VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Montering av undervattenbelysning Neptun  (läst 5408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Montering av undervattenbelysning Neptun
« skrivet: juli 12, 2009, 11:48:42:42 »
Hej

Jag har just monterat en undervattenslampa i min plåtpool men är lite osäker på lite saker.

Belysningen är från Neptun och den enda beskrivningen som fanns med var på tyska och hemsidan hjälpte inte mycket.
Belusningen består av en stor plastbehållare som monteras på baksidan av poolsargen, sen finns det en packning med klister på den ena sidan, denna har jag satt mellan liner och plåtvägg på insidan av plåten, sen kommer linern och sen kommer det en klämlist på insidan av linern som man skruvar ihop alltsammans med och då förmodar jag att det kommer vara tätt mellan liner och klämlist om allt är som det ska.
sen monteras lampan utanpå denna klämlist med två skruvar in i bakstycket men utan ngn som helst packning om jag läser instruktionen rätt. dessutom har jag en väldigt tunn rund(samma storlek som lampan) plastfolie som jag inte vet var denna ska sitta?

Nu har jag några frågor angående denna monteringen,
är det meningen att själva plastbehållaren ska fyllas med vatten? Eftersom där inte finns ngn packning mellan lampan och huset och att man ska kunna byta lampan fast poolen är fylld?
ska den tunna plastfolien som finns med sitta på utsidan mellan bakstycket och plåten som ngn sorts tätning där isåfall?

Lampan heter Neptun Unterwasserscheinwerfer: UWS 300 W 12 V

en liknande beskrivning som min finns här(den nedre bilden): http://www.pahlen.se/images/belysning/reserv/Reserv_300_all.pdf men här finns ingen plastfolie med i denna beskrivning.

Hoppas jag fick med en utförlig beskrivning av mitt problem och att ngn har svar på dessa frågor.

mvh Stefan

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Montering av undervattenbelysning Neptun
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2009, 12:50:57:57 »
Vågar ej svara på vad den mysteriska plastfolien är för något, kanske en mall för håltagning?
Lamphuset ska fyllas med vatten, 90% av all poolbelysning är vattenkyld.

Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av undervattenbelysning Neptun
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2009, 13:14:19:19 »
Vågar ej svara på vad den mysteriska plastfolien är för något, kanske en mall för håltagning?
Lamphuset ska fyllas med vatten, 90% av all poolbelysning är vattenkyld.
OK
jag fyllde på vatten precis och det läckte lite på utsidan så nu åker lampan av igen och flytande tätning på utsidan så får vi se om det hjälper.

Tack för svar

Utloggad Alvsson

SV: Montering av undervattenbelysning Neptun
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2009, 19:08:05:05 »
Vi har precis monterat lampor av annat märke, men principen är nog den samma.

Först skruvades "plastpottan" fast i plåten. Sedan en självhäftande packning på det. Sedan liner, och en packning till, sedan frontplatta. Nu skär man hålet och till sist kommer själva lampinsatsen i den nu vattenfyllda pottan.

Plastfolien är precis som föregående inlägg sa, en mall om du ska borra eget hål. Så fick vi dessa bitar förklarade för oss.

Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av undervattenbelysning Neptun
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2009, 22:58:03:03 »
Vi har precis monterat lampor av annat märke, men principen är nog den samma.

Först skruvades "plastpottan" fast i plåten. Sedan en självhäftande packning på det. Sedan liner, och en packning till, sedan frontplatta. Nu skär man hålet och till sist kommer själva lampinsatsen i den nu vattenfyllda pottan.

Plastfolien är precis som föregående inlägg sa, en mall om du ska borra eget hål. Så fick vi dessa bitar förklarade för oss.
Tack för er hjälp idag, jag tog av lampan igen, drog på lite flytande packning mellan "plastpottan" och plåtväggen och nu verkar det som det är tätt, plåten är ngt korrigigerad och jag tror det var det som ställde till det.
Vi kom även fram till idag att plastfolien som var självhäftande förmodligen var en täckfolie för själva hålet vid montering i en murad vägg som skydd vid putsning?

mvh Stefan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag