VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa  (läst 4696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Force

Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« skrivet: juli 30, 2014, 08:32:56:56 »
Hej,

Vi har bestämt att vi ska bli med pool tills nästa sommar och hade mer eller mindre bestämt oss för en flexipool i Termoplast från poolstore.
Anledningen till att vi hade bestämt oss för denna typ av pool var pga att vi hade som mål att slippa gjuta platta/väggar och därmed slippa extra jobb då man gärna hittar lite shortcuts efter många års slit med husrenovering.

Dock efter ha sett en pool med gaveltrappa förra helgen så kändes det som att "det måste vi ha", vilket ställer till det gällande valet av pooltyp som vi trodde att vi hade bestämt för.  Flexipoolen kostar i runda slängar runt ~75tkr (3x6 meter) och en thermopool runt ~53tkr (3x6) , Denna prisdiff tyckte jag var helt okej då jag kände att man slipper gjuta bottenplatta.  MEN om man nu måste ha gaveltrappa så blir skillnaden större, flexipool ink gaveltrappa landar runt 105tk vilket är det dubbla mot thermopoolen (iof utan gaveltrappa). 

Vad tycker ni?  Är det rätta att gå "all-in" och gjuta bottenplatta och sedan bygga en riktig thermopool och därmed skippa thermoplasten?
Gällande kostnader så gissar jag att bygga plattan och gaveltrappa samt ta ut en betong-pump bil för poolväggarna landar runt 30-35tkr. (har då inte räknat med material som makadam och stenmjöl då det tillkommer vilken pooltyp jag än väljer).  Prisdiffen är fortfarande runt 20-25 tusen, men är det rätta att sluta vara så het och istället lägga extra jobb för en riktig termopool?

Tacksam för feedback/tankar från er som först hade valt annan typ av pool men slutade med att bygg riktig thermopool.

mvh

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2014, 10:34:30:30 »
1. Fundera över om du inte kan hitta 4 meters bredd. 3 är smalt för lek.
2. All-in, ja, kör.
3. Hur ser hela din kalkyl ut? Du svänger dig med någon sorts paketpriser. Fundera på vad som är i dessa paket och om du vill uppgradera något. Lägg till dina kostnader för runtomkringjobbet. I det perspektivet gissar jag att 20-25ksek är en ickefråga.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Force

SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2014, 13:21:23:23 »
1. Fundera över om du inte kan hitta 4 meters bredd. 3 är smalt för lek.
2. All-in, ja, kör.
3. Hur ser hela din kalkyl ut? Du svänger dig med någon sorts paketpriser. Fundera på vad som är i dessa paket och om du vill uppgradera något. Lägg till dina kostnader för runtomkringjobbet. I det perspektivet gissar jag att 20-25ksek är en ickefråga.

1: Vi kommer välja att lägga poolen där det är mest sol på tomten, vilket gör att vi endast får plats med en 3 meters då vi behöver hålla oss 4,5 meter från tomtgränsen. Eventuellt kan vi klämma in 3,5 meter, men det blir tajt, fast det kanske kan vara värt ett försök?

3: Hela kalkylen är inte klar, har en ganska avancerad excell dokument, men om man ska sammanfatta posterna lite slarvigt enligt nedan så typ:

-Hyra Grävmaskin 2 dagar - ~4.500
-Självlastande Dumper (för att flytta massorna då vi inte kommer in med stora maskiner pga massa träd så vi måste flytta ut massorna till containers ute på vägen) 2 dagar ~3000
- Container för fyllningsmassor (räknar med 27 kubik då resten kan vi fylla ut på tomten, 3 container a 15 kubik) 13000 (~4.000st)
-Självlastande Dumper för återfyllnad 2 dagar ~3000
-Markvibb 1 dag - ~1500
-Makadam 10 ton för bottenplattan- ~2000
-Stenmjöl 1500
-Återfyllningsmassor 27 kubik  ~5000
-Material för bottenplattan, dvs matta, dränering, markavloppsrör, dräneringsbrunn ~6000
- Material för "Altan" ink reglar samt tralldäck, ink skruv ~18000
- Poolskydd 10000

Ovan runt ~70.000 exklusive Poolstomme (dvs pool paket med alla tillbehör så som filter,liner,pump etc etc)

Saknad:
Kostnad för utkörning material
Elektriker
Poolvärme
Betong via pumpbil

@MathiasS - Jag har har tittat i din byggtråd, kan du känna dig bekant med siffrorna, eller är kalkylen helt "way off" ?
e
Mvh

Utloggad MathiasS

SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2014, 13:49:04:04 »
Får återkomma om kalkylen, men angående #1 - är du säker på att du måste ha 4.5 till tomtgräns? Här i stockholm är en pool med pooltak lägre än 1,2m  inte bygglovspliktig och ej heller behövs något marklov för grävningen => kan byggas i tomtgräns och bygglov behövs ej, inte ens en anmälan. Jag har själv ena hörnan på poolområdet 10cm från tomtgräns för att få plats....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Force

SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2014, 14:11:00:00 »
Får återkomma om kalkylen, men angående #1 - är du säker på att du måste ha 4.5 till tomtgräns? Här i stockholm är en pool med pooltak lägre än 1,2m  inte bygglovspliktig och ej heller behövs något marklov för grävningen => kan byggas i tomtgräns och bygglov behövs ej, inte ens en anmälan. Jag har själv ena hörnan på poolområdet 10cm från tomtgräns för att få plats....

Helt rätt poolen kan ligga närmare tomtgräns, (jag var nog lite otydlig tidigare), anledningen är att min sambon vill ha insynsskydd högre än 1,2 meter därav behöver vi hålla oss minst 3.6 meter från tomtgränsen för att slippa söka bygglov.

Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 22:40:42:42 »
Hej!

Vi byggde ett alternativ till traditionella Thermopooler, denna variant är enkel & bygga och mindre betong behövs så ni slipper betongbil för väggarna. Finns med färdigtrapp för gaveln. Kolla vår byggtråd så ser du ett alternativ med gaveltrapp (riktigt trevligt med trappen som rymmer många). Lycka till, vad ni en väljer så tror jag ni blir nöjda.
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2014, 22:41:28:28 »
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Utloggad Force

SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2014, 10:46:15:15 »
Förlåt, här är länken: www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9400.0

Tack för tipset! Har läst lite om betongåtgången på deras hemsida vilken inte gjorde det mindre intressant! :)
Hur är det med tömning av vatten är det möjligt med tanke på mindre betong en "vanlig thermopool"?
Det kanske inte är något problem, men man vill gärna upp alla parameter innan man bestämmer sig.

:)



Utloggad Grannarna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 2
  • Grannar bygger pooler
    • Visa profil
SV: Vilken pooltyp / poolval - gaveltrappa
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2014, 22:38:49:49 »
Enligt Tjällden går den att tömma, kolla på hemsidan. Vet att jag svarat på frågan på vår länk och där bifogat länk till Tjällden. Vi hade stämp i vinter för att hålla uppe provisoriska taket på bygget, sedan var den tom 1 månad ungefär innan liner & vatten kom i fast vi återfyllt runt den så våra klarade det bra :) Teknikrummet på 5 meter klarade en vinter utan några problem.
2 lika Thermopooler från Tjällden i hela block 8,5 x 4 meter. Tjällden trappa längs hela kortsidan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan