Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svenska Poolfabriken & leveransproblem  (läst 10325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2007, 14:50:05:05 »
Håller med föregående talare!
Bort med firmanamnen!

Amen :angel:
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Poolgiganten

Eva

  • Gäst
Eva
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
« Svar #11 skrivet: juli 13, 2007, 15:33:10:10 »


Du har säkert rätt Rickard med att forumet kan utnyttjas till att misskreditera konkurrenter, har inte riktigt tänkt på att det kan finnas så oseriösa företag. I vår kritik av ett visst företag har vi för ett bra tag sedan avslutat affären och har inget att vinna på att skriva om hur vi har haft det. Kompensation fick vi långt innan dock var det inte det som var viktigt för oss och det vet "företaget". Vi har också framhållit de positiva sidorna av affären. Jag anser att vi även måste kunna skriva om hur vi blir behandlade som konsumenter så att nästa konsument kan vara uppmärksam på sådana detaljer.
Faktum är att vi kontaktade en konsumentvägledare inför poolköpet och de rekommenderade detta forum för att få en bra bild av leverantörsmarknaden.

 8) Eva


Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem (eller ?)
« Svar #12 skrivet: juli 13, 2007, 16:19:36:36 »
Håller med att man kan skriva "företaget" i stället för att måla ut med rätt namn.
Sen tycker jag att man måste få tala om hur "bra eller dåligt" det har varit för att visa hur det fungerar i verkligheten.
Forumet är till stor nytta och som läsare och skribent får man sovra själv.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
« Svar #13 skrivet: juli 13, 2007, 19:31:19:19 »


Du har säkert rätt Rickard med att forumet kan utnyttjas till att misskreditera konkurrenter, har inte riktigt tänkt på att det kan finnas så oseriösa företag. I vår kritik av ett visst företag har vi för ett bra tag sedan avslutat affären och har inget att vinna på att skriva om hur vi har haft det. Kompensation fick vi långt innan dock var det inte det som var viktigt för oss och det vet "företaget". Vi har också framhållit de positiva sidorna av affären. Jag anser att vi även måste kunna skriva om hur vi blir behandlade som konsumenter så att nästa konsument kan vara uppmärksam på sådana detaljer.
Faktum är att vi kontaktade en konsumentvägledare inför poolköpet och de rekommenderade detta forum för att få en bra bild av leverantörsmarknaden.

 8) Eva



Just tack vare att jag litade på att du skrev stämde, i alla fall till största delen  ;) så plockade jag inte bort det, mitt största problem är när det registrerar sig nya medlemmar i ett enda syfte, att svartmåla ett företag för att vinna fördelar i egen sak, det har hänt några gånger och jag tycker att det är riktigt lågt. (dessutom hör man på leverantörerna som drabbas hur "fruktansvärt" det är att bli oskyldigt eller felaktigt sågad i forumet)

Varje gång jag går in och redigerar eller plockar bort ett inlägg så händer det något...

1. Forumets besökare/medlemmar anser eller tror att jag är köpt av mina annonsörer.

2. Det blir diskussioner om mitt sätt att moderera, och lätt otrevlig stämning i forumet.

3. Rena personagrepp mot mig som moderator, oftast från de som fått sitt "utpressningsförsök" bortplockat av mig, dock är det inte alltid bara den som skrivit som angriper mig.

För att slippa den typen av konflikter och dålig stämning som det skapar i forumet lyfter jag då och då ämnet på det sätt jag nu gjort för att både nya och gamla medlemmar skall veta vad jag anser om den typen av inlägg.

Nya medlemmar modereras tuffare än de som har en historia i forumet, men jag vill inte att någon upprepade gånger skall varna eller tipsa för eller om ett visst företag, det får mig att misstänka att det finns en uppgörelse bakom, eller är ett försök till "falsk" marknadsföring eller misskreditering från personer med egna intressen i branschen.
Kul att höra att konsumentrådgivningen tipsar om forumet, det förpliktigar!  O0

Till sist vill jag än en gång påstå att det är mer regel än undantag att det blir leveransproblem om man beställer sen vår eller sommar, vill man vara säker på att få leveransen på utsatt tid är det bra att ha ordentlig framförhållning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

tstorm

  • Gäst
tstorm
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
« Svar #14 skrivet: juli 14, 2007, 20:31:08:08 »
Det är ditt forum så du sätter givetvis reglerna, men att det ska vara fritt fram att diskutera leverantörer tog jag för givet... det räcker med att besöka min hemsida (länk finns i signaturen) för att det ska framgå med all önskvärd tydlighet att jag inte har ett smack med poolbranschen att göra.

Om det nu är så att "företaget" läser detta forum så är de varmt välkomna att rätta mig om de anser att jag har fel på någon punkt, jämför gärna med det uppskattade forumet byggahus.se där husfabrikanterna hoppar in och bemöter såväl ris som ros. Ett sådant här forum är ju ett guldläge för poolleverantörer att öppet visa att de bryr sig om sina kunder, även sådana som redan har betalat...
 
Blir företagen lessna av att bli sågade på forum så kanske de skulle lägga energin på att fundera på vad sågningen beror på, istället på att utöva påtryckningar på dig (men jag inser att du kan hamna i en besvärlig situation och måste vara lite misstänksam iom att många företag även annonserar här - med det menar jag inte att du är köpt, jag vet vad det kostar att driva en stor webbsajt och att inget företag annonserar på ett forum där det råder total anarki).

Angående "företagets" förpliktelser så utlovar de i sin marknadsföring leverans 2½ vecka efter beställning. Inte "första delleverans, t.ex. en mutter", utan "leverans". Sedan finns det säkert en massa finstilt som de kan luta sig mot, men det förändrar inte att jag vid det här laget är en väldigt missnöjd kund som inte ser någon anledning att smyga med det.

Jag har läst på Poolforum i ett drygt år nu, och skrev mitt inlägg för att jag ville få reda på om fler har liknande problem med "företaget", eller om det bara är jag som får dåligt bemötande (fortfarande har jag inget som helst leveransbesked, ersättning är jag faktiskt helt ointresserad av, och vill jag hota/utpressa dem så är det enligt lagtexten bedrägeri att ta betalt för något i förskott och sedan inte leverera och då finns det effektivare ställen än Poolforum att vända sig till - men vill jag bara ha takh*lvetet, helt enkelt. Kompensation tycker jag visserligen är på sin plats, men det är upp till dem hur de bygger kundrelationer så jag kommer inte ens ta upp frågan med dem...).
 
På min fråga fick jag hur som helst svar (Eva har tydligen liknande erfarenheter), men hade jag utelämnat namnet så hade ingen vetat vilket företag jag menade och hela syftet med mitt inlägg hade gått om intet. Nu vet jag att det förmodligen inte är någon fara på taket (pun intended).
 
Nåväl, jag tänker inte bli en forummarodör, men du har helt rätt i att jag blev illa till mods av hur den här tråden utvecklade sig så jag kände ett visst behov av att skriva av mig lite... Kanske borde skriva till Sverker nästa gång istället ;)
 
 
PS. Vill du radera tråden så är det helt OK med mig, den har fyllt sitt syfte för min del.
« Senast ändrad: juli 14, 2007, 21:21:07:07 av tstorm »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
« Svar #15 skrivet: juli 15, 2007, 15:25:57:57 »
Citera
Om det nu är så att "företaget" läser detta forum så är de varmt välkomna att rätta mig om de anser att jag har fel på någon punkt, jämför gärna med det uppskattade forumet byggahus.se där husfabrikanterna hoppar in och bemöter såväl ris som ros. Ett sådant här forum är ju ett guldläge för poolleverantörer att öppet visa att de bryr sig om sina kunder, även sådana som redan har betalat...

Det är helt omöjligt att "få rätt" för ett företag som vill bemöta osanna anklagelser, istället riskerar de att den som vill sätta press på företaget "hittar på" ännu fler anklagelser.
OK, läsarna kan iofs själva bedöma vem de lite mest på, men många drar sig nog ändå för att välja ett företag som beskylls för att inte sköta sina åtaganden, oavsett om det finns fog för anklagelserna eller ej.

Jag har fört denna diskussion med ett antal företag som blivit beskyllda för dålig service eller felaktiga installationer och de allra flesta vill inte ge sig i kast med att debatera med missnöjda kunder i forumet, många gånger är som sagt var inte företagets och kundens bild av tvisten densamma och just därför har tvisten uppstått, att offentligt börja bråka med en kund eller beskylla kunden för att "ljuga" är inte heller positivt för företaget - de kan helt enkelt inte vinna den typen av diskussioner...

Jag ser gärna att företagen kommenterar inlägg och deltar i diskussioner i mina forum, i värmepumpsforum erbjuder jag de företag "som vågar" en egen tavla i forumet där de både kan marknadsföra sig och debattera med både presumtiva och befintliga kunder, nöjda så väl som missnöjda, skulle något företag vilja ha en egen tavla i detta forum så är jag villig att införa det även här, det finns alltså inga hinder för företag att delta i debatten i detta forum, det enda krav jag har på företag som deltar i forumet är att deras inlägg är sakliga och objektiva, d.v.s. de får inte göra reklam för sina produkter via inlägg i forumet.

Det här med offentlig kritik i forum är den svåraste frågan för mig som administratör att sätta regler för, jag vet att det är viktigt för de som skall köpa pool (eller vad de vara månde) att kunna se vilka som sköter sig och vilka som inte sköter sig, tyvärr riskerar dock offentlig kritik att få överdrivet stora proportioner och ge en sned bild av sanningen rent generellt.

Jag tvivlar alltså inte på att det finns fog för att kritisera en massa företag, men frågan är om det har något större värde då garanterat alla företag har förtjänat att få kritik någon gång.
Att börja bygga upp en tråd med kritik mot ett visst företag kan dessutom samla på sig en massa kritik mot just det företaget, och andra företag (som kanske inte sköter sig ett dugg bättre) som inte avhandlas i forumet klarar sig utan kritik, bara för att frågan inte lyfts i deras fall.

Jag har heller inte för avsikt att införa en tavla enbart för missnöjda kunder som vill klaga på sin leverantör då det i många fall handlar om någon form av hämnd mot leverantören för att det "skall kosta dem" att ha misskött sig.

Det största problemet är som sagt att jag som moderator omöjligt kan avgöra vad som är sant eller vem som har rätt.

Om jag som moderator vill vara objektiv och rättvis i denna typ av frågor borde jag alltså lägga upp en gnäll och klagotavla med en avdelning för varje svensk poolleverantör där folk får klaga bäst de vill...
Men som sagt, vem avgör vad som är sant och vad som är påhittat <dontkn>

Jag tror det skulle bli rena pajkastningen, och det vill jag inte ha i forumet.

Vi får se hur jag gör med denna tråd, kanske plockar jag bort den, kanske inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag