Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark  (läst 4288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OskarH

  • Gäst
OskarH
Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« skrivet: maj 15, 2020, 16:19:04:04 »
Hej,

Har köpt en ovanmarkpool på 20 kubik som vi ställt på 50mm isolering och kommer ha solfolie på ytan.

Har varit i kontakt med polarpumpen, dom rekommenderade Aquaheat 35 https://www.polarpumpen.se/pool/poolvarmepump/marken/aquaheat/aquaheat-35

Nu undrar jag vad ni tror, kommer denna räcka för oss?
Kommer man komma upp i 28-29 grader eller är det för mycket för pumpen?

/Oskar

Poolgiganten

OskarH

  • Gäst
OskarH
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2020, 16:31:24:24 »
Tanken är att polen ska användas juni till augusti

Utloggad Zaphod

SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2020, 10:43:39:39 »
Kommer att räcka, skulle även rekomendera att isolera utsidan av poolen också O0

//
Zaphod
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2020, 19:13:10:10 »
20000 liter ovanmark med solfolie och ni vill hålla 28-29 grader .

Då tilltänkt värmepump levererar 4,2kW vid 15 grader ute så får ni hoppas på varma somrar framöver under tilltänkt säsong.
Bättre poolöverdrag och någon form av isolering på sidan rekommenderas då det blir mycket förluster annars.


OskarH

  • Gäst
OskarH
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2020, 21:07:51:51 »
20000 liter ovanmark med solfolie och ni vill hålla 28-29 grader .

Då tilltänkt värmepump levererar 4,2kW vid 15 grader ute så får ni hoppas på varma somrar framöver under tilltänkt säsong.
Bättre poolöverdrag och någon form av isolering på sidan rekommenderas då det blir mycket förluster annars.

Det kanske är för lite effekt. Pratade med polarpumpen som rekommenderade denna.
Vad skulle kunna vara ett bättre poolöverdrag?
Tips på isolering på sidorna?


OskarH

  • Gäst
OskarH
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2020, 23:35:42:42 »

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2020, 07:46:34:34 »
Skulle nog dra öronen åt mig lite  <hmm>

Väldigt hög rabatt nu när säsongen har dragit igång !
Poolteam / IC Distribution har väldigt svajande omdöme
Pooltime.se som är samma ägare som ovan har inte ens sitt eget märke Luxlama till försäljning och det är väl lite märkligt ?
Inverter modeller kan bli dyrare att reparera om något går sönder.

OskarH

  • Gäst
OskarH
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2020, 08:19:38:38 »
Skulle nog dra öronen åt mig lite  <hmm>

Väldigt hög rabatt nu när säsongen har dragit igång !
Poolteam / IC Distribution har väldigt svajande omdöme
Pooltime.se som är samma ägare som ovan har inte ens sitt eget märke Luxlama till försäljning och det är väl lite märkligt ?
Inverter modeller kan bli dyrare att reparera om något går sönder.

Ja det känns som en ganska stor rabatt.
Läste lite om dom å de ser ju inte jättebra ut.

Vad borde jag gå upp i för effekt för att kunna köra poolen som vi vill?

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2020, 08:45:32:32 »
Vilken effekt du behöver beror på hur välisolerad poolen är, önskad badtemperatur och hur lång säsong man vill ha.

Effektmässigt så är ca 6kW för den volymen helt ok men beror som sagt på hur du kommer isolera, badtemperatur och säsong.
Har ingen koll på vilka fabrikat och modeller som gör bra poolöverdrag/pooltäcken
Någon invertermodell behöver du inte satsa på.

Utloggad henrik79

SV: Uppvärmning till 20 m3 ovanmark
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2020, 10:27:40:40 »
Vi köpte en luxlama 12 kW värmepump till vår 30-kubikare under mellandagarna från poolteam , tror det var 42% rabatt eller något. Det blev lite strul med beställningen, men till sist kom leverans och rabatten drogs den också. Manualen är skräp och flera av grejorna som följde med är helt odokumenterade. Oklart läge gällande reservdelar men det verkar vara en generisk modell byggd med standardgrejor från marknaden, så det borde inte vara något större problem för en värmepumpstekniker att reparera eventuella fel kan tyckas...

Inverter vet jag inte varför man behöver, det är bra för en frånluftsvärmepump, men för en poolvärmepump vill man väl ha fullt ös hela tiden, sen avstängd. Vattnet är ju väldigt "trögt" när det gäller värmeförluster. Det gäller ju att placera värmepumpen på nåt ställe där ingen störs av den, då kan den blåsa på bäst den vill. Undvik inverter är mitt tips. Undvik allt lull-ull som kan krångla.

Den där 4 kW-pumpen var alldeles för klen för din pool, är min gissning. Minst 8-9 kW tror jag behövs för att det inte ska ta evigheter för den att komma upp i temperatur efter en kall vecka. Vi körde vår pump igår, 15 i luften, 21 i poolen och ut 25. Där händer det grejor. Förhoppningsvis behöver den gå mindre när värmen stabiliserar sig i luften. Kör man endast jun-aug blir det nog enklare, då maj kan bjuda på frostnätter och  dagstemperaturer <10 grader. Då får pumpen jobba.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan