Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltsyran går åt snabbt!  (läst 9839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #30 skrivet: september 28, 2020, 11:50:05:05 »
Med en rätt inställd automatik så är syraförbrukningen mycket liten i förhållande till klorförbrukningen.
Vilket är det normala.

Är det fel kan det bli tvärt om.

Poolgiganten

Utloggad BjörnEKH

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #31 skrivet: juni 09, 2022, 20:37:59:59 »
Ny här, har en målad betongpool 4 x 10 m med Pahlens automatiska klor och saltsyradosering.

Det är tredje säsongen jag använder "samma vatten" (till hösten tömmer jag en. tredjedel ungefär för att komma under munstycken och rör).

Började tidigt i år med att försöka höja alkalnitet och sänka ph-värdet men har inte börjat klora eller använda poolen ännu. I april mätte jag ph 7.8 och alkalinitet 80, som är den undre gränsen men på poolstore i Täby säger de att det bör vara minst 100. Jag har i flera omgångar tillsatt Alka-upp, ungefär en hel burk och otroligt mycket saltsyra. Alkan gick först upp till 112 sen SJÖNK den till 73, sen 99, 87 och verkar det ha stabiliserat sig på 84, efter en hel burk alka upp. För en vecka sedan fick jag ner ph-värdet till 7.5 och kalibrerade Pahlens på den nivån. En veck senare har den förbrukat en halv dunk 10% saltsyra, en dunk brukar räcka hela säsongen, inget annat har tillsatts i poolen och ingen har badat. Vid manuell mätning får jag 7.5 så Pahlens fungerar, men stänger jag av doseringen av saltsyra fortsätter ph-värdet att klättra uppåt, utan att något annat tillsätts i poolen. Jag har inte en kopplat till något klor. ph-värdet verkar stiga 0.1 i timmen så den pumpar helat tiden för att hålla på de nivån. Syanursyran är 02, dvs obefintlig. Vad är det som händer? Släpper färgen? Den målades om för tre år sedan, bara färgen, som skulle vara den bästa på marknaden, kostade 32000 och skall hålla uppp till tio år sa de.

Utloggad Delta2004

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #32 skrivet: juni 09, 2022, 20:59:47:47 »
Är det nyköpt syra?
Det är så att från förra året är det förbjudet att sälja lika koncentrerad syra som innan, och det som säljs nu är mer utspädd. Vi skaffade poolen förra året och fick sista sändningen av den koncentrerade syran. Det gick åt några litet bara på säsong. Det som säljs nu kommer förbrukas snabbare.
Antar att det är ph sänkande syra du pratar om :-)

Utloggad Erica

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #33 skrivet: juni 10, 2022, 00:30:23:23 »
Undvik att köpa koncentrerad saltsyra ! Den ryker och röken är väldigt hälsovådlig och skadar många material.  Vi köper endast 10%-ig numera. Vi testade koncentrerad en gång och kommer inte att göra om det. Visst man behöver inte köpa lika ofta om man köpen den koncentrerade, men problemen det ger är så pass stora att det är inte värt det. Dessutom uppstår en extra stor fara om man skulle få en läcka på slangen från pumpen till poolsystemet, sprutar det ut koncentrerad syra är det direkt livsfarligt. Man skall ju för övrigt alltid ha skyddsglasögon, gummihandskar osv vid hantering av saltsyra. Handlar det om koncentrerad syra MÅSTE man ha andningsskydd med korrekt filter för rökens skull.

Utloggad Fellow

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #34 skrivet: juli 12, 2023, 00:07:15:15 »
Hur gick detta? Jag har exakt samma problem. Förra året hade jag inte problem med PH men i år har jag gjort av med 60 liter sen starten i april. Ph bara stiger men värdena enligt Poolab 2.0 visar bra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan