CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump styr filterpump  (läst 866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boffi

Värmepump styr filterpump
« skrivet: maj 23, 2020, 08:47:02:02 »
Har precis kopplat in en Hydro Pro P-12 värmepump och kopplat in så att den styr/ger ström till filterpumpen.
Men ibland stannar filterpumpen. Någon som vet hur det ska fungera?
Jag trodde att filterpumpen alltid skulle vara igång. Och i maualer står det inget om hur det ska fungera.

Ska snart koppla in solfångarna och då vill man ju inte att filterpumpen stannar.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Värmepump styr filterpump
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2020, 09:29:06:06 »
Jag tankade ner en manual som täcker flera typer av Hydro Pro värmepumpar, dock inte P-12. I den manualen som jag hittade beskrevs många olika modeller. Vissa hade möjlighet att styra cirkulationspump andra inte. För de värmepumpar som kan styra cirkulationspump så framgår detta av elschemat.

Jag gissar att din pump är gjord för att styra cirkulationspump. I så fall startar VP cirkulationspumpen en stund innan den aktiverar kompressorn. I annat fall skulle flödesvakten hindra att kompressorn startas. Hur lång tid cirkulationspumpen hålls igång efter att kompressorn stoppats borde framgå av manualen. Fråga annars leverantören. I manualen jag läste står att cirkulationspumpen stoppas 30 sekunder efter att värmepumpen stoppat.

Vår cirkulationspump styrs från en egen matning och ett väldigt simpelt mekaniskt tidur. Cirkulationspumpen är överdimensionerad så tidsstyrningen är ett sätt att spara energi. Med lämpligt dimensionerad pump kan den lämpligen köras dygnet runt.

VP kan sedan styras av flödesvakten eller dess inbyggda tidur. Båda metoderna används med framgång av olika medlemmar här på forumet. Du kanske vill stoppa cirkulationen till solfångarna de tider på dygnet då de fungerar som kylare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Boffi

SV: Värmepump styr filterpump
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2020, 20:35:45:45 »
Men vad är vitsen med att låta värmepumen styra cirkulationspumpen? Nu verkar det som att cirkulationspumpen stannar när värmepumpen har kommit upp till inställd temperatur och stannar.

Då måste jag koppla egen matning till cirkulationspumpen för att solcellerna ska fungera.
Och jag håller på att mecka ihopp en automatisk styrning så att cirkulationen till solfångarna bara är igång när dom ger värme. Håller på att testa med  UV-ljus och eller temp-mätare vet inte vad som är bäst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag