Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: tstorm skrivet juli 09, 2007, 16:12:18:18

Titel: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: tstorm skrivet juli 09, 2007, 16:12:18:18
Hej! Jag och min fru bestämde oss i våras för att bygga pool, och valde till slut Svenska Poolfabriken efter att bland annat ha läst i detta forum. Nu börjar vi ångra oss så smått, för de ville ha betalt i förskott men har haft problem med att leverera - vi väntar fortfarande på att få ett pooltak för drygt 70,000:-.

Vi beställde poolpaketet i slutet av maj, och betalade för alltihop när första leveransen kom den 24/6. Då saknades pooltrappan och pooltaket. Trappan fick vi 1½ vecka senare efter en del påtryckningar, men pooltaket har de inte ens kunnat ge oss något konkret besked om. Samtidigt utlovar Svenska Poolfabriken leverans inom 2½ vecka från beställning, vilket de alltså överskred med råge innan vi ens hade fått den första leveransen.

Är det fler än vi som väntar på leveranser från Svenska Poolfabriken?
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: jjboy skrivet juli 09, 2007, 18:01:29:29
Ligg på och se till att ni får det ni beställt. Har ni något som ni kommit på att ni behöver men ej beställt, kräv att få det i  kompensation för deras leverans problem.

Väntar själv på min pool (skulle byggas v 26) men har bara lagt en handpenning (15%). Betalar sen vid leverans och de sista 10% när allt är klart.

Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Anti Turmoil skrivet juli 09, 2007, 18:30:40:40
Alltid jobbigt när dessa leverantörer vill ha betalt vid levernas, man har så att säga inte det ekonomiska att trycka på. Mitt råd hade varit att endast betala för det som kom, dvs inte betala för taket. Jag kan tyvärr inte säga mer än detta men jag hoppas att det löser sig. Sen är du en riktig hejare på Guitar Hero till Xboxen ;)
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Rickard skrivet juli 09, 2007, 18:45:09:09
Kan det vara deras underleverantörer som inte levererat?
Jag tycker det ser ut att vara de (kapitalintensiva) delar av leveransen som de själva inte tillverkar som är sena.
Pooltrappor och tak ligger nog inte ens en så pass stor leverantör som Sv Poolfabriken med i några större lagervolymer.

Vilket pooltak har ni köpt, jag hittar inget på deras hemsida?
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: tstorm skrivet juli 09, 2007, 20:46:46:46
I fallet med pooltaket så är det som jag förstått det ett dotterbolag (Lagunpool, det tak vi valde har jag inte sett på nätet utan bara i deras tryckta katalog) som i sin tur är beroende av underleverantörer som krånglar. Det hade förmodligen varit mycket billigare och smidigare att importera själv, och hade jag inte betalat i förskott så hade jag inte haft så mycket emot att leverans(besked) dröjer.
 
Dröjsmålet med pooltrappan verkar ha varit en tabbe från Sv.Poolfabrikens sida, tillverkaren av pooltrapporna visade sig vara baserad i samma stad som jag bor i och av allt att döma så fick de beställningen av Sv.Poolfabriken efter att jag hade ringt och tjatat på dem...
 
I efterhand så var det helt klart naivt av mig att gå med på att betala hela summan i förskott. Nu blir det till att följa jjboys råd istället, samt köpa eventuella tillbehör av en annan leverantör i framtiden. Trist när det krånglar såhär.
 
 
Jag spelar för övrigt alldeles för mycket Guitar Hero II, men min 9 månader gamla dotter garvar så hon viker sig när jag intar mina rockposer så än så länge kommer jag undan med det.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Eva skrivet juli 09, 2007, 21:16:39:39
Hej,

Vi har också haft problem med Svenska Poolfabriken, se vårt inlägg "Poolbygge och våra erfarenheter".

Eva 8)
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Ingvar skrivet juli 09, 2007, 22:08:42:42
Jag känner själv igen precis samma problem avseende min poolleverans under våren och försommaren i år. Fast i det här fallet från Folkpool. En viss orsak kan väl ligga i att det byggs rekordmycket pooler i år, men å andra sidan är det ju lite märkligt att det är de dyraste sakerna som blir restnoterade längst. I mitt fall gällde det ett automatiskt poolöverdrag för ca 100 tusen och en värmepump för dygt 60. Betalning av hela leveransen gjorde jag strax efter påsk, och leveransen av det sista kom någon vecka före midsommar.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Rickard skrivet juli 13, 2007, 00:08:58:58
Jag känner själv igen precis samma problem avseende min poolleverans under våren och försommaren i år. Fast i det här fallet från Folkpool. En viss orsak kan väl ligga i att det byggs rekordmycket pooler i år, men å andra sidan är det ju lite märkligt att det är de dyraste sakerna som blir restnoterade längst. I mitt fall gällde det ett automatiskt poolöverdrag för ca 100 tusen och en värmepump för dygt 60. Betalning av hela leveransen gjorde jag strax efter påsk, och leveransen av det sista kom någon vecka före midsommar.

Tror nog att det är ett rätt generellt problem när det gäller pooler, i en verksamhet som har i princip hela efterfrågan under 6 av årets 12 månader är det nog inte så lätt att dimensionera bemanning och lager för den anstormning som blir ett år som detta, då "svenskarnas" ekonomi har blivit så bra att oväntat många har råd att unna sig en pool.

Att det är dyra produkter som inte levereras i tid ser jag som logiskt, ingen leverantör har råd att lägga sig med stora lager av dyra produkter som de inte vet att de kan avyttra under innevarande säsong, om sedan leverantörens leverantör får problem att hinna producera eller importera produkterna som efterfrågas så blir det väntetider... inte så mycket någon kan göra något åt egentligen.  <dontkn>

Fast visst, det finns kanske de som har sett till att ha tillräckligt stora lager och som kan leverera i tid även denna sommar.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Eva skrivet juli 13, 2007, 11:03:10:10


Jag förstår dina synpunkter Rickard, men vill man ha nöjda kunder så kan man inte lova mer än man kan hålla. När man ingår ett avtal och tar emot pengar måste man som leverantör vara förvissad om att man kan leverera, dvs att det finns tillgång på varan man säljer och att man inte utlovar en leveranstid som inte kan hållas. Jag som konsument kan inte nöja mig med gissningar ang leveranser eftersom det är mycket som ska klaffa runtom investeringen och det ger poolföretagen badwill.

Eva
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Rickard skrivet juli 13, 2007, 14:24:45:45
Jag håller med, men jag skriver bara vad jag lärt mig under de år jag haft insikt i branschen, Svenska Poolfabriken har haft en väldigt kort leveranstid och använder det i sin marknadsföring för att de vet att de har en bra historik, naturligvis kan även de drabbas av förseningar och de har de ju uppenbarligen gjort i ert fall, och det är just därför jag vill klargöra den bild jag har av branschen som helhet.

Jag har t.ex. nära vänner som köpt av J&F Fritid  och miamipool (förra sommaren) som hade stora problem med leveranser och support.

Vad man kunde önska vore naturligtvis att de hade så pass bra logistik att de redan vid beställningen kunde meddela t.ex. att "trappan som ni beställt" inte finns i lager men leverantören har satt "det datumet" som leveransdatum, om underleverantören sedan inte kan leverera på utsatt tid blir det lite lättare att förstå varför det blir förseningar som kund.

Rent generellt gillar jag dock inte denna typ av inlägg då det riskerar att bli inlägg som skrivs av konkurrenter eller av missnöjda kunder för att användas som utpressning mot sin leverantör, jag kommer inte att tillåta detta forum blir ett sätt för missnöjda kunder att sätta press på leverantörerna - jag har helt enklet inte vare sig vilja eller möjlighet att kontrollera sanningshalten i alla inlägg som skrivs.

I normala fall hade jag plockat bort dessa "negativa" inlägg som nu drabbat Sv poolfabriken, men då jag är rädd att ni skall uppfatta det som att jag är "köpt" av dem så ger jag er mer utrymme än jag normalt gör.



Etiken i forumet

Rent generellt, vad tycker ni om min inställning till att "svartmåla" enskilda levertantörer eller personer,

Jag tycker så här, ett forum som detta (så vitt jag vet sveriges mest populära forum om pooler) har en rätt stor makt, kan jag som ansvarig utgivare låta missnöjda kunder hänga ut enskilda leverantörer utan att veta med säkerhet att den som skriver verkligen skriver sanningen, en liten vit lögn kan få allt att se så mycket sämre ut än vad det i verkligheten är.

Du kan ju t.ex. ha utelämnat att de inte angav någon leveranstid för pooltaket vilket ställer leveratören i en mycket sämre dager än vad de förtjänar... (men du kanske uppnår ditt syfte, en saftig rabatt eller lite extra grejer som plåster på såren)

Konkurrerande företag kan dessutom väldigt lätt skriva misskrediterande inlägg om andra leverantörer (vilket har gjorts och görs med jämna mellanrum)

Det finns dessutom personer i vissa företag som använder sig av forumet för att "skriva upp" sin egna produkter, dessutom finns det anställda och anställdas barn som gör det.

Jag försöker att hålla så bra koll som jag kan på detta, Fia hjälper till, och vi plockar bort ett antal inlägg varje år som är uppenbara missbruk av forumet.

Som eventuell köpare av pool vill man naturligvis läsa allt skit som finns om alla leverantörer men för mig är det faktiskt viktigare att det som skrivs är sant, i alla fall om det kan drabba vissa företag som hårt som jag vet att "misskrediteringar" i ett populärt forum kan göra.

Företagen som kritiseras i forumet hör rätt ofta av sig till mig med sin version av historen som berättats i det kritiska inlägget, ofta ger de en helt annan bild av hur det hela gått till och i mina ögon är de precis lika trovärdiga som den som skrivit det kritiska inlägget, jag vill därför helst av allt att denna typ av inlägg inte förekommer i forumet om det inte finns "objektiva, oberoende" fakta som stödjer inlägget, t.ex. tidningsartiklar eller fällande "domar" i ARN.
Ett tungt vägande skäl till varför jag helt inte vill ha så många inlägg som vare sig risar eller rosar vissa leverantörer eller personer är av kvalitetsskäl, jag vill att mina forum skall avhandla kunskap och erfarenhetsutbyte framför allt, inte bara handla om billigaste poolen och vilka lurenderejare som gör vad, den typen av information (som man ändå inte kan lita på i de flesta fallen) hittar man lätt på passagen eller aftonbladet debatt, och där kan dom få hållas enligt mig.

MVH

Rickard

PS: I värmepumpsforum har jag varit betydligt hårdare med att redigera och plocka bort denna typ av inlägg, men å andra sidan verkar den branschen just nu vara ännu mera "vilda västern" än poolbranschen är. (eller har varit)

PS 2: Jag ber om ursäkt för att jag "ger sken av" att du kanske inte varit sanningsenlig i ditt ursprungliga inlägg, men med detta lilla exempel vill jag bara tydliggöra hur lätt det är att misskreditera någon oförskyllt i ett forum, jag antar att du känner dig lite illa till mods när jag kommer med insuinationer om att du kanske inte riktigt hållit dig till sanningen och det är just den typen av känslor jag vill att även leverantörerna skall slippa känna, jag vill att både köpare och säljare av pooler, spabad och annat skall kunna diskutera i forumet utan att de riskerar att hängas ut offentligt i forumet.

Tillsammans kan vi göra så att allt fungerar mycket bättre i branschen som helhet - utan att misskreditera företag som kanske för första gången misslyckats att nå sina mål.

Ditt ursprunliga inlägg hade gjort nytta även om leverantörens namn inte stått med i inlägget, det hade gjort nytta på så sätt att de i branschen som följer med i forumet hade lärt sig vad ni kunder upplever som negativt och aktat sig för att göra om samma misstag.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: RLA skrivet juli 13, 2007, 14:50:05:05
Håller med föregående talare!
Bort med firmanamnen!

Amen :angel:
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Eva skrivet juli 13, 2007, 15:33:10:10


Du har säkert rätt Rickard med att forumet kan utnyttjas till att misskreditera konkurrenter, har inte riktigt tänkt på att det kan finnas så oseriösa företag. I vår kritik av ett visst företag har vi för ett bra tag sedan avslutat affären och har inget att vinna på att skriva om hur vi har haft det. Kompensation fick vi långt innan dock var det inte det som var viktigt för oss och det vet "företaget". Vi har också framhållit de positiva sidorna av affären. Jag anser att vi även måste kunna skriva om hur vi blir behandlade som konsumenter så att nästa konsument kan vara uppmärksam på sådana detaljer.
Faktum är att vi kontaktade en konsumentvägledare inför poolköpet och de rekommenderade detta forum för att få en bra bild av leverantörsmarknaden.

 8) Eva

Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem (eller ?)
Skrivet av: jjboy skrivet juli 13, 2007, 16:19:36:36
Håller med att man kan skriva "företaget" i stället för att måla ut med rätt namn.
Sen tycker jag att man måste få tala om hur "bra eller dåligt" det har varit för att visa hur det fungerar i verkligheten.
Forumet är till stor nytta och som läsare och skribent får man sovra själv.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Rickard skrivet juli 13, 2007, 19:31:19:19


Du har säkert rätt Rickard med att forumet kan utnyttjas till att misskreditera konkurrenter, har inte riktigt tänkt på att det kan finnas så oseriösa företag. I vår kritik av ett visst företag har vi för ett bra tag sedan avslutat affären och har inget att vinna på att skriva om hur vi har haft det. Kompensation fick vi långt innan dock var det inte det som var viktigt för oss och det vet "företaget". Vi har också framhållit de positiva sidorna av affären. Jag anser att vi även måste kunna skriva om hur vi blir behandlade som konsumenter så att nästa konsument kan vara uppmärksam på sådana detaljer.
Faktum är att vi kontaktade en konsumentvägledare inför poolköpet och de rekommenderade detta forum för att få en bra bild av leverantörsmarknaden.

 8) Eva



Just tack vare att jag litade på att du skrev stämde, i alla fall till största delen  ;) så plockade jag inte bort det, mitt största problem är när det registrerar sig nya medlemmar i ett enda syfte, att svartmåla ett företag för att vinna fördelar i egen sak, det har hänt några gånger och jag tycker att det är riktigt lågt. (dessutom hör man på leverantörerna som drabbas hur "fruktansvärt" det är att bli oskyldigt eller felaktigt sågad i forumet)

Varje gång jag går in och redigerar eller plockar bort ett inlägg så händer det något...

1. Forumets besökare/medlemmar anser eller tror att jag är köpt av mina annonsörer.

2. Det blir diskussioner om mitt sätt att moderera, och lätt otrevlig stämning i forumet.

3. Rena personagrepp mot mig som moderator, oftast från de som fått sitt "utpressningsförsök" bortplockat av mig, dock är det inte alltid bara den som skrivit som angriper mig.

För att slippa den typen av konflikter och dålig stämning som det skapar i forumet lyfter jag då och då ämnet på det sätt jag nu gjort för att både nya och gamla medlemmar skall veta vad jag anser om den typen av inlägg.

Nya medlemmar modereras tuffare än de som har en historia i forumet, men jag vill inte att någon upprepade gånger skall varna eller tipsa för eller om ett visst företag, det får mig att misstänka att det finns en uppgörelse bakom, eller är ett försök till "falsk" marknadsföring eller misskreditering från personer med egna intressen i branschen.
Kul att höra att konsumentrådgivningen tipsar om forumet, det förpliktigar!  O0

Till sist vill jag än en gång påstå att det är mer regel än undantag att det blir leveransproblem om man beställer sen vår eller sommar, vill man vara säker på att få leveransen på utsatt tid är det bra att ha ordentlig framförhållning.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: tstorm skrivet juli 14, 2007, 20:31:08:08
Det är ditt forum så du sätter givetvis reglerna, men att det ska vara fritt fram att diskutera leverantörer tog jag för givet... det räcker med att besöka min hemsida (länk finns i signaturen) för att det ska framgå med all önskvärd tydlighet att jag inte har ett smack med poolbranschen att göra.

Om det nu är så att "företaget" läser detta forum så är de varmt välkomna att rätta mig om de anser att jag har fel på någon punkt, jämför gärna med det uppskattade forumet byggahus.se där husfabrikanterna hoppar in och bemöter såväl ris som ros. Ett sådant här forum är ju ett guldläge för poolleverantörer att öppet visa att de bryr sig om sina kunder, även sådana som redan har betalat...
 
Blir företagen lessna av att bli sågade på forum så kanske de skulle lägga energin på att fundera på vad sågningen beror på, istället på att utöva påtryckningar på dig (men jag inser att du kan hamna i en besvärlig situation och måste vara lite misstänksam iom att många företag även annonserar här - med det menar jag inte att du är köpt, jag vet vad det kostar att driva en stor webbsajt och att inget företag annonserar på ett forum där det råder total anarki).

Angående "företagets" förpliktelser så utlovar de i sin marknadsföring leverans 2½ vecka efter beställning. Inte "första delleverans, t.ex. en mutter", utan "leverans". Sedan finns det säkert en massa finstilt som de kan luta sig mot, men det förändrar inte att jag vid det här laget är en väldigt missnöjd kund som inte ser någon anledning att smyga med det.

Jag har läst på Poolforum i ett drygt år nu, och skrev mitt inlägg för att jag ville få reda på om fler har liknande problem med "företaget", eller om det bara är jag som får dåligt bemötande (fortfarande har jag inget som helst leveransbesked, ersättning är jag faktiskt helt ointresserad av, och vill jag hota/utpressa dem så är det enligt lagtexten bedrägeri att ta betalt för något i förskott och sedan inte leverera och då finns det effektivare ställen än Poolforum att vända sig till - men vill jag bara ha takh*lvetet, helt enkelt. Kompensation tycker jag visserligen är på sin plats, men det är upp till dem hur de bygger kundrelationer så jag kommer inte ens ta upp frågan med dem...).
 
På min fråga fick jag hur som helst svar (Eva har tydligen liknande erfarenheter), men hade jag utelämnat namnet så hade ingen vetat vilket företag jag menade och hela syftet med mitt inlägg hade gått om intet. Nu vet jag att det förmodligen inte är någon fara på taket (pun intended).
 
Nåväl, jag tänker inte bli en forummarodör, men du har helt rätt i att jag blev illa till mods av hur den här tråden utvecklade sig så jag kände ett visst behov av att skriva av mig lite... Kanske borde skriva till Sverker nästa gång istället ;)
 
 
PS. Vill du radera tråden så är det helt OK med mig, den har fyllt sitt syfte för min del.
Titel: SV: Svenska Poolfabriken & leveransproblem
Skrivet av: Rickard skrivet juli 15, 2007, 15:25:57:57
Citera
Om det nu är så att "företaget" läser detta forum så är de varmt välkomna att rätta mig om de anser att jag har fel på någon punkt, jämför gärna med det uppskattade forumet byggahus.se där husfabrikanterna hoppar in och bemöter såväl ris som ros. Ett sådant här forum är ju ett guldläge för poolleverantörer att öppet visa att de bryr sig om sina kunder, även sådana som redan har betalat...

Det är helt omöjligt att "få rätt" för ett företag som vill bemöta osanna anklagelser, istället riskerar de att den som vill sätta press på företaget "hittar på" ännu fler anklagelser.
OK, läsarna kan iofs själva bedöma vem de lite mest på, men många drar sig nog ändå för att välja ett företag som beskylls för att inte sköta sina åtaganden, oavsett om det finns fog för anklagelserna eller ej.

Jag har fört denna diskussion med ett antal företag som blivit beskyllda för dålig service eller felaktiga installationer och de allra flesta vill inte ge sig i kast med att debatera med missnöjda kunder i forumet, många gånger är som sagt var inte företagets och kundens bild av tvisten densamma och just därför har tvisten uppstått, att offentligt börja bråka med en kund eller beskylla kunden för att "ljuga" är inte heller positivt för företaget - de kan helt enkelt inte vinna den typen av diskussioner...

Jag ser gärna att företagen kommenterar inlägg och deltar i diskussioner i mina forum, i värmepumpsforum erbjuder jag de företag "som vågar" en egen tavla i forumet där de både kan marknadsföra sig och debattera med både presumtiva och befintliga kunder, nöjda så väl som missnöjda, skulle något företag vilja ha en egen tavla i detta forum så är jag villig att införa det även här, det finns alltså inga hinder för företag att delta i debatten i detta forum, det enda krav jag har på företag som deltar i forumet är att deras inlägg är sakliga och objektiva, d.v.s. de får inte göra reklam för sina produkter via inlägg i forumet.

Det här med offentlig kritik i forum är den svåraste frågan för mig som administratör att sätta regler för, jag vet att det är viktigt för de som skall köpa pool (eller vad de vara månde) att kunna se vilka som sköter sig och vilka som inte sköter sig, tyvärr riskerar dock offentlig kritik att få överdrivet stora proportioner och ge en sned bild av sanningen rent generellt.

Jag tvivlar alltså inte på att det finns fog för att kritisera en massa företag, men frågan är om det har något större värde då garanterat alla företag har förtjänat att få kritik någon gång.
Att börja bygga upp en tråd med kritik mot ett visst företag kan dessutom samla på sig en massa kritik mot just det företaget, och andra företag (som kanske inte sköter sig ett dugg bättre) som inte avhandlas i forumet klarar sig utan kritik, bara för att frågan inte lyfts i deras fall.

Jag har heller inte för avsikt att införa en tavla enbart för missnöjda kunder som vill klaga på sin leverantör då det i många fall handlar om någon form av hämnd mot leverantören för att det "skall kosta dem" att ha misskött sig.

Det största problemet är som sagt att jag som moderator omöjligt kan avgöra vad som är sant eller vem som har rätt.

Om jag som moderator vill vara objektiv och rättvis i denna typ av frågor borde jag alltså lägga upp en gnäll och klagotavla med en avdelning för varje svensk poolleverantör där folk får klaga bäst de vill...
Men som sagt, vem avgör vad som är sant och vad som är påhittat <dontkn>

Jag tror det skulle bli rena pajkastningen, och det vill jag inte ha i forumet.

Vi får se hur jag gör med denna tråd, kanske plockar jag bort den, kanske inte.