VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rimligt?  (läst 2672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hatari

  • Gäst
Hatari
Rimligt?
« skrivet: juli 29, 2012, 08:55:31:31 »
Är total oskuld när det gäller allt vad pooler innebär!
Så här kommer en fråga som kanske är omöjlig att svara på, men...

Är i startgropen att beställa en 4x8m markpool. Försäljaren säger att med totalentreprenad kommer notan att hamna på ca 300.000kr.
Då ingår mosaikliner, luftvärmepump, isolerande överdrag, markarbete, trädäck runt poolen (ca 60kvm)
Är detta rimligt?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Rimligt?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2012, 09:31:59:59 »
Det kan det vara. Och det kan vara helt fel.

Har du en vattenpump som kostar 1500, 3500, 10000 eller 14000?
Luftvärmepump som kostar 5 eller 15000?
Överdrag kan kosta från ingenting till hela din budget.
Markarbete kan kosta från några tusen till hela din budget.

Osv osv.

Den enda som kan svara på om det är ett rimligt pris eller inte är du själv och svaret får du genom att fråga fler som säljer samma sak. Baserat på de uppgifter du lämnat är det tjänstefel att säga att det är mycket eller lite - att det kan kosta 300k är dock tveklöst sant.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Rimligt?
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2012, 14:41:18:18 »
Håller helt med.. jag skall köpa en bil säljaren säger att den kostar mig 600000kr, kan det stämma........ ungefär samma omöjliga fråga

Utloggad deppa

SV: Rimligt?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2012, 09:59:58:58 »
Som sagt, det beror på vad som står i offerten. Är det bra grejjer tycker jag det låter rätt billigt. Att ha någon som gräver, dränerar, gör grund m.m. är inte billigt. Mitt bygge av en 4*8 inkl trätrall och pooltak kostade ca 250000 men då är det rätt dyr utrustning inkl saltklorinator och så hade jag kompisar som kunde hjälpa mig med grävandet. Specificera gärna vad som ingår så kan du nog få bra svar härifrån.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad p_kerttu

SV: Rimligt?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2012, 09:57:27:27 »
Som sagt så beror det på många faktorer, dom tar ju i för att värja sig från risker, och dom skall ju faktiskt tjäna pengar också. Jag kollade runt lite och beslutade mig för att göra allt själv.

Grävning fick jag offert på 30k. Beställde istället hem grävare själv och betalade 15k, då ingick 4 lastbilsflak till deponi.
Montering av pool gav PK offert på 40k. Jag tycker det låter i överkant och väljer att göra det själv. Jag vet dessutom inte hur jag vill ha mina speciallösningar ännu så jag kommer prova mig fram.
Trädäck dryga 100m2 offert på 150k. Materialkostnad är ca 30k så där tycker jag också att det är väl i överkant med 120k i arbete.

Utloggad nyburjare

SV: Rimligt?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2012, 10:11:42:42 »
Det får man ju hoppas...att dom vill tjäna pengar och naturligtvis kan man aldrig konkurrera med eget arbete, jo om du måste ta tjänstledigt.
Inkl resor,traktamenten kan du lätt räkna med 1200 kr i timmen, jämför tex med en märkesverkstad dom ligger där.det innebär ca 100 timmar, ca 7 dagars jobb för 2montörer för trädäcket,låter rimligt om det innebär underarbete,trakt,resor

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan