Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Damsuga pool  (läst 1427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakimgabrielsson

Damsuga pool
« skrivet: juni 04, 2022, 08:16:37:37 »
Hej! När man dammsuger tar man ju bort silkorgen och fyller korgen i pumpen ist. Känns dumt. Hur gör ni?. Kanske finns slang med filter inbyggt som man kan tömma….

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Damsuga pool
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2022, 09:01:04:04 »
I vår pool (Folkpool träpool med Astral brädavlopp) sätter man sugmunstycket ovanför silkorgen då silkorgen sitter i sitt eget spår under
« Senast ändrad: juni 04, 2022, 09:04:46:46 av Delta2004 »

Utloggad TommyC

SV: Damsuga pool
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2022, 10:51:57:57 »
Samma här. Slangen ansluts till en speciell platta som är ca 20 cm i diameter. Plattan har en gummipackning som tätar mot bottnen av breddavloppet. Först håller man plattan med slangen ansluten mot ett utlopp så att den fylls med vatten och därefter för man plattan försiktigt på plats i breddavloppet så att det inte kommer in för mycket luft i slangen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stego

SV: Damsuga pool
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2022, 17:52:01:01 »
Poolrobot är ett bättre alternativ. Den suger mycket bättre och har ett eget filter samt att den blandar runt vattnet.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damsuga pool
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2022, 20:51:17:17 »
Samma här. Slangen ansluts till en speciell platta som är ca 20 cm i diameter. Plattan har en gummipackning som tätar mot bottnen av breddavloppet. Först håller man plattan med slangen ansluten mot ett utlopp så att den fylls med vatten och därefter för man plattan försiktigt på plats i breddavloppet så att det inte kommer in för mycket luft i slangen.

Såg nu att du skrev gummipackning till tallriken. Jag har aldrig haft någon gummipackning så tänkte att jag skulle kolla hur det ser ut. Men jag måste ha mist min google-förmåga för jag hittar inga tallrikar alls. Kopplar man inte så nu för tiden?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damsuga pool
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2022, 23:02:04:04 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delta2004

SV: Damsuga pool
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2022, 13:50:19:19 »
Ingen gummitätning här heller, den blir tätt ändå pga av suget från pumpen. Sä här ser vår anslutning ut.

Utloggad TommyC

SV: Damsuga pool
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2022, 21:12:15:15 »
Poolrobot är ett bättre alternativ. Den suger mycket bättre och har ett eget filter samt att den blandar runt vattnet.
En normal cirkulationspump och ett sandfilter skulle menar du suga och filtrera sämre än en liten robot  >rulla<
Bevisbördan ligger hos dig  ;D
Det är ju ingen tävling så var och en får som vanligt bli salig på sin tro  :angel:
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Damsuga pool
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2022, 09:08:37:37 »
Håller med TommyC i detta, men kanske finns det bättre och sämre robotar, har de hepafilter eller liknande så renar de säkert bra.
Men många har väl bara en nätpåse som tar det synliga skräpet?

Rent allmänt tycker jag inte att dammsugningen är ett problem alls, vi dammsuger ett par gånger när vi startar poolen, och sedan kanske med 3-4 veckors mellanrum, ju fler som badar - detso mer skräp åker ut i skimmern utan att man behöver städa poolen.
Efter en tid blir det lite "sandigt" på botten av damm som blåser in, och då fungerar nog sandfiltret i många fall bättre än nätpåsarna i en robot.

Men som sagt, det kan ju ha kommit bättre robotar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan