Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på pump?  (läst 4181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooleraren

Storlek på pump?
« skrivet: augusti 05, 2007, 20:48:44:44 »
Hur stor pump ska man använda till en pool på 4x8m 1,50djup? spelar det någon roll om man ska köra solfångare?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Storlek på pump?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2007, 21:02:01:01 »
Enligt några poolföretag så ska du ha 1 hk o det kan man ha ända upp till ca: 4*10.
Då är det inga problem att köra solfångare också. Har kollat Sv.Pool.Fab o Miami.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad pooleraren

SV: Storlek på pump?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2007, 21:06:33:33 »
Tack!

Utloggad matskv

SV: Storlek på pump?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2007, 23:03:03:03 »
Jag har nyligen bytt pump till min pool som är på 42 m^3.  När jag tittade på pooltillverkarnas val av pumpar hade jag funderat på en 0,75 kW (1 hk) pump.  Efter det att jag pratat med en pooltillbehörsleverantör så valde jag en Pahlenspump på 0,55 kW.
Jag fick därefter problem med ett gammalt sandfilter och vid kontakt med sandfilterrepresentanten så tyckte han att flödet genom filtret var alltför för stort och att jag borde valt en mindre pump.  Hade jag haft en solvärme panel (med det extra tryckfall detta ger) så kan min pump varit rätt val.

Mina funderingar efter detta är följande:
1.  Välj en  pump som ger tillräckligt flöde för storleken på poolen vid de tryckfall som finns i anläggningen. Kolla pumptillverkarnas pumpkurvor.
2.  Se till att ha ett sandfilter som klarar flödet från pumpen (lägre flöde ger bätter rening).  Jag hade svårt att hitta information (på internet) om reckommenderade flöden i filter som säljs.  Hemmapooler där det inte badas lika mycket i som i publika pooler kan ha ett högre flöde i sandfiltret än publika pooler.
3.  Fundera på om du inte skall någon proffs hjälpa till att välja pump/filterkombination.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag