Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Murad pool utan dränering  (läst 25320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbelu

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #30 skrivet: januari 19, 2012, 13:49:25:25 »
Ja, dräneringsfrågan tvistar de lärda om....Efter att nu haft noggranna genomgångar med såväl Wellpoint (arbetar enbart med grundvattenfrågor) samt två av de mest välrenommerade poolbyggarna i Skåne (byggt pooler i 30 år) så är det fascinerande att höra vad de säger. Jag bor i Skanör-Falsterbo där grundvattnet är EXTREMT högt, och det forsar som Niagarafallen.....Vissa "nya" poolbyggare säger att man måste dränera så är det inget problem. Kan någon tala om för mig vad dräneringsrör nedlagda runt poolen skall göra åt det? Det faller på sin egen rimlighet. Visst kan de pumpa undan en del, 10 meter bort, men dom mängderna vi har så är det bara till kråkorna. Om man har grundvatten som ligger i nivån med botten på pollen är det en annan sak, då kan man väl hålla torrt så att säga. Vad är då riskerna hos mig? Ja, inga säger de flesta, de som är kunniga vill säga.  Att en pool skall lyfta när vattennivån i poolen är högre än grundvattennivån är ju bara nonsens. Om det blir en översvämning, ja då kan det bli problem. Företagen i fråga har byggt ca 300 pooler i samtliga material (även San Juan glasfiber) och har ALDRIG, under 30 år, varit med om den problematiken som en del förståsigpåare här säger....Lite märkligt?!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #31 skrivet: januari 19, 2012, 20:49:59:59 »
Lyfta lär den inte göra så länge som du inte tömmer den. Problemet blir uppvärmningskostnaden. Själva poolen ger inget värmemotstånd alls nästan, så du måste värma upp grundvattnet till pooltemperatur i poolens närhet och eftersom grundvattnet omsätts av naturen så rinner värmen bort - m.a.o. mycket höga uppvärmningskostnader. Kan du åstadkomma isolering som är liksom tätklistrad mot poolen och dessutom vattentät åtminstone till den grad att vatten inte kan cirkulera runt poolen så kanske du kan få ned uppvärmningskostnaderna till rimliga nivåer.

Nej pumpa bort vattnet några meter hjälper ju ingenting om du har vattengenomslläpplig mark som det verkar vara. Vattnet rinner ju genast tillbaka. Skulle jag själv mura en pool under sådana förhållanden så skulle jag höja poolen så mycket över mark att jag får botten att stå torrt trots allt. Det går ju alltid att bygga ett snyggt däck runt det hela. Du tycks ju ha ett läge där det t.ex. vore helt hopplöst att försöka bygga ett hus med källare - du skulle bara få översvämning hela tiden om det inte finns någon chans att dränera bort vattnet.

Att nästan alla förluster går uppåt stämmer om du inte täcker din pool när du inte badar. Men en övertäckt pool ger helt andra värden. Vi har en inomhuspool, den är isolerad men den första tiden körde vi utan täckning uppåt. något som vi snabbt ändrade p.g.a. fuktproblem ochhöga uppvärmningskostnader. Efter att vi började täcka den är energiförbrukningen en bråkdel av den tidigare. Men skulle poolen ha kallt grundvatten runt sig så skulle givetvis mycket värme dra sig ut den vägen, om man nu inte kunde limma tät isolering mot den. Visst, kan man få till en termosflaskmodell funkar det nog, men klarar man det isoleringsmässigt ?

Utloggad Tobbelu

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #32 skrivet: januari 20, 2012, 08:59:28:28 »
jag kommer se till att poolen jag väljer har en mycket bra isolering. Vad gäller kylan i grundvatten så är det ett egentligt problem först med vattnet som ligger under hela poolen, dvs på den nivån. Men visst är det viktigt med bra isolering.

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #33 skrivet: januari 20, 2012, 16:20:26:26 »
men hallå.. är det någon här som har grundvattnet i marknivå???låter nästan så. typ poolen som båt :) :D De flesta hamnar väl i de läget att vid enstaka tillfällen kommer grundvattnet i kontakt med botten och hur man räknar det bortfall detta ger vet jag inte men som med allting annat man går in på på djupet så blir det extremt åt alla håll o kanter..  :-X

jag har OM solen lyser varmt o gott i poolen hela sommaren och det kostar inget.. <sol> med eller utan grundvatten.. och vad nu tempen på den kan vara så högt upp vet jag inte.. det kanske värmer istället ..  >rulla<
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan