Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lerbotten i poolgropen  (läst 8634 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Lerbotten i poolgropen
« skrivet: juli 04, 2010, 19:47:50:50 »
Vi har hastigt och lustigt blivit poolägare (byggsats i garaget från Folkpool ;)). Gropen är grävd, dräneringsbrunnen på plats, markduken istoppad och en decimeter singel samt dräneringsrör islängt. Då uppstår en fråga: På vissa ställen på botten känns det som gungfly när man går på singlet. Törs man tro att det kommer bli stabilt när vi slängt på ytterligare 20 cm singel och paddat ordentligt? Om inte, hur sjutton ska man fixa det?  <help>
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2010, 19:53:57:57 »
Hur menar du med gungfly?

Är det singel eller makadam du har haft i?  Singel blir inte samma hållfastighet.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2010, 20:06:36:36 »
Ja, det sviktar alltså när man trampar på vissa ställen (grundvattnet som ska dräneras bort?). Vi har singel 8-16 enligt Folkpools rekommendationer.
Men, som sagt var - ungefär 20 cm till ska ju fyllas på, så förhoppningsvis stabiliseras väl botten?
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2010, 20:53:57:57 »
Förstår din oro. hur var lerbotten innan du la på gruset? fast eller svampig?

Hur lång tid tog det mellan grävning o grusning...mao finns det anledning att tro att vatten har med tiden kommit fram?

Folkpool var supertydliga med mig att INTE använda singel för att få bästa möjliga stabilitet, bärkraft, dränering och kappilärbrytning. Jag vet att många använt singel istället men jag kan inte förstå varför då det är sämre o dyrare för detta ändamål. (bla straffskattebelagt)

Om du gräver ner i gruset med handen, är det torrt eller fuktigt?

Spontant så tror jag det kommer gå bra när allt satt sig :)


Utloggad Linkan222

SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2010, 21:23:27:27 »
Singel är väl ett vanligt uttryck för det som egentligen heter makadam. Jag som byggare använder bara "singel" innan man gjuter plattor fast det egentligen är makadam 8-16

Jag hade samma problem i min grop. Hade precis plockat ur sten efter sprängning när det började ösregna. Hade ca 1m2 där vi tagit upp en sten ca 50cm ner och lagt på några skopor med massor. Tyvärr hann vi inte padda detta innan regnet vilket resulterade i en geggamoja pöl med 50 cm djup.
Jag skottade rent duken och öppnade en fyrkant, skottade ur lös lera och pumpade ur vatten. Bottnade med lite sten och fiberduk och mer makadam sen blev det skapligt. Efter 4-5 dagars torkväder hade det satt sig.

Vet inte riktigt hur det blir med tjockare lagar makadam på men det borde stabilisera mer. Har ni ingen "enkel" lösning på problemet skulle jag prova att fylla upp och padda. Förhoppningsvis hjälper det fina vädret till också.


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2010, 21:34:47:47 »
Singel är väl ett vanligt uttryck för det som egentligen heter makadam. Jag som byggare använder bara "singel" innan man gjuter plattor fast det egentligen är makadam 8-16

Näää, singel är grus. Men det finns många som inte riktigt vet skillnaden mellan grus o kross.
http://www.ballastsverige.se/vara-produkter/Grusprodukter/Singel/

Är det så att TS har fått singel och inte makadam som han skriver kan det bli lite jobbigare att fixa till det.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2010, 22:11:59:59 »
Tack för era svar. Vi beställer hem makadam i stället för singlet och testar med det. Singlet kan väl komma till användning när det är dags för återfyllning. Så får vi hålla tummarna för att det blir stabilt.  :)
Förstår din oro. hur var lerbotten innan du la på gruset? fast eller svampig?

Hur lång tid tog det mellan grävning o grusning...mao finns det anledning att tro att vatten har med tiden kommit fram?


Det tog några veckor mellan grävning och grusningen som påbörjades idag. Lerbotten var något svampig, det har ju kommit en del regn.
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Olof

SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2010, 23:12:57:57 »
Singel är inte grus!!! Singel är av naturen (inlandsisen) slipad, rundad småsten. Makadam är sprängd sten av samma storlek med vassa kanter. Grus är ett material som består av en blandning av fraktionen 0-12mm. Oavsett vad din länk säger! Allt som står på nätet är inte sant....
« Senast ändrad: juli 07, 2010, 23:33:36:36 av Olof »

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2010, 23:45:24:24 »
Singel är inte grus!!! Singel är av naturen (inlandsisen) slipad, rundad småsten. Makadam är sprängd sten av samma storlek med vassa kanter. Grus är ett material som består av en blandning av fraktionen 0-12mm. Oavsett vad din länk säger! Allt som står på nätet är inte sant....

Jag trodde vi var helt med det klara att singel är grus och inte kross. Singel är siktat grus i specifika dimensioner och som du skriver ett naturmaterial som skapades under inlandsisen.

Ta Wikipedia eller vilken annan källa som helstg och se efter:

Wikipedia:
Grus, stenmaterial med dominerande kornstorlek mellan 2 mm och 6 cm. Genom siktning av naturgrus i såll delas materialet upp i olika tekniska kvaliteter. 0-8 mm betecknas som fingrus, 5-64 mm som Singel, 0-70 mm som bärlagergrus och 0-300 mm (osiktat) som fyllnadsgrus. Singel används som dräneringsmaterial och för utdrygning av betongblandningar. Bärlagergrus används för vägunderbyggnad utanpå vägens bottenmaterialet.

btw, makadam är inte sprängt till sin storlek utan krossad sprängsten.

Utloggad Olof

SV: Lerbotten i poolgropen
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2010, 23:51:57:57 »
Exakt!! Genom siktning kan man få singel av grus!!!!!!!!!!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan