Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solcellsstyrd Intex-solvärmare  (läst 5432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« skrivet: juli 26, 2023, 00:01:38:38 »
Hej!

Håller på med ett kul semesterprojekt till min ovanmarkspool Bestway Steel Pro Max 3.05m x 0.76 m, a.k.a "plaskdamm".

2 st 1.44m2/st, Intex solfångarmattor, (250kr beg.)
1 till 2 st 100W-solceller (999kr per paket med kontroller m.m)
1 st dränkbar 12V-länspump från Biltema på 95 l/min, Hmax=5m, (5700 L/h) (399kr).

Ska bara få hem lite slang och de två mattorna i dagarna, så är saken biff!

Ska placera allt på förrådstaket intill poolen, så kontraptionen inte syns/är ivägen.

Fun fact: Förrådet är djävligt varmt pga mörk fasadfärg och soligt söderläge: Det röda oisolerade plåt-taket är därmed riktigt VARMT även vid skugga, och då mattorna ligger på sagda tak så uppnås troligen en rätt så betydelsefull värmeeffekt m.h.a sol OCH "förrådsvärmen". 

Jag kan sedan enkelt mäta vattenflödet och temperatur in/ut, och därmed få tillförda effekten. Gissar på ca 500W/m2, så typ 1.5 kW maxeffekt i upp till 10h!

Om man inte gissar, vad kan man förvänta sig för effekt? Well, enligt TFE:s väderstation snittar vi i Umeå ca 175W/m2 i 10h en molnig dag, 250W/m2 en sol/molnig dag, i ca 10h och 450W i 10h en solig dag. Dvs 5 ;  7,2 och 13 kWh/dygn för min uppställning.

Det är i teorin 1.5,  2.5 och 4 graders ökning på min pool, men det återstår att se... time will tell, time will tell...
« Senast ändrad: juli 31, 2023, 22:51:01:01 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2023, 11:17:39:39 »
Inga svar , jag kan skriva några rader även om jag inte är rätt person med stor erfarenhet av just den här typen av värmetillskott , men jag är ganska övertygad om att det blir svårt att hålla "höga" vattentemp" det pga av av att man tappar så extremt fort värmen . när det inte är sol, när det inte är varmt och på nätter så du kommer att få svart att hålla tempen .

Hoppas du inte har den dränkbara pumpen i poolen när ni badar ? iofs är den dränkbar , men ingen bra ide att sänka en 220 v matad pump i samma vatten om det pågår bad

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2023, 12:01:31:31 »
Mina 14.4 m2 solfångare av liknande typ som dina gav ca 5 kW som mest på riktigt varma vindstilla soliga dagar med en pooltemp på runt 32 grader. (Piteå)
Ju kallare vattentemp du har desto högre effekt kommer de att ge.
Ju varmare vatten, desto lägre effekt.
Som mest mätte jag upp 11 kW just efter att vi startat poolen (lyfte ur sista isblocken innan start)
Men normalt med pooltempen "uppe", alltså en maxeffekt mitt på dagen på 347 W/m2.
Om du plastar in dina solfångare med transparent plast (eller glas) får du ut mer effekt, men då är det risk att de deformeras eller smälter om pumpen av någon anledning står still.
Och de gav bara bra med effekt i kanske 5 timmar, innan och efter de timmarna gav de i princip inget alls.

VI slängde våra 14.4 m2 på tippen förra veckan, de gick inte ens ge bort.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2023, 13:07:38:38 »
Inga svar , jag kan skriva några rader även om jag inte är rätt person med stor erfarenhet av just den här typen av värmetillskott , men jag är ganska övertygad om att det blir svårt att hålla "höga" vattentemp" det pga av av att man tappar så extremt fort värmen . när det inte är sol, när det inte är varmt och på nätter så du kommer att få svart att hålla tempen .

Hoppas du inte har den dränkbara pumpen i poolen när ni badar ? iofs är den dränkbar , men ingen bra ide att sänka en 220 v matad pump i samma vatten om det pågår bad

Förtydligande!
Då filmen över systemet blev för stor för att ladda upp:
Edit: Gick ej ladda upp här, länkar en tubvideo istället.



Det är en "12V-solcell", och 12V länspump :) Så ni kan känna er lugna :).

Grejen är ju att solcell/pump är dimensionerad för att enbart mata värme när det är sol, soldis eller s.k clouding effect.
Blir det skugga eller natt, så stänger pumpen av sig automatiskt. Ingen styrning behövs. :)
Om den mot förmodan flödar för mycket vid clouding effect, så kan man eltejpa några centimeter av panelens celler, och på så sätt sänka toppspänningen vid full fräs. <sol>

Kostade mig lite och ingenting i inköp, så jag är beredd på fail, men sålänge pumpen håller ihop, så är systemet rätt så underhållsfritt och ger gratis värme (tror jag). Kom ihåg att taket är riktigt varmt underifrån, (30-40°C med lätthet) och uppifrån lyser solen.

Reality check:
Solcellen håller typ 15 år.
Slangarna likaså.
Kablar check.
Solcellsmattorna är kanske svagaste länken i kedjan bortsett från länspumpen, men å andra sidan har jag aldrig haft problem att hävda 3 års reklamationsrätt på Biltema, så då är det 133kr/år i pumpinköpskostnad :)

Går alltid lappa och laga mattorna om det blir nån enstaka läcka.

Enda nackdelen jag ser, är väl om det blir matthaveri och länspumpen tömmer poolen på pooltaket, fast taket är ju dimensionerat för hällregn, så vid närmare eftertanke är det ju lugnt ändå  :angel:

Ska försöka ladda upp filmen, brb.
« Senast ändrad: juli 29, 2023, 23:04:45:45 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2023, 22:33:25:25 »
Mina 14.4 m2 solfångare av liknande typ som dina gav ca 5 kW som mest på riktigt varma vindstilla soliga dagar med en pooltemp på runt 32 grader. (Piteå)
Ju kallare vattentemp du har desto högre effekt kommer de att ge.
Ju varmare vatten, desto lägre effekt.
Som mest mätte jag upp 11 kW just efter att vi startat poolen (lyfte ur sista isblocken innan start)
Men normalt med pooltempen "uppe", alltså en maxeffekt mitt på dagen på 347 W/m2.
Om du plastar in dina solfångare med transparent plast (eller glas) får du ut mer effekt, men då är det risk att de deformeras eller smälter om pumpen av någon anledning står still.
Och de gav bara bra med effekt i kanske 5 timmar, innan och efter de timmarna gav de i princip inget alls.

VI slängde våra 14.4 m2 på tippen förra veckan, de gick inte ens ge bort.

Så drygt 350W/m2 i Umeå m.a.o  <sol> ;)

1kW i 5h, vid 32°C-ish vatten, kan jag alltså förvänta mig... not great, not terrible.  På 5000 L motsvarar det typ +1°C högre temp.  Men 5h låter lite lågt? Jag har rakt/fritt söderläge, med god solvinkel från 09.00-16.00, så typ 7h?

Rickard, vad hade du för reglerteknik på systemet? Inbillar mig att direkt solcellsstyrning är överlägsen då den inte går när det är nollsummespel (går ju enkelt finjustera genom att eltejpa solcellen litegrann).

Nu har jag dock precis "uppat" poolvärmepumpen, från Splash 35 (3.35 kW) till Pico 5R (5kW), så nu är det snarast en fråga om hur mycket tystnad man kan få för dessa maximala 1kW solvärme.

Vore soft om poolvärmepumpen endast gick från typ 22.00-08.00, pga ljudnivå utomhus (inomhus hör vi den inte, och grannarna hör den ej heller, ty stort avstånd) och residualvärmen under dagen räcker hela natten, och solproduktionen bibehåller dagstempen.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2023, 08:32:43:43 »
Problemet är att den där typen av solfångare påverkas rätt mycket av luft/vindavkylning, och eftersom det sällan är varmare i luften än i poolvattnet så blir vindavkylningen rätt stor.
När solvinkleln är låg, det är kallt ute, eller blåser så ger solfångarna inte mycket alls, om vattentempen är hög.
Jag styrde med den logger som vi själva tillverkar och säljer, optimal styrning på deltaT i solfångare och pool, med avstängning precis när det började kosta mer att köra cirkpumpen än vad solfångarna gav i effekt baserat på deltaT och det genererade flödet. (Teoretiskt beräknad uteffekt baserat på känt (manuellt uppmätt flöde vid drift av cirkpumpen till solfångarna) flöde och deltaT mellan poolvattnet och utgående vatten från solfångarna.

Du tänker dig alltså att solcellen ska driva pumpen bara när det är tillräckligt mycket sol för att generera den el som krävs?
Är det en 12V pump, eller 230V?
Tror du att den håller om spänningen är så låg att den inte orkar igång, men ändå leder ström genom motorlindningarna?
Jag vet inte hur det där fungerar, men kan tänka mig att det inte är så nyttigt för motorlindningarna att mata en motor med en för låg spänning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2023, 22:50:32:32 »
Problemet är att den där typen av solfångare påverkas rätt mycket av luft/vindavkylning, och eftersom det sällan är varmare i luften än i poolvattnet så blir vindavkylningen rätt stor.
När solvinkleln är låg, det är kallt ute, eller blåser så ger solfångarna inte mycket alls, om vattentempen är hög.
Jag styrde med den logger som vi själva tillverkar och säljer, optimal styrning på deltaT i solfångare och pool, med avstängning precis när det började kosta mer att köra cirkpumpen än vad solfångarna gav i effekt baserat på deltaT och det genererade flödet. (Teoretiskt beräknad uteffekt baserat på känt (manuellt uppmätt flöde vid drift av cirkpumpen till solfångarna) flöde och deltaT mellan poolvattnet och utgående vatten från solfångarna.

Du tänker dig alltså att solcellen ska driva pumpen bara när det är tillräckligt mycket sol för att generera den el som krävs?
Är det en 12V pump, eller 230V?
Tror du att den håller om spänningen är så låg att den inte orkar igång, men ändå leder ström genom motorlindningarna?
Jag vet inte hur det där fungerar, men kan tänka mig att det inte är så nyttigt för motorlindningarna att mata en motor med en för låg spänning.

Väldigt bra inspel, men för femtioelfte gången, det är en 12V-pump  ;D  >rulla<

Om pumpen pajar, så reklamerar jag den, och sätter en zenerdiod(5-6-7 V typ?) på nya pumpen, på en lämplig nivå innan motorn, då skyddar den lindningarna vid för låg ström.

Jag tror dock det är lugnt, svärfar säger att de här länspumparna är outslitliga marinprodukter.
Han har ett gäng mindre pumpar med mindre solceller till, och de har hållit ihop i många år.
Men visst, han har ingen 100W:are som ger rejäl sprutt.. :-\

Hmm, du triggade mig lite att lägga/bygga en enklare plexilåda ovanpå gummimattorna om det visar sig att de ger för dålig kräm vid +32°C vattentemp, men jag håller hoppet uppe till att den överdjävligt varma bodens plåttak, lätt ger +30°C i sig självt, fast det är klart, är rätt högt vattenflöde och risken som du säger, är att plåttaket agerar en enorm kylfläns vid lite vindigare förhållanden.  :-\

Blir spännande, men jag litar förstås på att du är besviken(?) på din solfångaranläggning, så jag jobbar i "motvind". ; )

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2023, 08:20:42:42 »
Vi har haft optimalt läge på våra poolsolfångare, söderläge utan skuggning, men i bästa fall kanske de stått för 20-30% av uppvärmningen, skulle säga att nyttan varit högst marginell.
Samtidigt tror jag att det är en enorm skillnad på effekten om man t.ex. nöjer sig med 28 grader i poolen jämfört med 32 grader, gissar på att man kan ha ut dubbel så bra nytta av poolsolfångare om man nöjer sig med den temperaturen.

Tror inte ens att du behöver bygga nåt komplicerat, en bit transparent plast som ligger fritt nån centimeter ovanför solfångarna borde göra rätt stor skillnad.
Kanske ett par skivor transparent kanalplast, om de inte skärmar bort för mycket av solinstrålningen?
Vindtätt är förstås en fördel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #8 skrivet: augusti 03, 2023, 20:47:51:51 »
Vi har haft optimalt läge på våra poolsolfångare, söderläge utan skuggning, men i bästa fall kanske de stått för 20-30% av uppvärmningen, skulle säga att nyttan varit högst marginell.
Samtidigt tror jag att det är en enorm skillnad på effekten om man t.ex. nöjer sig med 28 grader i poolen jämfört med 32 grader, gissar på att man kan ha ut dubbel så bra nytta av poolsolfångare om man nöjer sig med den temperaturen.

Tror inte ens att du behöver bygga nåt komplicerat, en bit transparent plast som ligger fritt nån centimeter ovanför solfångarna borde göra rätt stor skillnad.
Kanske ett par skivor transparent kanalplast, om de inte skärmar bort för mycket av solinstrålningen?
Vindtätt är förstås en fördel.

So be it!  O0
Biltema, 1.2 x 0.8m, blir nog perfa med 3st kanalplastskivor (2.88 m2 vs 2.88 m2 :))
Tänker att effekten nedifrån förrådstaket gynnas mest om kanalplasten stänger inne "värmen", jämfört med klarplast(?).


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2023, 22:44:51:51 »
Synd att jag inte visste att du bodde i Umeå, du hade kunnat få de 14.4 m2 solfångare jag körde på tippen förra veckan.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag