkare om man vill göra jobbet själv.

Leveransen av allt material skedde från olika distributörer/tillverkare men var synkad av Tjälldéns så att allt kom på plats inom ett par dagar från utsatt tid, så det funkade väldigt bra. Inga delar saknades och allt var bra uppmärkt.

Tjälldéns har väldigt bra instruktionsbok som följer med med detaljerade beskrivningar och foton på alla montage-momenten, och det finns lite kompletterande videos på deras hemsida också. Alla instruktioner funkade/stämde väldigt bra. Det enda jag hade problem med var skruvkopplingarna till 50mm PEM-slang som var tänkt att drar från poolen fram till teknikrummet, där man övergår till PVC istället. PEM-slangen är väldigt styv, och så fort en slang inte kom 100% rakt in i en koppling läckte den. Jag fick samma problem på 3-4 ställen där jag drog alla kopplingar i botten (med tillhörande verktyg för det så inte bara för han) men där det läckte ändå. Detta var t.ex. där jag med T-koppling skulle koppla mig till inloppen, där PVC-slangen p.g.a. sin styvhet böjde sig inuti skruvkopplingen. Min lärdom är att använda PEM till långa sträckor men att sedan går direkt med en rak skruvkoppling från PEM till PVC-slang och att använda PVC för alla former av T-kopplingar och annat ut till avlopp och inlopp. När jag installerade min förra pool snålade jag med limmet i PVC-kopplingarna, men nu var jag väldigt generös, och noga med att avfetta alla kopplingar med tillhörande medel för det innan limning. Inte EN enda koppling läckte, vare sig där jag limmande PVC-slang eller PVC-rör, så det gäller bara att vara noggrann och metodisk.

De isolerade blocken var väldigt lätta att montera på plattan med fogskum, det tog mig bara ca. 4 timmar att sätta alla block. Ritningen för hur blocken ska sitta var väldigt tydlig så i princip omöjligt att misslyckas med placeringen.

Hål för lampor, inlopp och bräddavlopp är utskurna i blocken i fabrik, vilket gjorde att det var enkelt att montera alla delar.

En lärdom är att jag la onödigt mycket tid på finliret med att putsa skarvarna mellan blocken. När väl den tjocka skyddsduken och linern kom på så syns absolut INGA av de små misstag jag ändå jag tyckte jag gjorde med putsningen.

Jag gjöt balkar och kronan högst upp genom att själv blanda all betong i tombola (eller bråcka som vi säger i Skåne). Tror det gick åt 70 säckar betong totalt. Väldigt lätt att göra själv, även om det delvis är ganska tungt arbete.

Jag fick lite hjälp här inne av att läsa gamla trådar när det gäller hur man bäst sätter linern. Jag började i trapp-delen för att få ordning på att allt såg ut att passa in mot trappan. Det blev rätt till 95% skulle jag säga. Jobbet med linern var ett moment jag skulle ta LÅNG tid, men jag höll nog inte på i mer än 30 minuter innan jag började fylla vatten i botten.

Slutmontering av bräddavlopp, lampor och inlopp gjorde jag enligt instruktion, d.v.s. att varje del monteras när vattennivån är ungefär 5cm under, vilket jag antar är att man inte först ska montera allt och att det blir sträckningar i linern när allt vatten fylls i poolen vilket gör att linern går sönder vid t.ex. bräddavloppen (där utsträckningen måste få högst effekt av vattentrycket). Jag hade problem med läckor i min gamla PP-pool för att jag dragit åt skruvarna för dåligt vid just lamphusen, så jag drog därför åt alla skruvar ordentligt, och efterdrog efter någon halvtimme också. Inga problem med läckor alls, så allt funkade som det skulle.

En lärdom är att jag såhär i efterhand önskat att jag valt en platssvetsad liner, även om det skulle blivit dyrare. Jag stör mig lite på de rundade hörnen både i poolens hörnor och i trappan. Det är inget att klandra Tjälldén för, för de använder väl samma liner-producenter som alla andra där en fabrikssvetsad liner alltid blir med sämre passform än en platssvetsad, utan det är mer en personlig lärdom.

Jag har inte räknat antalet mantimmar jag lagt på arbetet efter att plattan blev klar, men om jag ska gissa så är det kanske 40 timmar, men då hade jag också hjälp av en granne med en hjullastare som hjälpt till med återfyllning av massor runtom poolen. Annars skulle det gått rätt många timmar till.

NU börjar jobbet med trädäck och annat runtomkring poolen  >rulla<

Lite foton:












Poolgiganten

Utloggad Robert Kooijman

SV: Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2022, 10:51:08:08 »
Tack för att dela dina erfarenheter! Tycker det blev snyggt med linern och horntrappa. Ser fram emot fler bilder när den blir inramad :)

Funderar också på en Tjällden pool, och detta forum har mycket värdefull info att kolla innan man sätter igång :) Markarbetet gjordes klart igår, snart dags för plattan.
Poolen ska bli 4x12m, med infinity edge på ena gavelsida, och delvis övan mark. Verkar som standard maxlängd på en Tjällden pool är 10-11m, men det går säkert att lösa.

Utloggad Thortsteen79

SV: Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2022, 13:17:31:31 »
Imponerande!

Jag bygger också en tjälldenpool och jag är uppe på lite fler timmar. Ca 2år kalendertid.

Ca 1år gräva ur och bygga om tomten.

Ca en sommar att gjuta platta och sätta stomme.

Denna sommar, trall, pooltak, rör, teknikrum och snart liner och vatten.

Tar väldigt mycket tid att ta reda på vad man ska göra. Nästa pool kommer gå fortare men det blir inte på många många år.

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2022, 12:47:19:19 »
Najs! O0

Håller också på och har gjort allt själv/ensam utom grävningen. Gjöt plattan för exakt en månad sen idag. Ska sätta linern i helgen och gräva ner slang till inlopp/utlopp. Har hittills bara jobbat lite på kvällarna efter jobb och på helgen. Hade önskat man började tidigare så man kunde bara nnu när det är över 30 grader varmt ute  <sol>

Utloggad Thortsteen79

SV: Tjälldén-pool - Lite reflektioner efter ett färdigt bygge
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2022, 18:24:53:53 »
Förstår inte hur det kan gå så snabbt för er?

För mig tar varje moment massor med tid. Bara återfylla, skottkärra upp 15ton grus tog nog en 3dagar. Kapa rör och limma rör i teknikrummet tog några dagar. Spackla och tejpa trappen, 3-4 dagar. Även de minsta sakerna tar tid, slå på wifi på saltklorinatorn tog en 4h p ga jag tvungen att installera en wifi repeater, då har jag inte kalibrerat sensorerna ännu :)

Det gick iofs rätt fort att sätta stommen när väl plattan var på plats. Enda missödet med plattan var för min del att ett armeringsjärn trillade ner i betongen och försvann. Vet inte hur de gick till p ga allt var najat och stod upp när plattan var gjuten, först nästa dag så var ett järn borta :) gick att borra och fästa ett nytt järn, men tog lite tid..

Hade jag byggt igen hade jag valt en helt fristående tjällden konstruktion för att slippa allt med återfyllnad. Hade varit skönt att kunna komma åt lampor och annat utifrån utan att behöva ligga under trallen och gräva upp..


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan