Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett par nybörjarfrågor från en köpare av fastighet med existerande pool  (läst 1150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalmarsund

Hej,

Jag köpte för två månader sedan en fastighet med en 4x8 meter Folkpool Classic. De fd ägarna bytte ut linern (samt diverse tillbehör - såg att de spenderade närmare 50 000 från en lokal folkpool-återförsäljare) i höstas. Utöver detta bytte de även ut pumpen.

Jag kollade precis på Folkpools 15-minuters video för nya ägare. Den hjälpte en hel del - den var ganska välproducerad. Jag vet hur jag ska göra för att rengöra sandfiltret, och att jag ska göra det.

Jag har dock ett par dumma frågor:

1. Just nu är vattennivån ganska exakt på breddavloppets bottennivå. När jag kör pumpen så får den ganska snabbt slut på vatten, så jag stoppar den - eftersom jag har lärt mig att det är väldigt dumt att köra poolpumpar torra.

Jag tror att jag bör fylla poolen med lite mer vatten, så att vattennivån når ungefär mitten av breddavloppets höjd. Stämmer detta?

2. Hur orolig bör jag vara för att pumpen kör torr, blir överhettad och går sönder?

3. Hur orolig bör jag vara för att breddavloppet blir stoppat av löv etc, och pumpen kör torr, blir överhettad och går sönder?

4. F.g. ägare verkar inte ha brytt sig om att göra "ordentliga" vinter/vår-stängningar/nedstarter (jag har sett videos som säger att man behöver få ur allt vatten som kan frysa och ha ihjäl systemet.). Behövs inte detta i ungefär nivå med Kalmar/Karlskrona?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
1. Mini-nivå är 2-3 cm ovanför nedre kanten på bräddavloppet. Lägre än så suger pumpen mer vatten än vad som hinner rinna in. Man bör inte ha över övre kanten då flytande skit inte sugs in då. Ger mer skit i vattnet som så småningom sjunker = mer rengöring.

2. Om du har så låg nivå bör du vara orolig för det ja.

3. Du ska ha en otrolig massa löv som faller ner i poolen om det ska vara ett problem. I mitt bräddavlopp finns en silkorg. Sedan i pumpen finns ytterligare en silkorg så risken är väldigt låg att det ska komma ända in till pumpen.

4. Om man har tekniken i oisolerat utrymme så måste pump, filter tömmas på vintern. Vad gäller slangar så beror det på. PEM-slang tål att frysas, PVC-rör/slang gör det inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

Har du problem att hålla nivån uppe, med andra ord någon läcka i systemet ? Vattennivån sjunker ju något p.g.a. avdunstning med förlorar du mycket vatten relativt snabbt så måste man ju börja undra om systemet läcker. Om systemet dessutom inte har vintertömts finns ju risken att något frusit sönder, men vi har ju haft milda vintrar de senaste åren och dessutom bor du i södra Sverige så det är ju långt ifrån säkert att det hänt något farligt.

Nej risken för att löv ställer till det är inte stor. Om du har träd som står alldeles intill poolen kan ju en del löv naturligtvis hamna i vattnet, men att silkorgarna skulle bli totalblockerade, ja det är inte särskilt sannolikt. Har du någon övertäckning på poolen ? Har man ett poolöverdrag så minimerar ju det verkligen risken att få i en massa löv - det mesta landar ju då på övertäckningen. De flesta löv faller ju av sent på hösten och då bör ju poolen minst vara övertäckt, om inte rent av vinterstängd med plåtareller liknande.

Om vatten läcker ut och läckaget slutar vid kanten på bräddavloppet så måste man ju först undersöka så att det inte finns någon spricka i detta, alternativt någon läcka i maskinrum eller ledningar. En dold sådan läcka kan vara om centralventilen läcker så att vatten går ut i waste/avoppls-anslutnignen. Är denna kopplad till någon slags avlopp kan vatten rinna ut utan att man märker det, även i stora mängder.

Utloggad kalmarsund

Tack för svaren, Erik/Erica, de hjälpte mig på vägen!

När jag förstått flottörens funktion i bräddavloppet förstod jag att nivån var faktiskt cirka 2 cm över nedre kanten.  Efter någon timmes fyllande med trädgårdsslang är den cirka 4 cm över. Silkorgarna i bräddavlopp/pump hade inte särskilt mycket skräp i sig.

Direkt efter att jag gjort backspolning/renspolning av sandfiltrer var flödet genom pumpen lite "flämtande" - vattennivån där var oregelbunden. Efter en halvtimme lugnade det ner sig och det är nu ganska jämnt.

Utloggad Stego

Du ska ha vattennivån minst i mitten av bräddavloppet. Pumpen tar skada om den går torr. Om pumpen lyckas suga luft i bräddavloppet är nivån för låg. Jag har min vattennivå mellan mitten och övre kanten. Kolka silen någon eller några gånger i veckan och töm den. Det hamnar en hel del bråte där.
Jag har snott frugans tvättpåse och har den som finfilter i silkorgen. Den tar mycket smått som annars hamnat i sandfiltret. Därför sparar man på backspolningar som kräver påfyllning av vatten efteråt.
 En rekomnendation är också att använda aktivt syre istället för klor. Man får justera oftare men vilket fantastiskt vatten. Dessutom slipper man cyanursyran som kan ställa till det vid kloranvändning.

Utloggad Erica

Du ska ha vattennivån minst i mitten av bräddavloppet. Pumpen tar skada om den går torr. Om pumpen lyckas suga luft i bräddavloppet är nivån för låg. Jag har min vattennivå mellan mitten och övre kanten. Kolka silen någon eller några gånger i veckan och töm den. Det hamnar en hel del bråte där.
Jag har snott frugans tvättpåse och har den som finfilter i silkorgen. Den tar mycket smått som annars hamnat i sandfiltret. Därför sparar man på backspolningar som kräver påfyllning av vatten efteråt.
 En rekomnendation är också att använda aktivt syre istället för klor. Man får justera oftare men vilket fantastiskt vatten. Dessutom slipper man cyanursyran som kan ställa till det vid kloranvändning.

Ja pumpen får ju aldrig gå torr, det kan skada axeltätningen. Bräddavlppet skall normalt inte få så där våldsamt mycket skräp i sig, om man nu inte har träd eller växter alldeles inpå poolen som släpper löv. Får man mycket skräp bör man nog överväga att täcka över poolen så fort som man inte badar - något som många ändå gör för det sparar väldigt mycket uppvärmningsenergi.

Aktivt syre i stället för klor vill jag dock nog inte rekommendera. De som kör med aktivt syre brukar bara göra det som ett komplement, inte som en klorersättning. Jag är mycket tveksam till om du klarar att säkert desinficera ditt vatten om du kör det som enda rening. Det är inte av en slump som de flesta pooler i världen använder sig av klor som desinfektionsmedel.. Sedan finns det ju enstaka människor som är överkänsliga mot klor - är man det då får man ju titta på klorfria alternativ.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Finns klor utan cyanursyra om man inte vill ha det i vattnet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag