VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)  (läst 6539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Udd

Hej på er!
Jag har nyligen bytt pump till mitt spabad och jag får det inte att fungera nu. Köpte en ny pump pga att den gamla hade kärvat ihop (dåliga lager och axeltätning plus att axeln rostat sönder i pumpen). Bytte ut den gamla till en likadan pump av märket Whirlpool LX WP 200-II (en tvåpolig enfaspump). Det som hänt nu är att pumpen går hela tiden plus att höghastighetsläget inte fungerar. Jag har kollat filtercyklerna och dom är inställda på 4x2 timmar om dagen så detta är inte problemet. När jag kör igång jetsen på spabadet så börjar pumpen låta högt och ansträngt men det blir inget högre tryck i massagemunstyckena i poolen. Fick efter många om och men tag i dom jag köpte pumpen av och dom började prata om att det kan vara fel på kretskortet eller något relä i styrboxen på badet. Jag tycker inte det känns troligt eftersom allting fungerade utmärkt med den gamla pumpen inkopplad dagen innan jag bytte. Den enda skillnad jag kan se på den nya pumpen och den gamla är att Hmax- och Qmax-värden skiljer sig lite åt. Känns inte heller som att detta kan förklara dessa fel som ju känns som två separata problem. Jag har även testat att lufta systemet flera gånger men det hjälper inte heller, annars hde ju detta kunnat förklara vörför inte den högre hastigheten vill fungera iaf. Hade kontakt med en support på en annan firma och han föreslog att kondensatorn kanske är trasig. Känns ju konstigt att detta skulle orsaka båda dessa fel eller?

Vore väldigt tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad ChineseSpaParts

  • Chinese Spa Parts
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: England
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Chinese Spa Parts Owner
    • Visa profil
    • Chinese Spa Parts
Hej Udd,
har du någon information om din gamla pump, tillverkar artikelnummer eller bilder du kan skicka mig och jag kanske kan hjälpa till med det.

Tack,
« Senast ändrad: december 17, 2018, 15:28:48:48 av Rickard »
Kind Regards
Arron
Owner of Chinesespaparts.eu

Utloggad Udd

SV: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)
« Svar #2 skrivet: december 07, 2018, 15:40:15:15 »
Hej!
Har mailat dig. :-)

Utloggad oscar

SV: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)
« Svar #3 skrivet: december 11, 2018, 11:29:00:00 »
Har du en multimeter så att du kan mäta kondensatorn?
Angående att pumpen går hela tiden kan det även vara kontollpanelen som antingen är trasig eller att själva knappen för pumpen fastnat och då kan det räcka med att du byter täckdekal.

Utloggad Udd

SV: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)
« Svar #4 skrivet: december 12, 2018, 08:47:24:24 »
Har du en multimeter så att du kan mäta kondensatorn?
Angående att pumpen går hela tiden kan det även vara kontollpanelen som antingen är trasig eller att själva knappen för pumpen fastnat och då kan det räcka med att du byter täckdekal.
Hej! Tack för svaret. Ja, jag har en multimeter och kondensatorn sitter lättåtkomligt. Hur mäter jag en kondensator? Har aldrig gjort det förr... Har svårt att tro att panelen är trasig eftersom att den fungerade som den skulle innan pumpbytet plus att den ju reagerar som den ska när jag trycker på knapparna som jag beskrev i inlägget. Jag tömde poolen och demonterade pumpen igår men hann inte så mycket mer. Ska byta kabel till pumpen när kontakten jag beställt kommer på posten. Ska försöka mig på att mäta kondensatorn också när jag vet hur man gör.


Utloggad oscar

SV: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)
« Svar #5 skrivet: december 12, 2018, 15:15:37:37 »
Du ska ställa in multimetern på kapacitans och sedan mäta på urkopplad kondensator. Är man dock osäker på hur man gör rekommenderar jag att du tar hjälp av en elektriker.

Utloggad Erica

SV: Pump till spabad går hela tiden (höghastighetsläget fungerar ej heller)
« Svar #6 skrivet: december 12, 2018, 20:27:15:15 »
Du ska ställa in multimetern på kapacitans och sedan mäta på urkopplad kondensator. Är man dock osäker på hur man gör rekommenderar jag att du tar hjälp av en elektriker.

Första delen av det där rådet kan vara farligt ! En kondensator kan innehålla livsfarlig laddning även efter urkoppling om den inte laddas ur först. Man måste, utan att vidröra något spänningsförande, kortsluta kondensatorns båda anslutningar så att att ev. kvarvarande laddning försvinner. Ibland kan det höras en smäll när man gör detta. Vidrör aldrig en kondensator som varit inkopplad i en krets med nätspänning utan att du laddat ur den först. Kondensatorn kan behålla sin laddning under lång tid efter att man kopplat ur den eller stängt av strömmen till apparaten.

Om en kondensator i t.ex. en motor gått sönder kan man ibland (inte alltid) se det utanpå - det kan finnas brännhål i höljet, en otäck doft som man inte känner igen o.s.v.  Kondensatorer kan t.o.m. explodera under vissa omständigheter, men då handlar det oftast om elektrolytkondensatorer, inte om motorkondensatorer.

Så den andra delen av rådet är helt rätt - är du inte säker på hur man skall göra så låt en elektriker sköta det hela.

Utloggad Udd

Tänkte att det var bra att meddela hur jag löste problemet för er som eventuellt har samma problem. Problemet satt inte i den nya pumpen utan på kretskortet. Antingen var det en ren tillfällighet eller så hände nåt när jag satt i den nya pumpen. Hur som helst så var det ett relä på kretskortet som "fastnat" som resulterade i att pumpen fick ström på låghastighetsläget hela tiden vilket resulterade i att höghastighetsläget inte fungerade som det skulle. Pumpen fick alltså ström på båda polerna samtidigt och hela tiden på låghastighetsläget. Lämnade in kortet och lödde dit ett nytt relä och sedan dess fungerar allt som det ska!

Utloggad ChineseSpaParts

  • Chinese Spa Parts
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: England
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Chinese Spa Parts Owner
    • Visa profil
    • Chinese Spa Parts
Bra gjort Udd, nu har du sommaren att njuta av din badtunna :)
Kind Regards
Arron
Owner of Chinesespaparts.eu

Utloggad nixiz1337

Bra gjort Udd, nu har du sommaren att njuta av din badtunna :)

Hej, jag har exakt samma fel som dig. Känns som att det är ett relä som fastnar eller skickar ut fel signal för motorn går på lågfart konstant.

Hur lyckades du ta reda på att det var ett relä som fastnat?

Mvh Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan