VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skimmer eller ej?  (läst 4892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axelexa80

Skimmer eller ej?
« skrivet: maj 14, 2014, 21:00:53:53 »
Hej! Ska installera min 2300 liters 8-kantiga glasfibertunna i helgen. Fick tips här på forumet om att köra med skimmer till mitt sandfilter. Men nu börjar jag fundera lite innan jag sätter sticksågen i baljan.

Jag förstår att ytreningen blir optimal med skimmer men jag kan ju även håva upp skiten eftersom inte baljan e så stor. Jag börjar fundera på om jag inte ska köra med in och utlopp en bit ner i karet istället. Jag förstår att det inte e bra med stora partiklar i sandfilterpumpen men jag tänker att jag sätter ett skydd vid insuget typ som ett rostfritt galler eller nät....?

En annan tanke jag har som gjort mig lite fundersam är att  visst borde det bli problem om vi har en lagom vatten nivå typ upp till hälften på skimmern och sedan hoppar 6 vuxna karlar i , då borde det nästan svämma över eftersom jag bara har ca 10 cm upp till kanten? O sen när alla hoppar upp så kanske skimmer suger luft o så blir ett problem den vägen så att säga istället?

Oroar jag mig i onödan eller ???

/Axel

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Skimmer eller ej?
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2014, 16:53:25:25 »
Jag kör en intex skimmer som man fäster på kanten :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Mudsharl

  • Gäst
Mudsharl
SV: Skimmer eller ej?
« Svar #2 skrivet: april 22, 2015, 12:07:32:32 »
Jag köpte nyligen en skimmer som hängs över kanten. Det är som en hink med en silkorg i och en inre cylinder vilken flyter i hinken. På så vis anpassar den sig efter vattennivån i tunnan. Utsug i botten av hinken. Fungerar suveränt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan