VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: kostnad för att bygga stödmur  (läst 13684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
kostnad för att bygga stödmur
« skrivet: mars 04, 2010, 21:41:18:18 »
Hej alla,

Jag funderar som sagt va på en pp-pool, en fråga ni som har byggt stödmurar, måste man mura eller gjuta. Eller fungerar det att bygga med vanlig sten som man bygger trädgårdsmurar med?

Vad ska jag räkna med att det kommer att kosta att bygga två stödmurar på varje sida på en pool som blir ca 6 meter lång och 1.5 meter hög?

Supertacksam för alla svar!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad conza

SV: kostnad för att bygga stödmur
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2010, 05:28:13:13 »
Hej alla,

Jag funderar som sagt va på en pp-pool, en fråga ni som har byggt stödmurar, måste man mura eller gjuta. Eller fungerar det att bygga med vanlig sten som man bygger trädgårdsmurar med?

Vad ska jag räkna med att det kommer att kosta att bygga två stödmurar på varje sida på en pool som blir ca 6 meter lång och 1.5 meter hög?

Supertacksam för alla svar!

Hej ...

Ta detta som ett svar från en lekman.

Om man ska bygga en trädgårdmur som är 1,5 meter hög så ställer det rätt höga krav på vilken sten man använder eftersom det blir ett sånt jäkla tryck...   Jag byggde en mur i höstas som är ca 1,6 hög och den muren kostade 1000kr/kvadraten .
Det måste finnas billigare alternativ om  muren kommer vara under så att man ändå inte ser den.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: kostnad för att bygga stödmur
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2010, 08:27:13:13 »
Hej,
jag har för mig att jag såg någon instruktion för stödmur som var gjord i lecablock. Vet inte om det var för liner eller PP dock, men prncipen borde ju vara den samma.
Kolla på www.soderrogard.se webb sidor, de har massor med instruktioner för nedladdning.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: kostnad för att bygga stödmur
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2010, 11:06:33:33 »
Tack, ska göra det!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Guiness

SV: kostnad för att bygga stödmur
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2010, 16:00:52:52 »
Gör på samma sätt som jag gjort hela min pool: skalblock + armering + betong.
Det går snabbt och blir armerat både horisontalt och vertikalt. Fast förmodligen lite dyrare än LECA om du måste ha dit en betongpump. Klarar du det med ränna är det en annan sak.


En tanke:  Om du ändå skall göra två stödmurar varför inte göra två till och strunta i PP-poolen helt. Blir nog absolut billigast...

Nvh/ Johan
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Olof

SV: kostnad för att bygga stödmur
« Svar #5 skrivet: april 25, 2010, 22:28:03:03 »
Har precis murat upp mina stödmurar. Totalt knappt 6 kvm på sula av 15 cm betong. Totalkostnad ca. 1800 kr. Exakta priser och bilder hittar du på http://www.pette.se.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan