CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förbrukning  (läst 18030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Förbrukning
« Svar #10 skrivet: oktober 25, 2012, 15:17:35:35 »
Det som avgör är inte bara isoleringen, utan även storleken.
Viktigast av allt är ett bra lock, då värmen söker sig uppåt.

Skulle man köpa ett dåligt isolerat spabad borde det finnas möjligheter att komplettera isoleringen.

Men rent generellt är det ju inga jätteskillnader i förbrukning.

Håller med, men tycker kanske att du glömde en annan viktig parameter, nämligen Hur mycket och hur länge man badar. Då går pumpar för fullt och avustningen och därmed avkylningen är som störst då.

/Ziggy

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5557
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förbrukning
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2012, 15:23:52:52 »
Ja, det kan man se i mina rapporter, de dagar jag badat, brukar vara en timme, så nästan dubbleras dygnsförbrukningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Torino GT

SV: Förbrukning
« Svar #12 skrivet: oktober 25, 2012, 16:48:55:55 »
Håller med, men tycker kanske att du glömde en annan viktig parameter, nämligen Hur mycket och hur länge man badar. Då går pumpar för fullt och avustningen och därmed avkylningen är som störst då.

/Ziggy

Badar man och kör med pumparna med luftblandning så dröjer det inte så länge innan värmaren startar. Råkade stänga av elen till mitt spa och kom på efter ca 30 timmar då hade vattentempen sjunkit från 38 grader till 33,5 grader vid 7-8 grader utomhus. Så största elkostnaden är när man badar! 
Spa-badare med ett Hydropool 675

Utloggad Steffe

SV: Förbrukning
« Svar #13 skrivet: oktober 25, 2012, 18:22:44:44 »
Jag höjer alltid upp börvärdet 1 grad när jag hoppar i spabadet så att värmaren slår ingång. Onödigt att vänta på att den skall dra igång när vattenentemperaturen tappat en grad när man skall bada lite längre. Sänker ned börvärdet på tempen sen när jag badat klart.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Förbrukning
« Svar #14 skrivet: november 20, 2012, 21:12:08:08 »
Många mätningar är gjorda enl. Tuf
Och då på samma villkor.
Så kolla vilka siffror som lämnas av säljaren...

Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Stefanw

  • Gäst
Stefanw
SV: Förbrukning
« Svar #15 skrivet: november 30, 2012, 22:20:33:33 »
Vilket avancerat svammel.
Om reglerna för detta forum är vänsterpartistiska, vad representerar du då för politisk inriktning?
Den råa kapitalismen, där gerillaliknande marknadsföring via påhittade inlägg är att anse som något positivt och självklart?  ;)

Om du varit med i forumet en tid så lär du ha sett att det förekommit och förkommer rätt frekventa försök till smygreklam genom frekventa rekommendationer och falska inlägg av de som är i branschen på olika sätt.
Att som vanlig SPA-ägare rekommendera sitt spa för andra är inte ett regelbrott, däremot att häckla moderatorerna, regelverket, eller på vilket sätt vi modererar inlägg av reklamkaraktär.
Vi gör ytterst sällan ingrepp i inlägg där vi inte har starka misstankar, och/eller får anmälningar för att det ser ut att vara smygreklam.
Visst kan det hända att vi någon gång tar fel, och redigerar eller raderar inlägg som inte var tänkt som reklam, men jag har svårt att komma ihåg något sådant fall (det brukar leda till våldsamma protester) - däremot är jag helt säker på att det finns massor med påhittade inlägg som vi inte raderat eller redigerat.
Känner man sig osäker på vad som gäller kan man alltid e-posta mig eller Fia och fråga vad som är OK.

Till Evaletarspabad kan jag rekommendera denna länk: http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=8 (Där kan du se vårt spabads förbrukning över tid.)
Det ljusbruna fältet avser förbrukningen på SPA-badet, och det går upp till ca 400 kWh/månad som mest, som minst går det ca 200 kWh/månad. Vi har ca 39 grader varmt i badet.

Vi har ett Calderaspa Elation placerat strax utanför Piteå.
Och här ser du en vinterbild:


Hej Rikard,
har kikat på dina förbrukningssiffror. Har du bara delar av spa´t kopplat på kanalen "El spa"? Ligger pumparna på en fas som inte mäts i kanalen "El Spa"?
Du verkar ha väldigt lite variation i förbrukning timme för timme och om man badar borde väl du har lite toppar när pumpar går samt energiförlust som gör att värmaren går längre tid efter bad, eller? ??? Du kanske har något bra tips annars för att få så jämn förbrukning? ::)

//Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5557
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förbrukning
« Svar #16 skrivet: december 01, 2012, 16:34:33:33 »
Det badas inte så ofta, tyvärr, och när vi badar körs pumparna bara sporadiskt p.g.a. bullret - det är tillräckligt njutbart att bara sitta i det varma vattnet.
När jag är ensam om att bada tar jag lika gärna ett bastubad.
Rent generellt är det dock som du säger, det dar mer ström när man badar, och speciellt om man kör massagepumparna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Stefanw

  • Gäst
Stefanw
SV: Förbrukning
« Svar #17 skrivet: december 01, 2012, 19:06:09:09 »
Ok. Men du har ändå en väldigt jämn förbrukning timme för timme (aldrig mer än 1 kw under en timme). Är det någon speciallösning på ditt spa? För min del går värmaren var 3-5 timme och då får jag toppar i förbrukningsdiagrammet. Kan tänka mig att uppvärmningen blir mer effektiv om det ligger och småvärmer lite hela tiden istället för att värmaren "tokkör" om du förstår hur jag menar. Tacksam för tips. :)
//Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5557
  • Total likes: 483
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förbrukning
« Svar #18 skrivet: december 01, 2012, 19:12:10:10 »
I mitt spa finns en liten cirkpump som pumpar hela tiden, värmen går några minuter då och då, förmodligen jämt fördelat över dygnet, och minst en gång/timme.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

kenneth

  • Gäst
kenneth
SV: Förbrukning
« Svar #19 skrivet: december 30, 2012, 00:36:18:18 »
Jag har ett spabad samt berg värmepump med två  inkopplade mätare, inköpt ifrån Rickard . Mitt bad är en Home Hot Tubs Wayfarer , har haft i tre år, och mätt månadsvis första året.,där Rickards siffror stämmer ganska bra. Vi badar nu sista året i snett 2- 3 ggr i veckan 37grader på sommaren o 39 på vintern, jag nolla de mätarna 2012-01-01 på natten. Den o berg värmepumpen . Nu 2012-12-30 Spabadet 2504 kwh Berg värmepumpen 5425 kwh priset här i södra Sverige för mig är 103 öre , allt inr. utan nätavgiften P. S har en mätare över om någon vill ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag