VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bottenisolering  (läst 15659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian

Bottenisolering
« skrivet: september 02, 2007, 17:00:20:20 »
Hej Alla,

Tänker lägga isolering i botten på poolen. Har fått olika råd - sådana som tycker man ska ta en hård cellplast (fördel; svårt att göra märken i den, nackdel; har man väl fått ett märke så finns det där) - sådana som anser man ska ta en halvhård cellplast (med argumentet att man får märken i alla cellplaster, den mjukare kan dock fjädra tillbaka något och är därför mera förlåtande).

Kollade på byggvaruhuset idag och blev inte klokare av det.

Finns det åsikter på forumet om hur jag borde göra?  :-\

undrar christian


Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bottenisolering
« Svar #1 skrivet: september 02, 2007, 17:28:45:45 »
Skulle satsa på 400-500 i hårdhet, då fnns det fler tillverkara att välja mellan och isoleringen blir mer prisvärd. Oavsett vilken du väljer kommer du att kunna få hälavtryck när någon hoppar, det blir alldeles för stort tryck på den lilla ytan och det klarar ingen cellplast isolering utan någon form att deformation. Sedan anser jag att man klarar sig med 30mm i botten, men det är lite beroende på vad de lagerför som standard. Välj en falsad, m2 är inte mycket större än ofalsad dock så kan leveranstiden blir uppåt 3veckor beroende var ifrån du köper de. Se också upp med att många bara säljer i hela paket (tex 10skiver/paket) och då kan man få många extra m2 ifall man inte ser upp.

Sök på forumet, finns massa med trådar om detta :)

Osäker fortfarande, ring runt och prate med lite olika leverantörer och jämför deras förslag så hittar du nog en lösning som passar dig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pea

SV: Bottenisolering
« Svar #2 skrivet: september 03, 2007, 13:17:11:11 »
beror lite på hur du tänkt att göra, personligen la jag xps plast mellan makadam och stenmjöl sen betongmatta (typ liggunderlag) mellan liner och stenmjöl, betongmattan isolerar väldigt bra trots att den bara är 1cm tjock, så den håller kvar värmen i vattnet och är mjuk att gå på och det blir inte hälavtryck så lätt. xps plasten håller markylan borta. jag har även isolerat utvändigt poolväggarna med "rymdfolie" vilken också funkar mycket bra trots den ringa tjockleken. det har diskuterat flitigt här om isoleringens vara eller icke vara men jag har iaf hållit stadiga 31-32° hela sommaren och värmepumpen har bara varit igång några få timmar varje morgon.

men iaf så tror jag att betongmatta är bättre närmast linern och dessutom så slipper du se skarvarana från cellplastskivorna, betongmattan finns i 2m bredd och om du lägger den bra i kanterna och låter den överlappa i mitten, sen tar du en rakbladskniv och skär igenom bägge så får du en fin skarv som du dessutom kan tejpa med silvertejp el dyl så att den inte drar isär innan du fått i vatten. min skarv syns inte om man inte vet om den och letar efter den.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad christian

SV: Bottenisolering
« Svar #3 skrivet: september 03, 2007, 22:04:58:58 »
Pea,

Var fick du tag i din betongmatta?
Vad tror du om att lägga 3 cm frigolit i botten o sedan betongmatta på den o sedan liner?
Vad tror du om att använda betongmatta på utsidan väggarna på poolen? Verkat bekvämt för en njurformad pool i st f att arbeta med frigolitblock som inte är böjbara!?
Läste någonstans på forumet att betongmattan inte är UV-beständig o att de fick riva vad de satt upp redan efter en dags solljus. Var det den kvaliten de använde eller gäller det din betongmatta oxå?

undrar christian

Utloggad maga05

SV: Bottenisolering
« Svar #4 skrivet: september 03, 2007, 22:18:55:55 »
Är det en vanlig betongmatta så är det ethafoam, och det säljs på de flesta välsorterade byggvaruhus. brukar vara beställningsvara.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bottenisolering
« Svar #5 skrivet: september 03, 2007, 22:23:45:45 »
Jag köpte min betongmatta från sundolitt. 50x1.6m, gick åt ca 25m till min pool 7.6x4.5.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=357&id=231

Finns säkert hos fler leverantörer med andra bredder.

Den är inte UV beständing! Ändrar form rätt mycket beroende på temperatur märkte jag när vi la den i våran pool.

Frigolit håller inte under betongmattan eller under pool överhududtaget. För låg kort/långtidslast på denna. Men du klarar dig med 30mm isolering i botten, men tryckhållfastheten bör vara 400-500. Om du väljer att isolera mellan makadam o stenmjöl istället så räcker det med tryckhållfasthet 250 50mm tjock. Betongmattan läggs sedan på det packade stenmjölet.

Skulle satsa på 8mm rymdfolie istället utanpå poolväggen. Ångrar själv att jag inte satte den från början.
http://www.wiedland.se/thr/

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad utopiazz

SV: Bottenisolering
« Svar #6 skrivet: september 03, 2007, 22:46:43:43 »
Betongmatta som isolering är nog bortkastade pengar. När du fyller poolen med vatten kommer den bara att bli några millimeter tjock pga vattentrycket. Samma sak blir det om du lägger den på utsidan av en motfylld pool.

Däremot kan betongmattan vara bra för att dälja skarvar och skydda linern mot ojämnheter iunderlaget

Det enda som står emot vattentrycket är cellplast. Helst ska det vara XPS men det fungerar med EPS med en tryckhållfasthet på minst 300 (helst mer).

/Johan

Utloggad maga05

SV: Bottenisolering
« Svar #7 skrivet: september 04, 2007, 05:20:53:53 »
Bottenmattan har faktiskt en viss isolerande effekt, men det bästa med den är att poolbotten blir betydligt snyggare samt skönare att gå på.

Utloggad Pea

SV: Bottenisolering
« Svar #8 skrivet: september 04, 2007, 08:03:49:49 »
min betongmatta (ethafoam) upplevs inte som speciellt ihoptryckt, och helt underbar att gå på. att den isolerar bra känns om man tar en bit och sätter sig på den, precis som frigolit så blir det varmt och skönt. jag är iaf supernöjd med mitt val av olika isoleringsmateriel, och dessutom är betongmattan åldersbeständigt och möglar inte som ex konstgräs kan göra. den är inte uv beständig men det kommer inte speciellt mycket ljus under poolen  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad utopiazz

SV: Bottenisolering
« Svar #9 skrivet: september 04, 2007, 10:34:48:48 »
Ethafoam isolerar bra det råder det inget tvivel om. Den är även mjuk och behaglig att gå på.

Det jag menar är att den inte klarar långtidslast speciellt bra. Visst finns det Ethafoam som klarar långtidslast men det är inte den billiga som används för isolering vid vintergjutning. I botten på poolen är trycket 1-0,15kg/cm2 beroende på vattendjup. Belastar man Ethafoam med det trycket sjunker den ihop ungefär 15-20% direkt. Över tiden så sjunker den ihop ännu mer och isolerar mindre och mindre.

Men som utjämnande skikt fungerar den länge.

/Johan

« Senast ändrad: september 06, 2007, 11:01:26:26 av utopiazz »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag