CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Röda utslag  (läst 25188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nike

Röda utslag
« skrivet: juli 21, 2011, 12:49:26:26 »
Hej!

Är nybörjare med badtunna. Den är nyinstallerad för ca 3 veckor sedan. I lördags badade vi, två vuxna och två barn. Nån dag efter, hade vi två vuxna fått röda utslag i armhålorna och det ena barnet under hakan. Det andra barnet har inte fått mer än några enstaka utslag på kroppen, men hon var inte stilla i två sekunder. För oss övriga kan man kanske misstänka att det var något på ytan som gjort det.

I tisdags började vi misstänka tunnan, så jag kollade värdena och då var klorvärdet lågt, och ph värdet högt. Så jag chockklorerade och sänkte ph värdet.

Någon som har en aning vad det kan vara, hur man behandlar det och måste vi tömma tunnan och "börja om"? Jag har en sandfilterpump och en elvärmare på den.


Jag såg ett par trådar sen innan men de är inte aktuella längre därav en ny tråd.

/Niklas

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Röda utslag
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2011, 15:07:25:25 »

Utloggad Nike

SV: Röda utslag
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2011, 10:32:33:33 »
Låter inte omöjligt utan ganska troligt... :-(

Hur går man åt det då? Ska man tömma tunnan eller det räcker med mer klor?
Någon som vet vad som orsakar det, för högt/lågt ph, för lite klor?

Nån som vet hur man behandlar det enklast eller det är doktorn som gäller?

/N
« Senast ändrad: juli 22, 2011, 11:28:08:08 av Nike »

Utloggad TeeOne

SV: Röda utslag
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2011, 14:46:50:50 »
Såhär säger folkpool:
Citera
Hur ofta behöver vattnet bytas?

Vattnet i ett spabad bör bytas 2-4 gånger/år beroende på hur många som badar och hur ofta.

Vid normalt användande, 4 personer som badar 2 gånger i veckan, och om man har kommunalt vatten så skall vattnet bytas 2-4 gånger/år. Fler badande och mer frekvent användande medför fler vattenbyten.

Har man egen brunn kan man behöva byta vatten oftare.

Ni hade inget klor, och då får ju 'skit' fäste och därtill högt ph vilket inte heller är bra. Se till att inte tappa värdena när de kommit rätt. Mät och justera löpande, mer bad mer klor. Jag är inte inläst på spasektionerna här, men här finns säkert det mesta om spakemi, du kan söka också! Ta dig tid att läsa in 'allt' :)

Och det är troligt att någon som kan just spa hoppar in här och säger mer (och bättre) än jag gjort nu!


Utloggad dajjes

SV: Röda utslag
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2011, 18:58:09:09 »
Hej!
Vi hade precis samma för några veckor sedan. Dottern fick massor så vi odlade innehållet på vårdcentralen det växte pseudomonas argenosa i dem så hela familjen behandlades med ciprofloxacin.

Utloggad Erica

SV: Röda utslag
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2011, 21:29:57:57 »
Hoppas det löste sig för er alla... Badtunnor och spas ställer ju helt klart högre krav på vattenrening och kemi än vanliga pooler. Vattenmängden är liten och temperaturen hög så om förhållandena blir gynnsamma för bakterier och de börjar växa till så kan det gå jättefort. I en pool har man ju både andra vattenvolymer och framför allt klart lägre temperatur normalt. Spatemperatur är ju tyvärr trivseltemp för många mikroorganismer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag