VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.  (läst 11042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #20 skrivet: januari 27, 2021, 17:37:57:57 »
Nu är vi inne i början på December och jag har hunnit få upp en del trall och även glasstaketet på poolens kortsida.

Mot vägen ska det sedan sättas helt plank medan det mot trädgården ska vara likadant staket som den andra altanen.

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #21 skrivet: januari 27, 2021, 17:46:07:07 »
Mitten på December bara en vecka kvar till Julafton så monterades pooltrappan.

Fick såga bort ca 1-2 cm på ena trappsteget för att få det att passa. Fäste trappstegen (cellplasten) med Biltemas fogskum vinter.

Längre har jag inte hunnit med i år men känner att jag borde hinna med att få en badklar pool till sommaren  :).

Nu till helgen ska teknikrummet i källaren börja byggas, ska bli skönt att kunna jobba inne i värmen.

Så nu kommer jag förmodligen komma med väldigt mycket frågor om allt från tekniken till rördragning  ::).


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #22 skrivet: februari 02, 2021, 15:41:41:41 »
Ser ut att bli en rejäl trall det där!
Bara för att retas lite kan jag informera om att vi byggde vår pool inkl altan/trall och stödmur på 11 dagar, badklart med 28 grader i vattnet.  ::)
Fast då är jag å andra sidan typen som jobbar 16 timmar/dag tills mina projekt är färdiga.
Vi hade ingen platta, och ingen dränering, så det sparade vi också tid på.
I övrigt är ju Svenska Poolfabrikens/Ellipspools stomme rätt lik den du bygger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Widarsilje

SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #23 skrivet: februari 02, 2021, 22:23:45:45 »
Ser ut att bli en rejäl trall det där!
Bara för att retas lite kan jag informera om att vi byggde vår pool inkl altan/trall och stödmur på 11 dagar, badklart med 28 grader i vattnet.  ::)
Fast då är jag å andra sidan typen som jobbar 16 timmar/dag tills mina projekt är färdiga.
Vi hade ingen platta, och ingen dränering, så det sparade vi också tid på.
I övrigt är ju Svenska Poolfabrikens/Ellipspools stomme rätt lik den du bygger.

Har allt kollat igenom din tråd med, riktigt bra jobbat att få en pool badklar inklusive allt runt omkring på 11 dagar  O0. Gillar ditt val av linerbyte, passar bra ihop med trall och övrigt poolområde.

Var lite rädd att denna stomme kanske skulle börja rosta efter ett visst antal år men när du skrev att din stomme såg fin ut vid linerbyte så kändes det väldigt bra. Kommer inte köra med saltklorinator utan minimaster.

Jag som tycker att jag varit snabb :D, jobbar ju heltid så man försöker jobba när tid finnes samt att nu på hösten så har ju vädret varit väldigt växlande. Ingen större lust att jobba ute när det regnar  ::) .


Passar på att klämma in en fråga till dig och givetvis övriga här inne på forumet angående den rördragning som jag håller på med.

Spelar det någon roll om jag använder mig av bild 1 eller 2 för flödet till inloppen. På bild 2 så blir det längre slang till det högra inloppet från T-korsningen, och på bild nummer 1 så blir slangen lika lång.

Tänker om jag får sämre flöde på höger sida än vänster om jag kopplar enligt bild 2?

Ritade lite snyggt i paint   ;D

 


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #24 skrivet: februari 03, 2021, 08:28:02:02 »
Jag skulle nog köra med koppling enligt bild 1, iofs så är det väl mest insprutningsmunstycket som begränsar flödet, men enligt bild 2 får du både en rakstäcka och kortare väg till det ena inloppet, jag tror nog att du skulle märka en viss skillnad i tryck och flöde om du kopplar som i bild 2.
Dra 50 mm PEM-slangar, inte som vi gjorde 40 mm, det begränsar flödet för mycket.

Jag jobbade skift på den tiden, med 14 dagars sammanhängande ledigheter, och så var jag troligen pappaledig dessutom, och hade min sambo (samma som nu  :)) som stod för all markservice där hemma så jag kunde jobba som en iller, stora delar av altan fanns dessutom redan på plats - vi behövde bara bygga en dryg meter runt själva poolen i samband med poolbygget.
Ingen gjuten platta, ingen dränering, och en duktig traktorförare som grävde gropen så bra att vi inte behövde ödsla så mycket tid på att planera botten.
Hade ett par vänner som hjälpte till 20-40 timmar vardera dessutom, och ett litet gäng i samband med linersättning och fyllning av poolen.  O0

Tror vännerna som hjälpte till har fått bra valuta för den tid de offrade.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #25 skrivet: februari 03, 2021, 10:43:48:48 »
Hej, jag kör med 50 mm slang och kan inte märka någon skillnad i flödet mellan inloppen, se bild

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #26 skrivet: februari 03, 2021, 11:18:58:58 »
Jag har lika som Mörts.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Widarsilje

SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #27 skrivet: februari 03, 2021, 20:16:36:36 »
Jag skulle nog köra med koppling enligt bild 1, iofs så är det väl mest insprutningsmunstycket som begränsar flödet, men enligt bild 2 får du både en rakstäcka och kortare väg till det ena inloppet, jag tror nog att du skulle märka en viss skillnad i tryck och flöde om du kopplar som i bild 2.
Dra 50 mm PEM-slangar, inte som vi gjorde 40 mm, det begränsar flödet för mycket.

Jag jobbade skift på den tiden, med 14 dagars sammanhängande ledigheter, och så var jag troligen pappaledig dessutom, och hade min sambo (samma som nu  :)) som stod för all markservice där hemma så jag kunde jobba som en iller, stora delar av altan fanns dessutom redan på plats - vi behövde bara bygga en dryg meter runt själva poolen i samband med poolbygget.
Ingen gjuten platta, ingen dränering, och en duktig traktorförare som grävde gropen så bra att vi inte behövde ödsla så mycket tid på att planera botten.
Hade ett par vänner som hjälpte till 20-40 timmar vardera dessutom, och ett litet gäng i samband med linersättning och fyllning av poolen.  O0

Tror vännerna som hjälpte till har fått bra valuta för den tid de offrade.  ;)

Skönt att kunna vara ledig så länge, kan tänka mig att man hinner med en del även om man kanske är behov av ledigheten eftersom jag antar att du jobbat en längre period när du är ledig så länge  :)

50 mm blandat PVC-rör och slang har jag och det blir en med lutning på allt så jag kommer kunna tömma slangarna som ligger utomhus helt under vintertid.  O0

Eftersom jag kommer ha hela teknikrummet i källaren med värme så är det kanske inte lika noga att allt blir helt tomt på vatten där, men det kanske inte är bra att låta saker stå med vatten i sig över vintern eftersom det inte är något flöde på grejerna, eller vad gör ni andra på vintern som har tekinkrummet i ett varmt utrymme?

En fråga till när det gäller teknikrummet, spelar det någon roll om man använder sig av slang eller rördragning mellan filterhus samt pum, uv-lampa och värmeväxlare. Tänker att det kanske ser bättre ut med en snygg rördragning än slang men har det någon betydelse funktionsmässigt?  ???

« Senast ändrad: februari 03, 2021, 20:20:52:52 av Widarsilje »

Utloggad Widarsilje

SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #28 skrivet: februari 03, 2021, 20:17:52:52 »
Hej, jag kör med 50 mm slang och kan inte märka någon skillnad i flödet mellan inloppen, se bild

Tack för svar, får se hur jag gör med min rördragning  :)

Utloggad Widarsilje

SV: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #29 skrivet: februari 03, 2021, 20:18:50:50 »
Jag har lika som Mörts.

Tack för svar, får se hur jag gör med min rördragning  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan