CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 50% dyrare pool!?  (läst 19628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolarn

50% dyrare pool!?
« skrivet: november 13, 2005, 20:05:26:26 »
Hej!

Vi bor strax norr om Åkersberga på landet och har gått och sugit på pool-karamellen i ett år snart.
Tidigt bestämde vi oss för en njurformad pool med trappa.

Nu har vi kommit så långt med vårt poolprojekt att två offerter har trillat in.

Den ena är ifrån Miami-pool på ca 97' och den andra offerten kommer från Folkpool och är på nästan det dubbla ???

Vad är detta frågan om :o

Är det vi som ska bli lurade eller håller försäljaren på att lura sig själv?

Är kvaliteten så skiftande eller vad är det som händer :(

I skrivande stund är valet av poolleverantör givet men vi vill höra vad ni har att säga.

Vi återkommer gärna med fler frågor då vi båda är pool-noviser.

MVH
Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Poolgiganten

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #1 skrivet: november 13, 2005, 22:01:39:39 »
Är du säker på att dom har räknat på samma "ingredienser" vad gäller tex.poolstomme, storlek, poolskydd, mm?
Det låter lite konstigt att det skiljer så mycket.

Mats_61

Utloggad Fia

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2005, 22:10:31:31 »
Jag har alltid tyckt att Folkpool är dyra!!
Jämför man paketen så framkommer en markant skillnad.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #3 skrivet: november 13, 2005, 22:39:23:23 »
Folkpools friformpooler är inte deras egna, det är Joro-plankan som dom tradar, det är klart att det kan bli lite dyrare än om det varit deras produkt, men 50% upp.... ???
Sen vad gäller Folkpools priser rent allmänt så kan jag hålla med Fia om vad hon säger, paketen som jag  har sett innehåller inte komponenter av samma kvalitet och är inte så kompletta som t.ex Miami och Sv.poolfabriken.

Men Folkpool är ena rackare på att annonsera så dom är nog dom mest kända på marknaden!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolarn

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #4 skrivet: november 13, 2005, 22:49:52:52 »
Folkpool är en Formpool 5.8x8.7x1.44 badyta 38m2 och volym 52m3

Miami-Pool kidney 4984 4.9x8.4x1.45 badyta 32,5m2 och volym 42,3m3

Visst skiljer det lite men storleken större Miami-pool kidney kostar bara 2900:- mer och har en volym på 47.6m3.

Trappan är 1000:- dyrare hos Miami och värmeväxlaren är betydlig dyrare hos Folkpool.

Jag kan förstå att det kan skilja en del men.....

Bara formpooldelen och liner kostar 15000:- mer hos Folkpool och sedan tillkommer pump, filter, avlopp osv som redan ingår i Miamis 74'.

Obegripligt >:(

Jag har inte hunnit prata med någon av försäljarna ännu men ::)

Är mina offerter orimliga åt det ena eller andra hållet?

Miami-pool har en kampanj månaden ut med 12% rabatt på allt man beställer i poolpaketet. Låter rätt bra i mina öron.

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #5 skrivet: november 13, 2005, 23:04:26:26 »
Du får väl ta ett snack med Folkpools säljare och fråga varför dom är så dyra.
Sen är det väl bara haka på kampanjen som Miamipool har och beställa därifrån  ;).
Svårt att tro att Folkpools grejor ska vara så mycket bättre så att det är värt alla dessa pengar det verkligen skiljer.

Mats

Utloggad Fia

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #6 skrivet: november 13, 2005, 23:08:18:18 »
Jag tror det är som RLA säger att Folkpools joraplanka är betydligt dyrare än Maimis varmgalvade stålplåt.
Där har du nog den största skillnaden. Joraplankan är återvunnen polyeten(?). Den är inte billig men förmodligen väldigt hållbar!!
Håller med Mats, haka på Maimis kampanj!
« Senast ändrad: november 13, 2005, 23:10:00:00 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolarn

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #7 skrivet: november 13, 2005, 23:30:00:00 »
Verkar konstigt att en plastplanka ska vara så mycket dyrare än plåt nu när kineserna är på frammarsch och köper upp allt de kommer åt. Nåja, jag ska prata med Folkpool och höra.

Mats jag såg at du "kommer att" värma poolen med värmepump. Vilken typ av pump tänker du på? Själv går jag i tankarna att koppla till en luft/vatten pump för att stötta under tiden eventuella solpaneler, vakuum?, inte orkar.

Jag läste någon tråd om en datorstyrd temperaturavläsning av vattentemperaturen. Kanske finns det någon dataguru som kan snickra ihop ett program för styrning av alla system som man vill koppla ihop?

Sov gott

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #8 skrivet: november 14, 2005, 22:51:42:42 »
Hej Poolarn

Angående värmepump så blir det en Nibe fighter 1100 på 8,5 kw.
När jag grävde hålet för poolen så grävde jag även ner 600 meter slang.
Vp:n ska då värma huset och tappvarmvattnet på vintern och poolen på sommaren.
Kommer på sommartid att även värma en acktank på 5oo liter som sedan är kopplad till en värmeväxlare för poolvattnet.

Får väl se sen hur det hela kommer att fungera   ::)

Mats_61

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #9 skrivet: november 14, 2005, 23:44:01:01 »
Kommer på sommartid att även värma en acktank på 5oo liter som sedan är kopplad till en värmeväxlare för poolvattnet.

Får väl se sen hur det hela kommer att fungera   ::)

Mats_61
Hej
Varför ska du gå omvägen via en acc tank?
Borde det inte vara bättre att köra flytande kondensering direkt mot vxl?
Eller har jag missat nå't?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #10 skrivet: november 15, 2005, 22:12:17:17 »
Hej RLA
Jag är också lite osäker på varför man borde ha en acktank.
kan det vara för att vp:n bara har fast kondensering?
Och att den får en jämnare gång vad gäller antalet start/stopp.
Det är leverantören som har projekterat systemet och han är enligt många väldigt duktig på detta, Ska kolla upp det innan vi kör igång installationen  ;)

Mats_61

Utloggad Poolarn

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #11 skrivet: november 16, 2005, 20:48:41:41 »
Nu har jag pratat med försäljaren på Folkpool. Mycket riktigt så är det "plastbiten", Jora-plankan som är dyr. Han berättade helt ärligt att de har mycket svårt att konkurrera med andra formade pooler. Ett annat problem är att det inte finns någon standard liner till formpoolen kidney om man vill ha trappa till.

Det betyder att de måste skicka en gubbe hem till oss för att svetsa poollinern på plats. Klart det blir dyrt!

Ack tanken om acktanken. Jag hade också en fundering om att koppla sol och acktank till poolen, den har jag släppt nu. Efter att ha funderat inser jag att det inte är lönsamt i dagsläget att investera i solfångare eftersom vår svenska el fortfarande är så billig. ;)

Jag gjorde ett försök att tänka "grönt" men det höll inte ekonomiskt i längden. Jag får satsa på solceller för att bli självförsörjande på el. I framtiden! Nu är detta alternativ alldeles för dyrt.

Som jag förstår, Mats, är det en markvärmepump du pratar om. Själv har jag funderingar på en Thermia Atria luft vatten. Jag väntar på en offert där värmeväxlaren till poolen ligger med. Thermia har tänkt på uttag för pool på sin vv beredare/acktank men bryr sig inte om solen då man tycker att värme till poolen på sommarn blir så billig ändå. COP omkring 5 på sommaren.

Hur har ni andra isolerat era pooler?
Er pool RLA var ju inkapslad med täta "frigolitplattor". Är det en option eller var det självtillverkat?

Hur mycket tillkommer i kostnad och arbete med en sådan lösning?

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Fia

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #12 skrivet: november 16, 2005, 22:12:00:00 »
Vi har inte isolerat vår pool och ångrat det många gånger!! Jag hade inte hittat till detta suveräna forum när vi byggde, och hade ingen att rådfråga. (Förutom poolföretaget)
Du spar en hel del värme om du isolerar och varmt vill man ju ha!! Jag älskar att bada, men inte i en kall sjö.
Mitt råd: Tag den utgiften och njut av varma bad! ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #13 skrivet: november 16, 2005, 23:41:47:47 »
Ett annat problem är att det inte finns någon standard liner till formpoolen kidney om man vill ha trappa till.

Ska det vara liner i trappan? vi har bara gelcoten som yta!

Citera
Som jag förstår, Mats, är det en markvärmepump du pratar om. Själv har jag funderingar på en Thermia Atria luft vatten. Jag väntar på en offert där värmeväxlaren till poolen ligger med. Thermia har tänkt på uttag för pool på sin vv beredare/acktank men bryr sig inte om solen då man tycker att värme till poolen på sommarn blir så billig ändå. COP omkring 5 på sommaren.

Vi köpte solpanelar, skulle jag göra om projektet skulle jag säkert köpa en L/V-VP i stället, det är samma pengar fast garanterat varmt i vattnet! Nu har jag en berg-VP som försiktigt ska kopplas in, får värma till 25 grader sedan får solpanelrna göra resten, vill ju inte tömma berget på energi till vintern....!

Citera
Hur har ni andra isolerat era pooler?
Er pool RLA var ju inkapslad med täta "frigolitplattor". Är det en option eller var det självtillverkat?

Hur mycket tillkommer i kostnad och arbete med en sådan lösning?

Det är vanliga markskivor 50 mm från byggvaruhuset, fanns ej hos Miamipool. Jag klippte ett sticksågsblad så att sågen sågade ca 45 mm ner i skivan, då gick den hjälpligt att böja, punktlimmade med PL200 och ser då ut som plattor på utsidan, mot stommen är den däremot heltäckande.

Arbete? mycket tråkigt för det var visserligen lättsågat men väldigt många meter.....

Kostnad? kommer inte ihåg....men det var knappast en stor utgift i mitt projekt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #14 skrivet: november 16, 2005, 23:51:05:05 »
Hej RLA
Jag är också lite osäker på varför man borde ha en acktank.
kan det vara för att vp:n bara har fast kondensering?
Och att den får en jämnare gång vad gäller antalet start/stopp.
Det är leverantören som har projekterat systemet och han är enligt många väldigt duktig på detta, Ska kolla upp det innan vi kör igång installationen  ;)

Mats_61


För att värma poolen effektivt kör du direkt mot en vxl, detta för att få så låg temp som möjligt ut från VP = hög COP. vxl måste ha en hög kapacitet så VP blir av med energin.

Med acctank tänker väl leverantören att du ska hetta upp den med VP och sedan shunta ut lagom med varmvatten till en vxl? = mycket dålig COP

Har du bara en vxl som blir av med energin blir det inga problem med start/stopp heller

Be leverantören att beskriva vad han avser och resonerar, återkom här eller på www.varmepumpsforum.com där en del av medlemmarna är rena "Einsteins" i VP-ämnet!

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolarn

Re:50% dyrare pool!?
« Svar #15 skrivet: november 17, 2005, 00:03:27:27 »
Folkpool har en annan typ av konstruktion och lägger trappan inne i poolen under linern. Snyggare trappa än Miami men en dyr lösning. Detta är anledningen att svetsgubben måste komma och svetsa ihop linern igen. Dock hade det varit ett alternativ för dig RLA med tanke på din alternativa (snygga) trapplacering.

Vår vp är främst till huset och en investering på dryga 100' dock tror jag att det kan vara bra för pumpen att gå även på sommaren.

Det såg ut som om dina isolerskivor vara av tätare kvalitet än vanlig frigolit! Stämmer det och är detta nödvändigt? Vad tror du, LRA, med erfarenheten bakom dig, om att limma 10 eller 20 mm frigolit i flera lager på poolsargen? Då slipper man allt sågande ::)

Om någon annan har andra idéer är de välkomna.
 ;)
Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #16 skrivet: november 17, 2005, 00:21:10:10 »
Vår vp är främst till huset och en investering på dryga 100' dock tror jag att det kan vara bra för pumpen att gå även på sommaren.
Den går i.o.f.s även på sommaren då den tillverkar VV, men VP och pool är en bra kombination då framledningstempen kan hållas extremt låg

Citera
Det såg ut som om dina isolerskivor vara av tätare kvalitet än vanlig frigolit! Stämmer det och är detta nödvändigt? Vad tror du, LRA, med erfarenheten bakom dig, om att limma 10 eller 20 mm frigolit i flera lager på poolsargen? Då slipper man allt sågande ::)
Poolarn

Jo, dom är tätare än vanlig frigolit, det är ju markskivor!! Det blir nog lättare jobb med flera lager tunna skivor! och så slipper du allt jäxxxxla sågspån!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:50% dyrare pool!?
« Svar #17 skrivet: november 17, 2005, 21:50:28:28 »
Hej RLA
Angående acktanken så tyckte jag som dig, men vad vet jag?? :-\
Jag ska ställa frågan på värmepumpsforumet, brukar logga in där ibland.
Jag har kvar min elpanna, tänkte koppla vp:n så att den värmer pannan med sin varmvattenberedare först innan den sen ska värma acktanken.

Mats_61



Utloggad Villing/d96villi

SV: 50% dyrare pool!?
« Svar #18 skrivet: april 29, 2006, 01:07:51:51 »
Hej!

Får se om någon ser detta..... Hur som helst, ett väldigt trevligt forum. Får man fråga vad du köpte för pool, blev det miami eller folkpool? Helt klart har foolkpool en mycket snygg lösning, och vi står själva i begrepp att faktiskt handla av folkpool, men jag är nyfiken på vad ni gjorde och era erfarenheter av det.

Tack på förhand,
Björn

Utloggad Poolarn

SV: 50% dyrare pool!?
« Svar #19 skrivet: maj 01, 2006, 10:49:07:07 »
Till slut blev det en miami pool!

Anledningen var att folkpoolen i det utförande som miami pool har som standard skulle ha kostat ungefär det dubbla. Detta beror på att folkpool inte har några färdiga liners till formpoolerna utan måste skicka ut någon som svetsar linern på plats.

Om man vill ha en väldigt speciell form är nog folkpool enda alternativet, men räkna då med att ta fram STORA plånboken.


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag