VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur fungerar filtret?  (läst 2325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spajonas

Hur fungerar filtret?
« skrivet: december 08, 2019, 16:34:45:45 »
Det är antagligen jag som är en idiot, men jag frågar ändå ...  >rulla<

Jag har ett Viskan Donsö med ett lamellfilter som har hål rakt igenom. Detta trär man på ett fäste i botten av filterbehållaten som passar i det genomgående hålet. På ovansidan av filtret sitter inget dikt an utan det är ett ganska stort glapp upp till filterlocket.

Jag förstår inte hur detta fungerar ... Det suger vatten genom det genomgående hålet i filtret och då renas det ju inte ... En del vatten sugs antagligen genom lamellerna men långt ifrån allt.

Kan någon förklara detta?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur fungerar filtret?
« Svar #1 skrivet: december 08, 2019, 19:13:48:48 »
Det låter ju onekligen som om det antingen fattas någon slags lock/toppdel till det genomgående hålet eller som om det inte är rätt filterpatron till detta filter.  Är du säker på att det är rätt filter till rätt bad ?

Utloggad spajonas

SV: Hur fungerar filtret?
« Svar #2 skrivet: december 08, 2019, 19:27:00:00 »
Det låter ju onekligen som om det antingen fattas någon slags lock/toppdel till det genomgående hålet eller som om det inte är rätt filterpatron till detta filter.  Är du säker på att det är rätt filter till rätt bad ?

Filtret satt i vid leverans ...

Utloggad Erica

SV: Hur fungerar filtret?
« Svar #3 skrivet: december 08, 2019, 20:11:19:19 »
Det utesluter ju i och för sig inte att det kan ha skett ett misstag eller en felmontering.

Utloggad Telekiter

SV: Hur fungerar filtret?
« Svar #4 skrivet: december 09, 2019, 11:06:12:12 »
Då är det nått som fattas. Det ska inte flöda vatten direkt genom hålet i mitten av filtret. Är filter-skimmern (nätkorgen) fastsatt korrekt? Den är lite knepig att montera ihop om delarna har ramlat isär (lite av ett pussel sätta ihop den) när den inte suttit i spabadet. Denna ska va monterad så att den följer med vattenytans (den höjs och sänks ju beroende på hur många som badar) nivå.

/Urban.

Utloggad spajonas

SV: Hur fungerar filtret?
« Svar #5 skrivet: december 09, 2019, 21:14:46:46 »
Tack för era svar!

Jag ringde Viskan idag och det visar sig att lövkorgen som även täpper till ovansidan av filtret saknas. De skickar en till mig pronto.

Kanske detta förklarar att jag flera gånger sedan jag köpte Spa:at i augusti haft mjölkigt vatten eftersom filtret, så att säga, gått på helfart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag