CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?  (läst 1436 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nahlem

Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« skrivet: juni 17, 2020, 06:44:00:00 »
Tjena gott folk.

Ny här på forumet och min första tråd blir kanske lite tråkig fråga men har läst från och till om dessa poolvärme pumpar, och kunnat läsa mig till allt från att folk tappar 0.5 c i poolen till mer en så på några dagar. Mitt problem är att den tappar ganska mycket känns det som, det är inget läckage i poolen överhuvudtaget det har jag undersökt, men den tappar grader hela tiden den trots att värmepumpen går, värmepumpen verkar inte riktigt klara att hålla den på 28c som jag har inställt när temperaturen börjar hamna lite under 17c utomhus, är detta normalt eller vad tror ni?

Hur mycket skall man behöva isolera en pool för att den inte skall tappa allt för mycket temperatur bara för att vädret blir lite sämre några dagar. Från i måndags har den gått från 29.2c tills i morse idag när jag postar detta ner till 26.9c på bara några dagar och fortsätter tappa. Det känns som väldigt mycket grader den tappar per dygn. Trots isolerad pool och överdrag. Skall man verkligen behöva ha bubbelplast också på den hela tiden + överdraget för att tappa mindre C per dygn trots sommar temperaturer ute. Detta är vårat tredje år med poolen men första gången jag upplever att värmepumpen inte orkar hålla temperaturen längre.

Jag har en Värmepump av modellen Q20 från G&J, Den står tyvärr i norr riktning då det blev det naturliga ställen när vi byggde vårat hus jag och min sambo. Poolen är av markpool 8x4 meter och den har ett överdrag som jag använder varje dag så den står inte öppen helt enkelt. Jag bifogar bild på poolen samt lite värden som visas i appen som jag har om det är något som är fel inställt där så kan ni kika på detta.


Poolgiganten

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2020, 07:28:04:04 »
Låter väl mest troligt som om din värmepump tappat effekt om du inte upplevt detta tidigare?
Svårt att mäta upp tyvärr.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad henrik79

SV: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2020, 08:48:10:10 »
Låter väl mest troligt som om din värmepump tappat effekt om du inte upplevt detta tidigare?
Svårt att mäta upp tyvärr.

Är ingen expert på dessa pumpar, men vad betyder "cooling set = 27 C"? Borde detta inte vara ett högre värde typ 32 eller något, om man mot förmodan skulle få så varmt vatten i poolen, kanske efter en värmebölja och pooltaket stängt?

Med den poolen och om du bor i rätt ände av landet borde det inte vara några som helst problem att komma upp i över 30 grader den senaste veckan. Hur känns vattnet i inloppet i poolen? Jag brukar testa genom att hålla handen framför insprutet, det vattnet ska ju kännas varmare än poolvattnet om värmaren gör det den ska.

/H

Utloggad Stompen

SV: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2020, 09:48:19:19 »
Men är det verkligen något fel?

Om du har den inställd på 28 grader så tror jag den tillåts sjunka till 27grader(ungefär som du har nu) och värma till 29 innan den slår av.

Vet inte var du bor men har du kalla nätter så är det nog att den går ned till 27, men går den lägre än 27?


Utloggad Nahlem

SV: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2020, 13:24:19:19 »
Är ingen expert på dessa pumpar, men vad betyder "cooling set = 27 C"? Borde detta inte vara ett högre värde typ 32 eller något, om man mot förmodan skulle få så varmt vatten i poolen, kanske efter en värmebölja och pooltaket stängt?

Med den poolen och om du bor i rätt ände av landet borde det inte vara några som helst problem att komma upp i över 30 grader den senaste veckan. Hur känns vattnet i inloppet i poolen? Jag brukar testa genom att hålla handen framför insprutet, det vattnet ska ju kännas varmare än poolvattnet om värmaren gör det den ska.

/H

Jag vet som sagt inte därför jag frågar er, ni har säkert mer kunskaper en vad jag har, jag bor i mellersta Sverige i Västerås rättare sagt och vi har haft rätt milda nätter nu så det har inte varit några massiva skillnader från dag till natt. Om det har varit 25-28 på dagen så har vi haft runt 16-17 på natten senaste tiden.

Och jodå vattnet ut ur utblåsen är varmare. En vattnet i poolen men om poolen tappar så mycket grader trots att utblåsen är varmare då måste överdraget som jag har inte räcka till och då kanske jag får ändå köra bubbelplast och överdrag för att inte förlora för mycket värme.

Alternativt att något har hänt med värmepumpen detta år, vad vet jag som sagt inte därför jag postade alla parameter inställningar från appen om någon visste mer en jag om det kanske är någon inställning som är fel.

Låter väl mest troligt som om din värmepump tappat effekt om du inte upplevt detta tidigare?
Svårt att mäta upp tyvärr.

Känns också som om det kanske kan vara något med poolvärme pumpen men tråkigt då den är som sagt enbart 3 år gammal.

Men är det verkligen något fel?

Om du har den inställd på 28 grader så tror jag den tillåts sjunka till 27grader(ungefär som du har nu) och värma till 29 innan den slår av.

Vet inte var du bor men har du kalla nätter så är det nog att den går ned till 27, men går den lägre än 27?



Den har som sagt legat på runt 28.9-29.2 dessa dagar bor i mellan Sverige och nätterna har varit behagliga inga dropp under 16-17 grader men just nu från i Måndags har vi varit nere runt 9-10 om nätterna och då kanske den tappar snabbare en vanligt då bör jag kanske köra med bubbelplasten ändå om jag inte vill tappa mer en 0.5 på natten. Blir lite mera bök med att öppna poolen då för man behöver både ta bort överdraget och plasten. Men det kanske det är värt om den tappar bara 0.5c. Det är bara det att jag märkt av det mer det här året en tidigare.


Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Hur mycket grader skall man tappa i poolen?
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2020, 09:41:12:12 »
Men är det verkligen något fel?

Om du har den inställd på 28 grader så tror jag den tillåts sjunka till 27grader(ungefär som du har nu) och värma till 29 innan den slår av.

Vet inte var du bor men har du kalla nätter så är det nog att den går ned till 27, men går den lägre än 27?

Q20 är en inverter - den ska väl arbeta annorlunda och inte ha "tröskelvärde" på samma sätt som eb On/ Off
Har själv en P20 och den är väl motsvarande, fast då en On/ Off pump som arbetar precis som du beskriver att du ställer ett börvärde och sen kör den på tills den nått önskad temp +1 grad.
Därefter startar den igen när den ligger på önskad temp -1 grad.

Vad det gäller avsvalningen på natten så ligger min Intex Ultra 20m³ utan vidskydd men med bra bubbelplast på ett tapp på ca 2,5 - 3grader en natt som denna med ca 15 och då med helt avstängd VP och pump mellan 21:00-09:00.

 
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag