VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Phalen pvp17 felkod F-9  (läst 1319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knekten

Phalen pvp17 felkod F-9
« skrivet: april 26, 2020, 21:35:54:54 »
Hej alla poolare!

Skulle behöva eran hjälp här!

Jag har en phalen pvp17, den fick smaka lite åska o då uppstod felkod F-9, fläktmotor. Fläktmotor samt styrkortet till den är bytt, plus det stora inverterkortet. Men fortfarande F-9! Nån som är kunnig på detta? Själv är jag just ingen kung på el o den biten. Det känns knas att skrota pumpen då det mesta i den är bytt ju!? I min egen lilla värld känns det som att det borde vara ett såkallat skitfel!? 😂 Men vem vet?

Pumpen är inte i drift idag, den står i garaget o vill väckas till liv igen!

Hoppas på HJÄLP!

Raffe

Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Phalen pvp17 felkod F-9
« Svar #1 skrivet: april 26, 2020, 22:54:09:09 »
Risken är även att kompressorn fick smaka på åskan så den bör du mäta upp.

Annat som kan ta skada är fyrvägsventilens spole , givare/sensor och display.
Maila tillverkaren så kanske dom har tips .

Många gånger är det inte värt att reparera då kostnaden kan bli motsvarande vad en ny kostar eller dyrare, antar att du pratat med ditt försäkringsbolag gällande hem/villaförsäkring för att ta skadan den vägen.

Utloggad Knekten

SV: Phalen pvp17 felkod F-9
« Svar #2 skrivet: april 27, 2020, 06:11:22:22 »
Tack för svar!

Precis vad jag söker, tips och nya infallsvinklar!  Jag får hit en elkunnig i morgon så jag ska ta till mig dina tips o se vart det slutar. Fortsättning följer!

Raffe

Utloggad Knekten

SV: Phalen pvp17 felkod F-9
« Svar #3 skrivet: april 28, 2020, 15:51:30:30 »
Uppdatering!

Idag fick jag besök av en elkunnig som i mina ögon verkade riktigt kunnig etc, vi satte ström på pumpen, men eftersom den inte är inkopplad med vatten så vill inte grejerna igång riktigt. Så vi kom inte längre i dagsläget. Att pumpen inte är inkopplad med vatten beror på att vi idag har en annan pump med lite andra kopplingar etc.

Äventyret fortsätter 🔩⚙️

Utloggad Knekten

SV: Phalen pvp17 felkod F-9
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2020, 20:43:36:36 »
Ännu ingen framgång med felkod F-9 på värmepumpen, nån poolare som har nåt bra tips?

Tack!

Utloggad Knekten

SV: Phalen pvp17 felkod F-9
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2020, 14:10:41:41 »
Halloj Alla!

Mycket märkligt, min phalen pvp17 samarbetar inte alls! Som nämnt tidigare är fläktmotor samt styrkortet till den och även det 'stora' kortet bytt. Nu kommer den iaf så långt att fläkten hoppar igång en kort stund för att sen stanna. O samma visa lite senare. Fattar inget just nu.

Nån som vet nåt bra tips? Känns jobbigt att skrota pumpen tycker jag.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan