CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränera poolskydd?  (läst 9290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D-B 35

Dränera poolskydd?
« skrivet: juli 01, 2009, 08:31:33:33 »
Såg att frågan om lämplig pump för dränering av poolskydd ställts redan 2007, men kan inte se att nån kommit med ett svar? Någon?
Har tittat på ett otal pumpar som antingen är tunga och otympliga eller 12V för båtar. Har tidigare sett en liten smidig sak som ser ut som en större puck i metall som man lätt kunde få ut på skyddet men nu kan jag inte hitta nåt dylikt. Hur gör ni?
Rostfri pool, Svenska poolfabriken 7*3,5 med hörntrappa.
Byggd 2009. Renoverad med platssvetsad liner och ny VP, Poolklubbens Green Machine M, 2022.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2009, 10:45:51:51 »
Kan de vara en sådan här du menar?
Det går inte fort o en borrmaskin låter väldigt mycket, annars är den smidig.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60678305
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad D-B 35

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2009, 10:56:37:37 »
Nej, den jag menade hade bara elanslutning så klarade den sig själv.
Men tack för tipset!  De flesta pumpar som finns pumpar som mest ned till 3 mm och jag vill ha bort allt. Har hittat nån Gardenapump som kanske kan fungera men den verkar vara slut överallt. Forskar vidare.
Rostfri pool, Svenska poolfabriken 7*3,5 med hörntrappa.
Byggd 2009. Renoverad med platssvetsad liner och ny VP, Poolklubbens Green Machine M, 2022.

Utloggad Ingvar

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2009, 11:26:31:31 »
Jag tycker inte det känns så viktigt med om det är ned till 3 mm eller kanske 1 mm som pumpen klarar.
Om överdraget är utfällt, blir det ändå rätt svårt att få bort allt vatten. Jag har en lite större pump som jag ställer en bit ut ungefär i mitten av överdraget. Tyngden på pumpen gör att överdraget trycks ned och bildar en vattenansamling. När pumpen pumpat torrt, stänger jag av, och efter några minuter har nytt vatten fyllt ut gropen, så att pumpen kan slås på igen. Om jag fick önska något, så vore det en bättre lösning för att känna av om det finns vatten att pumpa, så att pumpen kunde stå påslagen en längre tid och bara slå på när det finns vatten. Den flottörbrytare som sitter på min pump och många andra modeller fungerar inte tillräckligt bra.

När det är mindre mängder vatten på överdraget, drar jag i stället av överdraget tills jag fått det koncentrerat så det blir lättare att pumpa bort. Sedan har jag också fördelen av lägre marknivå en bit bort, så jag använder en batteriborrmaskin för att få igång ett flöde genom en slang, och utnyttjar sedan häverttekniken. Praktiskt, enkelt och tyst, men tar tid för större vattenmängder.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad cg_joh

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2009, 12:21:38:38 »
Jag köpte en dränkbar 12V pump från Biltema (hittar inte exakt den jag har på deras hemsida men det finns några att välja bland). Jag driver den via en gammal batteriladdare för 12V.
Jag håller med tidigare inlägg om att man inte behöver få bort allt vatten intill snustorrt, det lilla som blir kvar är inget problem.


Utloggad Fia

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2009, 12:43:59:59 »
Jag använder dränkbar pump till poolskyddet o det som inte pumpen tar använder jag en vattenraka (till badrum) o öser/drar bort.
Poolskyddet blir som nytt efteråt, man karar samtidigt av all smuts.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad utopiazz

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2009, 15:07:36:36 »
Jag har ingen aning om det skulle fungera i praktiken men den som har ork får gärna testa.

Det som skulle behävas i materialväg är 4-6m trädgårdsslang, en massa bommulsgarn samt två skurtrasor. Bommulsgarnet viks dubbelt ett antal gånger tills man får ett tjockare "rep" som precis passar i slangen. Sedan får man på något sätt dra in "repet" i slangen med ett snöre. "Repet" får sedan sticka ut 10-15cm i vardera änden av slangen.

Sedan lägger man slangen över täcket med änden med bommulsgarnet mitt på täcket. Ovanpå garnet läggs sedan en skurtrasan. Andra änden av slangen läggs så att änden ligger utanför poolen. Den änden ska ligga så att den hänger i luften. Fäst skurtrasan i det fria "repet" och se till att trasan hänger fritt och torrt.

Tanken är att slangen ska fungera som en hävert som startas av kapiläreffekten i bommulsgarnet.


Utloggad aromata

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2009, 22:31:56:56 »
Jag har ingen aning om det skulle fungera i praktiken men den som har ork får gärna testa.

Det som skulle behävas i materialväg är 4-6m trädgårdsslang, en massa bommulsgarn samt två skurtrasor. Bommulsgarnet viks dubbelt ett antal gånger tills man får ett tjockare "rep" som precis passar i slangen. Sedan får man på något sätt dra in "repet" i slangen med ett snöre. "Repet" får sedan sticka ut 10-15cm i vardera änden av slangen.

Sedan lägger man slangen över täcket med änden med bommulsgarnet mitt på täcket. Ovanpå garnet läggs sedan en skurtrasan. Andra änden av slangen läggs så att änden ligger utanför poolen. Den änden ska ligga så att den hänger i luften. Fäst skurtrasan i det fria "repet" och se till att trasan hänger fritt och torrt.

Tanken är att slangen ska fungera som en hävert som startas av kapiläreffekten i bommulsgarnet.



Ha ha. Kul ide´. Man kan ju sköta sina krukväxter på semestern om man är bortrest men i detta fallet är jag lite tveksam. Det blir ju ganska grova dimensioner.

Utloggad D-B 35

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2009, 08:09:19:19 »
Tack för alla tips!  Det blev en Gardena 6000S och en gummiraka. Fungerar finfint manuellt. Problemet med att den inte startar själv förrän vid 5 cm vatten skjuter jag framför mig..
Rostfri pool, Svenska poolfabriken 7*3,5 med hörntrappa.
Byggd 2009. Renoverad med platssvetsad liner och ny VP, Poolklubbens Green Machine M, 2022.

Utloggad Södergren

SV: Dränera poolskydd?
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2009, 08:17:37:37 »
Läste tråden av ren nyfikenhet....eftersom jag än så länge lever i saknad av pool :)
Vore det inte bättre att placera någon bättre variant av "frigolitpuck" under täcket så att den högsta punkten blir i mitten av poolskyddet, och allt vatten rinner ut åt sidorna? man borde kunna ankra pucken centrerat med en plastdunk fylld med sand eller nåt....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag