VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: gummibussningar på poolpump ja/nej  (läst 1783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykelhandlarn

gummibussningar på poolpump ja/nej
« skrivet: april 23, 2015, 20:30:27:27 »
klurar på om jag ska meka till det så pumpen står på gummibussningar, men är bara fäste för två st (badu top/pahlen) får isåfall ställa den på någon form av platta
men kommer det verkligen behövas , pumpen kommer stå i maskinrum under mark ca 1,2m ner

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: gummibussningar på poolpump ja/nej
« Svar #1 skrivet: april 24, 2015, 08:49:14:14 »
Normalt så hålls ju pumpen fast av in/utlopp-slangarna/rören också, så det borde ju räcka med två fästpunkter.
Gummifötter kan ju knappast skada, men se även till att rör/slangar inte ligger an (Speciellt mot träkonstruktioner) och kan vidarebefordra vibrationer i stommen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: gummibussningar på poolpump ja/nej
« Svar #2 skrivet: april 26, 2015, 08:46:53:53 »
Jag gjorde exakt som du beskriver, satte en BaduTop pump på en platta, som igen står på gummibussningar. Du hittar min lösning i min byggtråd.
Jag har ingen erfarenhet av att ha pump monterat på något annat sätt, så jag kan inte säga om detta reducerar ljud eller vibrationer. Enda jag vet är att jag inte har några sådana, och att jag inte hör, eller merker pumpen på någat sätt utenför maskinrummet, oavsett varvtal.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan